2026-07-01, 22:11
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Att dem stoppar av sig själv för att jag glömmer att hålla ner kopplingen när jag bromsar? hela tiden, vilket är varför det är synd att vi inte har någon automat bil. Redan märkt att det här med att växla manuellt inte är för mig.
Övning ger färdighet. Körningen sitter i ryggmärgen så att man kan koncentrera sig på det viktigaste: uppmärksamheten.
Man lär sig med tiden vettu.
Citera
2026-07-01, 22:14
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
En vardagsbil är såklart gjord för att köras i vardagstrafik. Väldigt jobbigt med pedaler som kräver kraft när man krypkör i köer eller på långresa. Kopplingen är anpassad efter motor och blir därför trögare med mer motorkraft. Pedalerna har mer motstånd på en motorstark Porsche.

Ja, elektronisk styrservo får bilar att kännas som ett jävla tv-spel, mycket av vägkontakten är borta eller så måste man köra mycket snabbare för att uppleva rätt känsla.

Med det sagt väljer du dig vid de finkänsliga instrumenten som kräver att du tränar upp finmotorik anpassad för körning och växling kräver övning. Till viss del kommer växlingen alltid ta ett litet fokus från den övriga körningen, vi är trots allt ganska dåliga på multitasking men att ha full kontroll över växling och koppling ger dimensioner som inte kan ersättas av annat.
Ja, jag förstår väl det. Men jag var inte beredd på att jag måste tänka på att INTE köra för fort. Trodde det var en stor grej med gasen i botten, men gasen ligger fan i botten hela tiden om jag inte aktivt tänker på det, det irriterar mig hittills. Men det blir väl bättre efter övning. Du verkar gilla manuella bilar, är dem verkligen så mycket bättre än automat?
Citera
2026-07-01, 22:15
Medlem
Citat:
Att dem stoppar av sig själv för att jag glömmer att hålla ner kopplingen när jag bromsar? hela tiden, vilket är varför det är synd att vi inte har någon automat bil. Redan märkt att det här med att växla manuellt inte är för mig.

Ah, du menar "kärringstop", kärringstop är något helt annat än tjyvstarter.
Att växla manuellt kräver lite av personen bakom spakarna så det är synd att du inte kan låna någon automatbil. Lyckas du inte ta körkort på åtminstone 5:e uppkörningen kan du kanske hyra en automat. Men jag tror det kommer gå bra, en del behöver bara 10 lektioner för att bemästra det mesta medans de flesta behöver den dubbla tiden.
Citera
2026-07-01, 22:16
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Övning ger färdighet. Körningen sitter i ryggmärgen så att man kan koncentrera sig på det viktigaste: uppmärksamheten.
Man lär sig med tiden vettu.
Den gör väl det. Men jag är ingen uppmärksam grabb heller. Dagdrömmer mycket. Vet därför inte om att köra bil någonsin kommer vara en lugn eller rolig upplevelse för mig. Då jag mest känner mig stressad över inte bara pedalerna och växlingen, utan också att behöva stanna överallt och se mig för.
Citera
2026-07-01, 22:17
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Att växla manuellt kräver lite av personen bakom spakarna så det är synd att du inte kan låna någon automatbil. Lyckas du inte ta körkort på åtminstone 5:e uppkörningen kan du kanske hyra en automat. Men jag tror det kommer gå bra, en del behöver bara 10 lektioner för att bemästra det mesta medans de flesta behöver den dubbla tiden.
Ser fan inte fram emot att lägga ner flera tusenlappar på dem där "lektionerna." Övningskör hellre så mycket som möjligt med farsan för att lära mig snabbare och slösa mindre pengar. Får se hur det går.
Citera
2026-07-01, 22:18
Medlem
NorthSNKRs avatar
Just det övningskörningen är till för, lära sig växla och koppla utan att tänka på det tillslut. När det sitter så kan man fokusera helt på trafiken och säkerhet osv

Håller med om körkänsla på nyare bilar, däremot är väl Volvo inte de kör gladaste i styrningen ändå
Citera
2026-07-01, 22:18
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Jo det är precis det jag håller på med, med farsan. Toma parkeringar och små vägar ingen åker på. Känns fortfarande skit hittills.
Det är svårt i början för alla. Fortsätt träna.

Du ska känna att du klarar av att köra bilen innan ni ger er ut i trafiken. I trafiken har du en massa oberäkneliga psykopater omkring dig som du inte kan lita på. Då behöver du åtminstone kunna köra.

Trust me, polletten kommer trilla ned om ett tag. Bara nöt.
Citera
2026-07-01, 22:19
Medlem
Citat:
Den gör väl det. Men jag är ingen uppmärksam grabb heller. Dagdrömmer mycket. Vet därför inte om att köra bil någonsin kommer vara en lugn eller rolig upplevelse för mig. Då jag mest känner mig stressad över inte bara pedalerna och växlingen, utan också att behöva stanna överallt och se mig för.

En Tesla vore nog något för dig. Vad tänker du annars att du gillar för bilar utöver att du inte gillar att växla.
Citera
2026-07-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ser fan inte fram emot att lägga ner flera tusenlappar på dem där "lektionerna." Övningskör hellre så mycket som möjligt med farsan för att lära mig snabbare och slösa mindre pengar. Får se hur det går.

Har du "bara" övningskört privat?
Citera
2026-07-01, 22:24
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
”Att köra manuellt kräver lite av personen bakom spakarna”. Herregud. Du låter så jävla ung.

Och sen rekommenderar du honom att låna en bil med automatlåda? Det är ju så jävla fel det kan bli. Killen ska lära sig köra en hederligt växlad manuell bil först. Automat är något man använder av ren bekvämlighet när man är gammal och KAN köra bil.

Att sätta en artonåring med nollkoll i en automatväxlad bil är att göra honom en stor björntjänst.
Citera
2026-07-01, 22:25
Medlem
F.D.Rs avatar
Citat:
Nej, jag började nyligen. Så kan vara att det blir bättre med tiden, men tvivlar starkt på det då jag också blir irriterad av att behöva stanna innan rondeller, vid korsningar, stop skyltar etc. Speciellt i manuell då jag måste växla ner och försöka att inte få tjuvstart.
Vadå växla ner? Tryck ner kopplingen och bromsa, lägg sen i växel och kör?
Citera
2026-07-01, 22:25
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.

Låter som buss är något för dig.
Eller lite väl höga förväntningar / dröm

Bilen tar dig framåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in