2026-07-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
På alla mina jobb som ingenjör, det är en handfull, har jag förberett mig inför lönesamtalen.
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.

Kommer till löneförhandlingen med ett halvt A4 som jag drar lite kort.

Pga det säger de flesta chefer jag har löneförhandlingen med att JAG ÄR JOBBIG

Jag undrar då, hur fan gör ni andra?
Går ni bara dit å tackar å tar emot vilken skit som helst?

Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?

Jag förhandlar hög lön när jag börjar, håller käften första två åren, tredje året har jag sett till att göra mig till en tillgång på olika vis. Kanske inte främst prestationsmässigt, utan framförallt socialt och för gruppsammanhållningen.

Att vara en bra ”teamspelare” värderas högre än en ensamseglare som överpresterar, så är det nästan överallt. Det beror ju på att en bra sammanhållning på arbetsplatsen gör att majoriteten presterar lite bättre, och ledningen har mindre huvudvärk vad gäller personalfrågor. Det bidrar även med att färre byter jobb. Ensamseglaren som jobbar som en maskin gör marginell skillnad för ett företag eller organisation- om det inte är ett väldigt litet.

Det jag gör när jag förhandlar är att inte ställa krav- utan jag säger mellan raderna att jag har fått erbjudanden jag måste överväga om jag inte får ett rejält bra bud. Allt detta kan sägas utan att bokstavera ut det! Fungerar förvånansvärt bra. Så fort du säger vad du vill ha, har den du förhandlar med något att jobba med, något att medla ned. Lämnar du däremot lönesättningen öppen, men med hotet om att lämna, tvingas lönesättaren att safea med ett bra bud.

För två år sedan gjorde jag just så. Sen vart jag inkallad och jag fick veta att jag skulle få 6% i ökning, jag sa att jag var inte helt nöjd, men jag kommer inte stångas om saken. Två dagar senare ringde han upp och sa att jag skulle få 4% till
Men, den här strategin bygger på att du faktiskt är jobbig att ersätta. Och antingen ledaregenskaper eller att du fungerar som ett socialt kitt är svåra att ersätta- inte högpresterande på pappret.
Citera
2026-07-01, 21:56
Medlem
Citat:
På alla mina jobb som ingenjör, det är en handfull, har jag förberett mig inför lönesamtalen.
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.

Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?

Jag går dit, får vanligtvis 6%, säger att det är lågt och jag vill ha 10%. Företaget kontrar med 8%. Varit så nu 7 år i följd.
Citera
2026-07-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Lönesättande chef här, för mig spelar det ingen som helst roll vad den anställde säger under löneförhandlingen såvida det inte är något stort denne gjort som jag missat helt i min bedömning. Chefen ska ju själva plocka in feedback och ha tillräckligt bra koll på hur alla presterar gentemot varandra så det ska inte vara några konstigheter egentligen.

Hade lyssnat snällt och tackat för din A4 och gjort som jag tyckt vart bäst sen.

Låter som att du inte har särskilt många under dig. Lurigare för oss med +40 att ha exakt järnkoll. Då blir det mer att följa reglerna. Men klart, sitter du med 2-3 personer som rapporterande så är det lättare att ha bättre koll.
Citera
2026-07-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tar den lön jag får. Tjänar helt OK och ger fan i några 100ingar hit eller dit. Jag har viktigare saker att tänka på.
Kan tillägga att jag inte ens vet exakt vad jag tjänar. Tillräckligt ++.

Är mek-ing.

