2026-06-27, 11:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
För att det var billigare, ja.e
Det var ju så margarin blev populärt och att det var bra billigare än smör och mer och mer gick över till margarin av ekonomiska skäl.
Så fick vi det bättre och produktionen måste väl också ökat så det blev billigare med smör också, och pendeln svingade tillbaka sakta men säkert.
Kanske någon har en närmare koll på när och så det började pendla över.
Citera
2026-06-27, 11:28
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag är ganska säker på att det inte var Tore Wretman som skapade Toast Skagen, utan kallskänkan Karin Chädström på Riche. Hon beskrivs som en extremt snäll kvinna och brydde sig inte om att bluffen Tore Wretman tog åt sig äran för den rätten.
Intressant. Jag hade ingen aning
Citera
2026-06-27, 17:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det var ju så margarin blev populärt och att det var bra billigare än smör och mer och mer gick över till margarin av ekonomiska skäl.
Så fick vi det bättre och produktionen måste väl också ökat så det blev billigare med smör också, och pendeln svingade tillbaka sakta men säkert.
Kanske någon har en närmare koll på när och så det började pendla över.
Gissar jag är det främst här i matdelen av flashback som den pendeln återgått. Margarin säljs i massor och är ju hela hyllor i varje butik fulla med margarin, både för mackor och för stekning. Visst, den bemedlade medelklassen har säkert råd att bara köpa smör men det är långt ifrån billigt med tanke på hur snabbt det går åt för en barnfamilj exempelvis. Ska det bakas osv är halva klumpen borta direkt. För att inte tala om alla ensamstående, där är nog smör bara en dröm i många fall.
Citera
2026-06-30, 17:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Väldigt enkel mat behöver man inte testa för att förstå hur den smakar.

Margarin-Tore är inte bättre när han lagar annan mat heller, utan det är ungefär så här det ser ut hela tiden. Allting som han gör är väldigt simpelt och ser fruktansvärt snuskigt ut.

Det bästa som jag har sett Margarin-Tore göra är kanske när han någon gång på 1990-talet lagade fläsklägg med rotmos. Han kokade fläsk i en gryta och stompade ihop ett rotmos. Det är ingen rätt som jag tycker om, men han såg väl ut att göra det helt okej. Geni och Sveriges största genom tiderna? Nej, självklart inte.
Shit vad nedlåtande du är. Margarin-Tore. Är det ditt uppfunna epitet?

Tore Wretman är den ”avancerade” svenska matens ursprungsfader. Han förtjänar repekt för vad han gjort för vår matkultur.

Om du har fog för margarin i ditt nedlåtande epitet må vara hänt. Men jag skulle verkligen vilja veta vad margarin har med en person som hämtat sin kunskap från Frankrike. Som har smör.

Tore Wretman införde det franska köket i Sverige. Vilket är det bästa köket i världen. Så vi kan bara tacka honom.
Citera
2026-06-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Shit vad nedlåtande du är. Margarin-Tore. Är det ditt uppfunna epitet?

Tore Wretman är den ”avancerade” svenska matens ursprungsfader. Han förtjänar repekt för vad han gjort för vår matkultur.

Om du har fog för margarin i ditt nedlåtande epitet må vara hänt. Men jag skulle verkligen vilja veta vad margarin har med en person som hämtat sin kunskap från Frankrike. Som har smör.

Tore Wretman införde det franska köket i Sverige. Vilket är det bästa köket i världen. Så vi kan bara tacka honom.

Ja det är vad som brukar sägas. Frågan är om det verkligen stämmer. Tore framstår på många sätt som en linslus med dubiösa syften.

Franska köket lär ha varit representerat långt före Tore Wretman - oavsett vad myten gör gällande.

Snarare att franska köket försvann efter att sossarna tog över makten och arbetarna behövdes mer inom Wallenbergs industrier. Borgarbrackor skulle nog inte få smörja kråset hur som helst.

På gott och ont - som allt annat.

Skrapar man ytterligare på legenden hittar man som sagt under margarin och konserver garanterat en del politiska anknytningar. Matlagning skulle vara snabbt och enkelt i Myrdalarnas Sverige. Kvinnan skulle inte vara i köket utan i förvärvslivet.

Jag tror Tore hör hemma mer i den ekvationen.
Citera
2026-06-30, 17:40
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Ja det är vad som brukar sägas. Frågan är om det verkligen stämmer. Tore framstår på många sätt som en linslus med dubiösa syften.

Franska köket lär ha varit representerat långt före Tore Wretman - oavsett vad myten gör gällande.

