2026-07-01, 12:53
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vad blir det då? Varför bryr du dig då om priset på 20tusen i trådstarten?

Skrotning av bil, skulle du inte bry dig om du blir av med din bil pga någon annan?
Citera
2026-07-01, 13:18
Medlem
I besiktningsprogrammet ingår att bromspedalen ska nedtrampas med ett tryck på minst 100 kp.
I början på ASBs verksamhet hade man en anordning som man lade på bromspedalen som via en mätare visade vilket tryck man åstadkom.

På vissa bilar mycket vanligt att besiktningsteknikern trampade sönder ett bromsrör.
Vanligaste/mest förekommande bromsrörsbristningen var på VW typ1 där röret passerar "torpedväggen".
Väldigt allvarligt på äldre bilar som inte har 2-kretssystem.
Dom bilarna blir ju HELT utan färdbroms.

B t w så hade man i ASBs linda retardaionsmätare innan man fick rullbromsprovare - och i vissa fall provade med plattbromsprovare.
Placerades på vindrutans insida medelst en sugkopp.
Retardationsmätaren har kommit till heders igen vid bromsprov av vissa 4x4-bilar - INTE riktiga 4x4-bilar med fördelningslåda.
Tyvärr har det visat sig är de flesta besiktningstekniker i dag är för bekväma för att hämta retardationsmätaren - eller så vet de inte om att den finns eller hur den ska användas.
Vanligtvis testas endast MC-bromsar vid tveksamma fall.

Ps. Någon mer än jag som minns "hjulskränkningsvisaren" som vissa ASB-anstalter hade inbyggda i golvet strax innanför inkörsporten. Ds.
Citera
2026-07-01, 13:27
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hur vet du vad problemet är och kostar... bara så där?

Visst har besikningsmännen pajat bilar, särskillt trampat sönder bromsrör.
Minns när min gamla BMW rullade in och han satte sig direkt i bilen och tryckte stenhårt på Bromspedalen så halvruttna bromsrör exploderade i en oljekaskad.
"Rören brukar vara kass på denna modell blev förklaringen."

Ingen trampar så hårt på bromsen!

Du ska kunna stampa rejält på bromsen utan att rören ger vika. Det ska vara en stor säkerhetsfaktor på alla bromsdelar. Besiktningamannen kan gott ha räddat livet på dig
Citera
2026-07-01, 14:00
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:

Minns när min gamla BMW rullade in och han satte sig direkt i bilen och tryckte stenhårt på Bromspedalen så halvruttna bromsrör exploderade i en oljekaskad.

Det har de alltid gjort med mina bilar. Det är liksom meningen att rören ska hålla för en rejäl panikbromsning, annars är bilen trafikfarlig!
Citera
2026-07-01, 14:20
Medlem
Citat:

Det ska du vara glad för. De bromsade fast beläggen för mej en gång, för oken kärvade. Tog mej knappt hem. Deras fel eller? Nej, mitt.
Senast redigerad av Lashback 2026-07-01 kl. 14:23.
Citera
2026-07-01, 15:13
Medlem
Lite o t men ändå inom ämnet trampa sönder bromsar så har jag en gång trampat av en bromspedal på en gammal Citroen 2CV.
Hög snövall - som broms - räddade mig från att köra in i framförvarande bil.
Eftersom broms- och kopplingspedalerna var lika så monterade jag kopplingspedalen på bromspedalens plats.
Bara en saxpinne att lossa och montera.
Kopplingspedalen behövdes egentligen inte eftersom bilen hade centrifugalkoppling.

Den som inte hajjar vad jag menar får googla på Citroen 2CV 1955 pedalställ!
Citera
2026-07-01, 15:29
Medlem
Under en period av mitt liv var jag anställd på ASBs "Kloka huset".
En av de mer perifiera arbetsuppgifterna var att granska kundreklamationer.
Många skrattretande försök att få ASB att betala för söndertrampade bromsrör - när man i stället skulle ha givit besiktningsteknikern ett fång röda rosor för att hen räddat livet på dom.

