2026-07-01, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det finns säkert de som vill ha uppmärksamhet men i de allra flesta fall så skär de sig eftersom den smärtan tar över så de inte känner den själsliga smärtan för en stund.

Kan man inte sparka foten i ett bordsben istället?
Det gör ju skitont.

Eller trampa på lego
Citera
2026-07-01, 17:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är verkligen inte bara unga tjejer som självskadar och oftast är det inte av "uppmärksamhet". Man får en endorfinkick. Man mår bättre mentalt en stund. Man fortsätter och man blir kemiskt beroende av sitt kroppsegna endorfin. Samma känsla som att ta en opioid.
Manliga uttryck jag mött är slå sönder sin helt nyinköpta bil. Slå sönder sitt kök, elda upp pengar (för att straffa sig själv), slå sönder sin stereo.

Jag träffade en representant för shedo. Nyfiken som jag är frågade jag hur många män de har i föreningen. Hon tittade på mig som ett frågetecken.
Det är några år sedan. Då var de 300 och hade inte en enda man och aldrig haft.

Man uppmärksammar inte mäns självskada på samma sätt. Hur många självmord som är självskada vågar jag inte ens fundera över.
Citera
2026-07-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Jo i landet i fråga eskalerade man gradvis interventionen. Man började med psykolog till henne, det hjälpte lite men sen kom problemet tillbaka och då gick man djupare och undersökte familjen närmre, man gav föräldrarna flera chanser men ofta i sådana här lägen är familjen redan i en nedåtgående trend utan stopp. Barnhem är aldrig en bra lösning men i detta fallet fanns det inget alternativ. Min vän fick bo på ett barnhem där hon inte hade kontakt med föräldrarna, hon tyckte bara det var skönt då eftersom hemmet var fullt av konflikter vid det laget, men hon drog på sig dåliga vanor där. Tyvärr blir ju barnhem ofta att du bor med massa andra traumatiserade barn så problematiska beteenden kan spridas mellan barnen. Sen saknar man ju tyvärr alltid sina föräldrar på någon nivå oavsett hur hemskt de behandlar en.
Det är kanske händer att barnen i vissa lägen tom skyddar sina föräldrar även om föräldrarna skulle visa sig vara mindre lämpade som föräldrar?
Citera
2026-07-01, 17:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Manliga uttryck jag mött är slå sönder sin helt nyinköpta bil. Slå sönder sitt kök, elda upp pengar (för att straffa sig själv), slå sönder sin stereo.

Jag träffade en representant för shedo. Nyfiken som jag är frågade jag hur många män de har i föreningen. Hon tittade på mig som ett frågetecken.
Det är några år sedan. Då var de 300 och hade inte en enda man och aldrig haft.

Man uppmärksammar inte mäns självskada på samma sätt. Hur många självmord som är självskada vågar jag inte ens fundera över.

Man behöver ju faktiskt inte slå sönder dyra saker för att självskada. Hur många gånger har man inte slagit handen i en betongvägg? Den går definitivt inte sönder.

Det utesluter inte att man hugger, skär och bränner sig. Det förekommer många sorters självskadande hos män också.

Men en man skulle inte erkänna att man skurit eller bränt sig för det är det småtjejer som gör. Därför kommer sådant aldrig fram.
Citera
2026-07-01, 17:33
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter

Nä det handlar om viljestyrka där. De vill inte dö egentligen. De vill bli omhändertagna. Inget fel med det men det är fel väg att gå.

Ja och nej.. (typ)
-De flesta flickor och kvinnor som skär sig har EIPS (tidigare kallat borderline)
-vid EIPS svänger känslorna snabbt, eufori kan varvas med extrem bottenlös sorg flera gånger varje dag. Det är så utmattande för kroppen att man kan bli helt bortkopplad från verkligheten och avtrubbad. De extrema känslokasten triggas ofta av relationsproblem och små (ofta inbillade) tecken på avvisande eller paranoida idéer att de ska bli övergivna.
Det sägs att Eips är den mest smärtsamma psykiatriska tillståndet (iaf bland affektiva sjukdomar)
-EIPS-patienter är väldigt impulsiva. Det i kombination med extrem känslomässig smärta och snabba svängningar innebär ogenomtänkta och dåliga ”snabba lösningar” för att få bort obehaget: skär sig.. trycker i sig tabletter, ångrar sig snabbt.

De flesta borderline-patienter som överlevt en icke-suicidal men livshotande självskada där de svävat mellan liv och död säger att syftet inte var självmord (de ville inte dö)
Men de använde en för farlig metod för att försöka ”få bort” smärtan.

Det ska sägas att EIPS/ borderline har högre dödlighet än någon annan psykisk störning. Det är väldigt vanligt med självmord också, men som tur är finns det terapier (som går ut på att hitta bättre sätt att stå ut med smärtan än att skada sig) och att utveckla färdigheter för att vårda sina relation bättre och bygga ett ”liv värt att leva”

ADHD, ADD, autism kan ge liknande symtom och det är inte ovanligt att de har flera av diagnoserna samtidigt
Citera
2026-07-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Jag tror knark är inblandat och då känner de inte smärtan som de skall.
laggfrukten, du är sann parodi haha. Men vore ändock intressant att se dig delta i diskussionerna på en vuxen nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ok farfar. Dra den om knarkaren som trodde att han var en apelsin och skalade sig själv också.