Snarare att franska köket försvann efter att sossarna tog över makten och arbetarna behövdes mer inom Wallenbergs industrier. Borgarbrackor skulle nog inte få smörja kråset hur som helst.

Skrapar man ytterligare på legenden hittar man som sagt under margarin och konserver garanterat en del politiska anknytningar. Matlagning skulle vara snabbt och enkelt i Myrdalarnas Sverige. Kvinnan skulle inte vara i köket utan i förvärvslivet.

Jag har noll expertis. Men Tore Wretman har ryktet av att ha infört det franska köket in i det svenska och lyft vårt kök.

Det franska köket har inte margarin, dvs olja, utan smör. Så den som kallade honom för Maragarin-Tore har en hel del att svara för.
Citera
2026-06-30, 19:03
Medlem
Citat:
Jag har noll expertis. Men Tore Wretman har ryktet av att ha infört det franska köket in i det svenska och lyft vårt kök.

Det franska köket har inte margarin, dvs olja, utan smör. Så den som kallade honom för Maragarin-Tore har en hel del att svara för.

Du ska nog läsa trådstarten...
Citera
2026-06-30, 20:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Du ska nog läsa trådstarten...
Jag gjorde det just. Vad har jag missat? ”Margarin-Tore” flyger mig över huvudet från det.

Så om någon vänlig skäl kan förklara för mig det jag uppenbarligen missat vore det tacksamt.
Citera
2026-06-30, 23:03
Medlem
Citat:
Jag gjorde det just. Vad har jag missat? ”Margarin-Tore” flyger mig över huvudet från det.

Så om någon vänlig skäl kan förklara för mig det jag uppenbarligen missat vore det tacksamt.

Trådstartaren referar en video där Tore produktplacerar Milda.

Givetvis är det ingen slump. Tore var en influencer.

Förbunden med stat och livsmedelsindustri.

Han gav till och med den osäljbara "rullen" en marknad med receptet på "salta biten" som är helt vidrigt.
Senast redigerad av AndersStenberg 2026-06-30 kl. 23:06.
Citera
2026-06-30, 23:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Trådstartaren referar en video där Tore produktplacerar Milda.

Givetvis är det ingen slump. Tore var en influencer.

Förbunden med stat och livsmedelsindustri.

Han gav till och med den osäljbara "rullen" en marknad med receptet på "salta biten" som är helt vidrigt.

Säger man att margarin är ätbar föda ligger man illa till
Citera
2026-07-01, 07:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Gissar jag är det främst här i matdelen av flashback som den pendeln återgått. Margarin säljs i massor och är ju hela hyllor i varje butik fulla med margarin, både för mackor och för stekning. Visst, den bemedlade medelklassen har säkert råd att bara köpa smör men det är långt ifrån billigt med tanke på hur snabbt det går åt för en barnfamilj exempelvis. Ska det bakas osv är halva klumpen borta direkt. För att inte tala om alla ensamstående, där är nog smör bara en dröm i många fall.
Tänkte på när övergången började och smör billigare och billigt nog för ökad konsumtion.

Sen det på senare tid har smör gått upp en del, men tycker se en vikande trend, för nu kommer det erbjudande på smör rätt ofta och bra mer vanligt än bara för ett år sedan.
Och denna vecka willys så två paket för 78:-, de har innan ofta legat på upp mot 60:- för ett paket.
Citat:

HAHAHA, nu försöker någon göra mat till politik, som om inte det är konsumenten som vet vad den vill äta.
Skickade sossarna ut brev och sade sluta ät franska recept?
Citat:

Det komiska är att det bara är en reklam, och deras svar är lite som att de inte ens förstår vad reklam är och att sälja en produkt.
Men margarin reklam är så hemskt pga Tore mest troligtvis aldrig stod bakom produkten.
Men det är ju ingenting mot all reklam vi har idag som gör det samma och värre.

Är dock fascinerad över att det var en reklam skulle döljas, för det berättar dom reda där förstått att det bara var en reklam.
Citera
2026-07-01, 07:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Säger man att margarin är ätbar föda ligger man illa till
Men det är ju den, även inte en av de bättre, inte heller den sämsta.
Men eftersom vi har så bra "substitut" i smör, så finns ingen anledning att äta margarin i mitt tycke dock.

Sen misstänker jag att det är av tradition som konsumtionen trots allt är betydande.
Och speciellt i bak, där många recept än idag anger margarin, och sen om man har en gammal kokbok så är väl risken att större delen av dom är av margarin.
Och det är så jag tror varför margarin håller sig.

Morsan tex är en sån som bara gillar naturliga saker, ända tills det kommer till margarin.
Frågat om detta, men blir lite surt då och inget svar, finner det lite fascinerande faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in