2026-07-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

HAHAHA, nu försöker någon göra mat till politik, som om inte det är konsumenten som vet vad den vill äta.
Skickade sossarna ut brev och sade sluta ät franska recept?

Öh "allt är politik" är ett klassiskt vänsterordspråk.

Fransk mat var självklart både ärke- och kälkborgerligt.
Citera
2026-07-01, 19:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Öh "allt är politik" är ett klassiskt vänsterordspråk.

Fransk mat var självklart både ärke- och kälkborgerligt.
Bara en fåna inbillar sig mat är politiskt, försökte du inbilla sossar bestämde vad folk i sina egna kök.
Kan nån vara så korkad?

Och projiceringen att "allt är politik", ja, har inget med mat och göra.
Det rioktigt komiska är att en del extremhöger försöker göra mat och att vi äter från andra länder är dåligt, och att vi ska äta husmanskost istället.

Jo, jag gör och mycket, men mina matresor över internet och göra hemma fått att smaka på mat som är helt fantastiska.

Jag gillar fransk mat, de har en hel del mycket goda rätter, och som vi svenskar som älskar så har anammat mycket gott därifrån.
Men ser det är bara ett ställe.
Funnit så mycket god mat i världen, och är ledsen att du tror det är politik som gör maten inte skulle vara fantastiskt.

Du är ett skämt med ditt skräp du skrev där
Citera
2026-07-01, 19:45
Medlem
Citat:
Bara en fåna inbillar sig mat är politiskt, försökte du inbilla sossar bestämde vad folk i sina egna kök.
Kan nån vara så korkad?

Och projiceringen att "allt är politik", ja, har inget med mat och göra.
Det rioktigt komiska är att en del extremhöger försöker göra mat och att vi äter från andra länder är dåligt, och att vi ska äta husmanskost istället.

Jo, jag gör och mycket, men mina matresor över internet och göra hemma fått att smaka på mat som är helt fantastiska.

Jag gillar fransk mat, de har en hel del mycket goda rätter, och som vi svenskar som älskar så har anammat mycket gott därifrån.
Men ser det är bara ett ställe.
Funnit så mycket god mat i världen, och är ledsen att du tror det är politik som gör maten inte skulle vara fantastiskt.

Du är ett skämt med ditt skräp du skrev där

Det du slafsar i dig är något helt annat än "klassiska franska köket".
Citera
2026-07-01, 20:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det du slafsar i dig är något helt annat än "klassiska franska köket".
Haha, du är så clueless om mat.
Och en mer intressant att du inbillar dig att franska köket inte heller har har utvecklat sin mat.

Nyss gjorde jag en klassisk fransk rätt och Anka med rödvinssås.
Hur kan du vara så full av skräp och nonsens?
Citera
2026-07-01, 20:50
Medlem
Citat:
Haha, du är så clueless om mat.
Och en mer intressant att du inbillar dig att franska köket inte heller har har utvecklat sin mat.

Nyss gjorde jag en klassisk fransk rätt och Anka med rödvinssås.
Hur kan du vara så full av skräp och nonsens?

Nä förstås eftersom det inte finns gränser kan så klart det du mixtrar ihop där hemma presenteras som som haute cuisine.
Citera
2026-07-01, 21:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nä förstås eftersom det inte finns gränser kan så klart det du mixtrar ihop där hemma presenteras som som haute cuisine.
Presterar det endast som jävligt god mat, gillar du inte god mat.
Eller vad är ditt argument ens?

För denna klassiker är sjukligt god, och om man nu ens gillar anka.
Och om nån vecka med dotter, så ska vi göra en klassisk anka i apelsinsås och kommer bli helt säkert lika god.
Citera
2026-07-04, 15:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Shit vad nedlåtande du är. Margarin-Tore. Är det ditt uppfunna epitet?

Tore Wretman är den ”avancerade” svenska matens ursprungsfader. Han förtjänar repekt för vad han gjort för vår matkultur.

Om du har fog för margarin i ditt nedlåtande epitet må vara hänt. Men jag skulle verkligen vilja veta vad margarin har med en person som hämtat sin kunskap från Frankrike. Som har smör.

Tore Wretman införde det franska köket i Sverige. Vilket är det bästa köket i världen. Så vi kan bara tacka honom.

Filmen är en reklamfilm för margarin. Det finns ett par kortfilmer i Margarinbolagets serie ute på nätet med Tore Wretman. De skulle efterlikna Wretmans matprogram "Novisen vid spisen".

PS. Det klassiska franska köket är bäst, utan protest.

PS 2. Man får också komma ihåg att hamburgare var förbjudet i Sverige under hela 50-talet pga ohelig allians mellan sossarna och centerpartiet. Ingen i Sverige visste egentligen hur en hamburgare skulle se ut eller smaka. En del gatukök försökte kringå förbudet genom att sälja "platta köttbullar" eller "parisare utan stekt ägg". I parisare är ju även brödet stekt, så detta tedde sig normalt för dåtidens svenskar. Förbudet reflekteras i gamla serier med sjömannen Karl-Alfred. Hans polare Frasse äter hela tiden hamburgare i originalet, men i den svenska översättningen vräker han i sig kopiösa mängder "parisare".
Senast redigerad av Ken Dryden 2026-07-04 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in