Tror inte detta är någon farfar. Verkar tyda på en sommarlovs unge.
Lite synd med ett så seriöst ämna som psykisk ohälsa men trollen blir vi inte av med.
Citera
2026-07-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Ja och nej.. (typ)
-De flesta flickor och kvinnor som skär sig har EIPS (tidigare kallat borderline)
-vid EIPS svänger känslorna snabbt, eufori kan varvas med extrem bottenlös sorg flera gånger varje dag. Det är så utmattande för kroppen att man kan bli helt bortkopplad från verkligheten och avtrubbad. De extrema känslokasten triggas ofta av relationsproblem och små (ofta inbillade) tecken på avvisande eller paranoida idéer att de ska bli övergivna.
Det sägs att Eips är den mest smärtsamma psykiatriska tillståndet (iaf bland affektiva sjukdomar)
-EIPS-patienter är väldigt impulsiva. Det i kombination med extrem känslomässig smärta och snabba svängningar innebär ogenomtänkta och dåliga ”snabba lösningar” för att få bort obehaget: skär sig.. trycker i sig tabletter, ångrar sig snabbt.

De flesta borderline-patienter som överlevt en icke-suicidal men livshotande självskada där de svävat mellan liv och död säger att syftet inte var självmord (de ville inte dö)
Men de använde en för farlig metod för att försöka ”få bort” smärtan.

Det ska sägas att EIPS/ borderline har högre dödlighet än någon annan psykisk störning. Det är väldigt vanligt med självmord också, men som tur är finns det terapier (som går ut på att hitta bättre sätt att stå ut med smärtan än att skada sig) och att utveckla färdigheter för att vårda sina relation bättre och bygga ett ”liv värt att leva”

ADHD, ADD, autism kan ge liknande symtom och det är inte ovanligt att de har flera av diagnoserna samtidigt
Var kategoriserar vi dom som pillar på kroppen rent allmänt och testar sig fram pga att dom uttråkade och inte vill vara instängda utan sina leksaker på sitt rum eller som inte får träffa sina kompisar så dom har liksom inget annat att hitta på än att riva, pilla, leka med vassa föremål eller annat?
Citera
2026-07-01, 17:45
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Var kategoriserar vi dom som pillar på kroppen rent allmänt och testar sig fram pga att dom uttråkade och inte vill vara instängda utan sina leksaker på sitt rum eller som inte får träffa sina kompisar så dom har liksom inget annat att hitta på än att riva, pilla, leka med vassa föremål eller annat?

Kan inte svara på det eftersom jag inte visste att det förekom. Kanske NPF hos mindre barn?
Citera
2026-07-01, 17:47
Medlem
Den fysiska smärtan är väl lättare att hantera än ångesten men det är nog vanligt som en del av ett manipulativt beteende också.

Jag träffade för övrigt en tjej som skar sig för att jag inte svarade i telefon under några timmar dagen efter att jag hade sovit över första gången, anledningen var såklart att jag inte hade någon laddare med mig så batteriet tog slut.

Måste ha gett någon sjuk egoboost att någon skar sig för min skull för därefter blev jag tillsammans med en annan tjej som skar sig. Fy fan vilket psykfall, trauman från det förhållandet lär jag dras med resten av livet. Om det inte är uppenbart: självskadebeteenden är en gigantisk röd flagg.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-07-01 kl. 17:50.
Citera
2026-07-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Kan inte svara på det eftersom jag inte visste att det förekom. Kanske NPF hos mindre barn?
Kan ju vara NPF? Om ungen har typ damp och blir inlåst eller får andra straff i form av att inte få leka med sina leksaker eller bara inte får någon kontakt eller uppmärksamhet av sin mamma kan sådana ungar säkert bli kreativa med hur dom fördriver tiden medans dom väntar ut tiden.
Bara spekulerar så vet inte.
Citera
2026-07-01, 17:50
Medlem
För mycket tid i telefonen kombinerat med nå fel i skallen
Citera
2026-07-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Den fysiska smärtan är väl lättare att hantera än ångesten.

Jag träffade för övrigt en tjej som skar sig för att jag inte svarade i telefon under några timmar dagen efter att jag hade sovit över första gången, anledningen var såklart att jag inte hade någon laddare med mig så batteriet tog slut.

Måste ha gett någon sjuk egoboost att någon skar sig för min skull för därefter blev jag tillsammans med en annan tjej som skar sig. Fy fan vilket psykfall, trauman från det förhållandet lär jag dras med resten av livet. Om det inte är uppenbart: självskadebeteenden är en gigantisk röd flagg.
Om dom hotar med självskadande för diverse orimliga missnöjen är en enorm rödflagga.
Har tyvärr också fått erfara en sådan relation. Mycket självmordshot och skadegörelse av både ting och kropp för helt absurda grejer.
Svårt att lämna när man till en början inte riktigt kan avgöra ifall självmordshoten är på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in