Men mest underhållande var den MENA som efter besiktningen av sin stora nyimporterade BMW diesel kom med krav på inlösen av hans bil.
Han hade kort efter besiktningen tappat vänster framhjul och totalkvaddat bilen.
Orsaken var - enligt honom - att ASB inte återmonterat hjulet korrekt efter km-räknarens kontroll.
Det var bara det att km-räknaren satt i HÖGER framhjul.
Så där sparades en slant åt ASB.
Citera
2026-07-01, 16:55
Medlem
53....so whats avatar
Oj Oj OJJJ, va ni tar i.
Jag kan garantera att ingen av er har någonsin trampar så hårt på era bilars bromspedaler, som besiktningsmannen gjorde på min gamla BMW bromspedal som han gjorde vi det aktuella tillfället.
Det såg groteskt ut. Nåja det var väldigt längesen, bilen var en 1800 -65 och ja, jag vet att bromsrören på den tiden hade en tendens att rosta sönder. Men jag var faktiskt mekarglad och hade bra koll på mina bilar.

Hävdar ändå att han tog i bara för att knäcka rören... MED FLIT, som kanske skulle hållit 5-6 år till utan att gå sönder, och att man inte ens med en tvärnit tar i för kung och fosterland för att få stopp på bilen.

SAKEN ÄR UTAGERAD, besiktningsmannen var en idiot, och jag hade överlevt.
Citera
2026-07-01, 17:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Oj Oj OJJJ, va ni tar i.
Jag kan garantera att ingen av er har någonsin trampar så hårt på era bilars bromspedaler, som besiktningsmannen gjorde på min gamla BMW bromspedal som han gjorde vi det aktuella tillfället.
Det såg groteskt ut. Nåja det var väldigt längesen, bilen var en 1800 -65 och ja, jag vet att bromsrören på den tiden hade en tendens att rosta sönder. Men jag var faktiskt mekarglad och hade bra koll på mina bilar.

Hävdar ändå att han tog i bara för att knäcka rören... MED FLIT, som kanske skulle hållit 5-6 år till utan att gå sönder, och att man inte ens med en tvärnit tar i för kung och fosterland för att få stopp på bilen.

Och kanske andra även överlevt nu, tack vare besiktningsmannen.
Citera
2026-07-01, 17:40
Medlem
Citat:

Det är själva poängen med besiktningen att dina kexiga bromsrör inte ska explodera när du panikbromsar framför ett plötsligt hinder. Besiktningsmannen gjorde sitt jobb och du behövde nya bromsrör för att inte vara en potentiell trafikfara.

Ta hand om bilen eller åk kommunalt.
Citera
2026-07-01, 17:47
Medlem
Citat:
Oj Oj OJJJ, va ni tar i.

Jag tror du helt enkelt överdriver själv…

På dig låter det som att han i det närmaste höll på att dra loss ratten och knäcka sätets ryggstöd i över att knäcka bromsen. Men du är antagligen bara sur för att han gjorde nedslag på din bil…

Själv är jag sådan att jag BER dem att kolla extra noga etc, just för att jag extremt mycket hellre får ev smygande problem uppdagade där på besiktningen, än en regnig natt på vischan.
Man betalar ju för fan för att de ska hitta fel, inte för att inte hitta fel….

När det sen gäller bromsar så ska det helt enkelt inte vara möjligt att med våld pressa pedal så hårt att något i bromsarnas hydraulsystem fallerar, en människa orkar helt enkelt inte det, OM det inte redan finns defekter i systemet.

Att du skulle ha klarat dig i flera år utan att haveri uppstått, är bara dina egna spekulationer.
Citera
2026-07-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Exakt

När besiktningen trampade av mitt rör var jag jävligt glad att det hände där och inte i nerförsbacke med bilar framför som står still vid rött ljus
Du har fler än en krets i bromssystemet.
Du hade fortfarande haft broms på bilen om ett bromsrör gått av.

Den hade bromsat svagare, alternativt bromsat bara på 3hjul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in