Vad fan är mek-ing? mekaniker? Vad tjänar du då? För är du inte över 100k så är varje tusing viktig.
Citera
2026-07-01, 22:02
Medlem
Vid min senaste löneförhandling så sa jag inget och chefen höjde 2500 kr per månad.... Jag bara jobbar på och får massa löneförhöjningar, jag förstår inte varför om jag ska vara ärlig....
Citera
2026-07-01, 22:38
Medlem
Jag orkar inte bry mig, jag tar vad jag får. Så länge jag har råd med tak över huvudet och inte går hungrig är jag nöjd. Har så små utgifter som det är så jag kan spara ihop min lön utan problem. Men så är ju min arbetsprestation därefter
Citera
2026-07-01, 23:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Alla har inte samma löneförhandling som du. Jobbar på ett större företag och har jobbat på flera stora så får man in i något program och svara på massa skit(tar säkert 2 timmar)och bedöma själv vilken nivå man är på och hur väl det stämmer in på hur företaget vill att man ska jobba. Utifrån det så kommer cheferna kolla på det under en tid och göra egna bedömningar och sen så ska facket förhandla bla bla och sen får man ett besked av chef om hur många procent man får. Sen kan man så klart ha invändningar och då börjar det typ om och har man tur så kanske man får lite mer. En sån förhandling som du har låter som mindre företag
Citera
2026-07-01, 23:11
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag anpassar min insats efter lönen 😂

Har lön jag klarar mig bra på. Orkar inte bry mig speciellt mycket. Att sura för lönen drabbar bara mig själv så det orkar jag inte längre.

När ny lön meddelas säger jag tack och så är det med det.

Funderat på att be om att bli uppflyttad en nivå fast då triggar man igång lite administrativt skit och vet inte om jag orkar med det. Men byter man officiell nivå får man höjd lön. Så det är så man får göra hos oss.

När jag varit på mindre ställen har det varit mycket lättare att deala om lön och även fått rejäla påslag.

Bryr mig inte om kärriär och befordran. Så länge jobbet är intressant och jag trivs är jag nöjd. När man blir missnöjd letar jag nytt.
Citera
2026-07-01, 23:26
Medlem
Ställer mig framför spegeln frågar mig själv vilken lön jag bör ta ut och vipps så har jag förhandlat klart
Citera
2026-07-01, 23:46
Medlem
Kaptenjoe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Låter väldigt AI det där

Sambon jobbar som HR. 😉 Då får du insyn från första parkett.
Citera
2026-07-02, 00:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Lönesättande chef här, för mig spelar det ingen som helst roll vad den anställde säger under löneförhandlingen såvida det inte är något stort denne gjort som jag missat helt i min bedömning. Chefen ska ju själva plocka in feedback och ha tillräckligt bra koll på hur alla presterar gentemot varandra så det ska inte vara några konstigheter egentligen.

Hade lyssnat snällt och tackat för din A4 och gjort som jag tyckt vart bäst sen.
En förhandling är bara en förhandling om båda har något att vinna och förlora. Och implicit i en löneförhandling finns att om man inte är överens om ersättningen för arbetet så kommer inte anställningsförhållandet fortsätta.

Så jag vet inte vad du menar med att lyssna snällt och göra som du tycker är bäst. I en löneförhandling bör den anställde ge ett anspråk och om ni inte kommer överens säger normalt den anställde att möter du inte mitt lägsta anspråk säger jag upp mig. Vilket arbetsgivaren då får ta ställning till vad personen är värd.
Citera
2026-07-02, 00:58
Medlem
På mitt nuvarande jobb kan man inte förhandla. Utan det är lönetrappa och för att få något mer än grundökningen måste du antingen gå upp en level eller göra någon mega prestation där du utmärker dig som top 10% bästa inom en viss kategori.

För det senare, t.ex. för att vara bland top 10% i fakturerad tid kan man få 500 kr extra i månaden.

Detta system är anledningen till att jag nyligen bytte jobb. Jag insåg att om jag byter så kan jag få en rörlig ersättning som vid fullt arbetad tid ger 7000 mer i månaden. För att få 7000 mer i månaden måste mam ta en chefsroll på min nuvarande arbetsplats.

Frågade såklart min chef om de ville matcha erbjudandet jag fått, och det ville dom inte för ”det skulle bli orättvist”.

Fack you säger jag då, mitt marknadsvärde är vad det är och det är och vill dom inte betala kan dom hitta någon annan. Sade upp mig en vecka senare.
Senast redigerad av krakelibrankel 2026-07-02 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in