Citat:
På alla mina jobb som ingenjör, det är en handfull, har jag förberett mig inför lönesamtalen.
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.
Kommer till löneförhandlingen med ett halvt A4 som jag drar lite kort.
Pga det säger de flesta chefer jag har löneförhandlingen med att JAG ÄR JOBBIG
Jag undrar då, hur fan gör ni andra?
Går ni bara dit å tackar å tar emot vilken skit som helst?
Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.
Kommer till löneförhandlingen med ett halvt A4 som jag drar lite kort.
Pga det säger de flesta chefer jag har löneförhandlingen med att JAG ÄR JOBBIG
Jag undrar då, hur fan gör ni andra?
Går ni bara dit å tackar å tar emot vilken skit som helst?
Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?
Jag förhandlar hög lön när jag börjar, håller käften första två åren, tredje året har jag sett till att göra mig till en tillgång på olika vis. Kanske inte främst prestationsmässigt, utan framförallt socialt och för gruppsammanhållningen.
Att vara en bra ”teamspelare” värderas högre än en ensamseglare som överpresterar, så är det nästan överallt. Det beror ju på att en bra sammanhållning på arbetsplatsen gör att majoriteten presterar lite bättre, och ledningen har mindre huvudvärk vad gäller personalfrågor. Det bidrar även med att färre byter jobb. Ensamseglaren som jobbar som en maskin gör marginell skillnad för ett företag eller organisation- om det inte är ett väldigt litet.
Det jag gör när jag förhandlar är att inte ställa krav- utan jag säger mellan raderna att jag har fått erbjudanden jag måste överväga om jag inte får ett rejält bra bud. Allt detta kan sägas utan att bokstavera ut det! Fungerar förvånansvärt bra. Så fort du säger vad du vill ha, har den du förhandlar med något att jobba med, något att medla ned. Lämnar du däremot lönesättningen öppen, men med hotet om att lämna, tvingas lönesättaren att safea med ett bra bud.
För två år sedan gjorde jag just så. Sen vart jag inkallad och jag fick veta att jag skulle få 6% i ökning, jag sa att jag var inte helt nöjd, men jag kommer inte stångas om saken. Två dagar senare ringde han upp och sa att jag skulle få 4% till

Men, den här strategin bygger på att du faktiskt är jobbig att ersätta. Och antingen ledaregenskaper eller att du fungerar som ett socialt kitt är svåra att ersätta- inte högpresterande på pappret.