2026-07-01, 20:12
Medlem
Uppifrån och ner, gravitationen löser resten.

Bara att sopa ner allt skit på golvet, och sen blåsa rent med högtryckstvätten.

Har du trägolv får du dock nöja dig med sopborste eller dammsugare och sen dra ett varv med moppen å lite såpa.

Skithuset skrubbar du rent med lite WC anka.
Citera
2026-07-01, 20:21
Medlem
HBTKuks avatar
Småplockar prylar vartefter, diskar i diskamaskinen, sopar med borste och plockar större dammråttor när jag ser dem. Dammsuger ungefär var tredje vecka.

Finns vettigare saker att göra än att städa.
Citera
2026-07-01, 20:59
Medlem
Anus-Invests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile

Sen tar jag fram mitt hemliga vapen - Wetrox Reocid. Det är ett koncentrerat industrirengöringsmedel med en otroligt förförisk doft. Dränker en trasa i det och torkar av alla fönsterbläck och låter det självtorka. - Har alla fönster på vid gavel under hela cermonin.

Bara nyfiken, men varför är det så viktigt för dig att tvätta fönsterblecken så noga? Själv torkar jag väl av dem lite snabbt i samband med fönstertvätt, d v s högst två gångar om året. Jag lägger mer fokus på det som finns inne i bostaden.
Citera
2026-07-01, 21:47
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus-Invest
Bara nyfiken, men varför är det så viktigt för dig att tvätta fönsterblecken så noga? Själv torkar jag väl av dem lite snabbt i samband med fönstertvätt, d v s högst två gångar om året. Jag lägger mer fokus på det som finns inne i bostaden.
Jag skrev ju det? Det är för att när jag tvättar fönsterblecken så får jag doften av industriellt Wetrox som jag kan sniffa på i nästan två veckor.
Citera
2026-07-02, 07:59
Medlem
Anus-Invests avatar
Citat:
Jag skrev ju det? Det är för att när jag tvättar fönsterblecken så får jag doften av industriellt Wetrox som jag kan sniffa på i nästan två veckor.

? Men fönsterbleck sitter ju utanför fönstren! Men visst, har du fönstren öppna så känns väl lukten in i bostaden.
Citera
2026-07-02, 08:17
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag tvättar 1 gång i veckan. Då dammsuger jag och svabbar av 62kvm när jag ändå håller på.
Citera
2026-07-04, 17:08
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus-Invest
? Men fönsterbleck sitter ju utanför fönstren! Men visst, har du fönstren öppna så känns väl lukten in i bostaden.
Kanske jag som var otydlig. Jag menade fönsterblecken på insidan. (Fönsterbrädor?)
Citera
2026-07-04, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Hallå alla, har ni missat RUT? Jag har inte städat en enda gång de senaste åren, det kommer en städare 2 gånger i veckan och städar en timme varje gång. Med RUT så kostar det i slutänden inte så mycket och bra för alla. Bra för mig som slipper städa och bra för firman som fick jobbet.

Ibland hör man röster om at “RUT skatteavdrag är en kostnad för samhället”, men det stämmer ju inte, alternativet att jag städar själv ger ju noll kronor i skatt till staten.
2 gånger i veckan?
Jag städar nog 2 gånger per år ungefär.
Citera
2026-07-04, 17:17
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Swiffer har verkligen revolutionerat för mig. Kör deras "damm-vippor" på alla ytor utom golv; avrunda med wettex-trasa med lite Ajax/<input allrengöring av tycke> vid behov och/eller fräschör. Golvet dammsuger du först (eller kör deras torrdukar som tydligen drar åt sig golvdammet som inget annat) och avrundar med Swiffer wet. Man kan tro att jag är sponsrad, icke, men har själv aldrig städat så sällan samtidigt som mitt hem aldrig har varit renare.

Enig.
Swiffer is da shit, på sant.

Jag använder deras torra dukar till insidan av vindrutan på bilen också.
Med deras mopp är det plättlätt.

Deras våttrasor använder jag till hela badrummet; väggar som golv som skåpluckor, likaså i köket.

Till fönstren använder jag vatten med Ajax i blomspruta, sedan kallt vatten, drar bort med gummiraka.
Nedanför fönstret trasor som skiten rinner ner på.

Dammsuger ofta, och helst med min batteridrivna Makitadammsugare.
Den är tyvärr inte lika kraftfull som den vanliga förbannade klumpen med sladd, ni vet den som välter och djävlas.
Men den använder jag på mattor.

Som sköljmedel använder jag ättika (Biltemas, 5 -liters dunk).
Detta för att ta bort statisk elektricitet.
Vanligt sköljmedel luktar äckligt, WT.
Senast redigerad av Vitis 2026-07-04 kl. 17:19.
Citera
2026-07-04, 17:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Städa och städa. Dammsuger och plockar varje dag. Torkar alla bord och bänkar med medel varje dag. Moppa golv, en gång i veckan om normalt nedsmutsat, annars extra utöver det vid behov. Tvättar fönster utomhus en gång om året, inomhus vid behov, väldigt sällan. Badrum (toa och badkar) städas sällan (sköljer alltid av efter bad och dusch). Toa (toastol och handfat) städas varje dag. Har inte så många olika medel. Kör vanligt rengöringsmedel till golv, universalmedel i sprayflaska för alla ytor och så fönstermedel. Billiga märken. Trasor är microfiber, disktrasor och gamla lakan. Dammvippa används också. Men ja, städa och städa. Så noga är det inte. Fattar inte de som använder dyra medel och som städar alla ytor flera gånger i veckan...
Men handfatet städar du varje dag?
Jag är skeptisk.
Citera
2026-07-04, 17:20
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
2 gånger i veckan?
Jag städar nog 2 gånger per år ungefär.

Det är lite overkill, men bor stort och hon plockar och fixar och gör även diskmaskin och tvätt om det blir tid över. vill inte heller att hon springer igenom allt, hon får ta det lite lugnt.
Citera
2026-07-04, 20:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Städade precis så jag känner mig inspirerad att svara.

Först rensar jag allt löst bös, drar fram sängen och slänger ihop alla lösa kläder i en hög nånstans. Plockar bort böcker som ligger staplade på fönsterbläcken. Sen dammsuger jag noggrant. Inkl. lister mm, alltså allt synligt damm ska bort.

Sen tar jag fram mitt hemliga vapen - Wetrox Reocid. Det är ett koncentrerat industrirengöringsmedel med en otroligt förförisk doft. Dränker en trasa i det och torkar av alla fönsterbläck och låter det självtorka. - Har alla fönster på vid gavel under hela cermonin.

När jag är nöjd med golven och allt har torkat så ställer jag tillbaka allt och sen är det klart! Och nu luktar hemmet av Wetrox Reocid i ungefär två veckor framåt. Mmm. Sniff sniff.

Var köper Du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in