2026-07-01, 16:37
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Äntligen någon som fattar

Interessant fakta är för hbtq så är väldigt många förknippade med autism

Det betyder att deras hjärnor är så dysfunktionella att de verkligen tror att de är efterblivna clowner vissa går så långt att de tar till våld och självskadebeteende tills dom dör eller dödar någon för det.

Din psykologiska förståelse kan du jobba på!
Citera
2026-07-01, 16:38
Avstängd
Turkmostafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?
Nej rätta svaret är andi-depresiva eller psykofarmaka det ställer till det mer än det hjälper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Har dålig koll på hur det funkar i Sverige i vården men har vän som råkat ut för detta i annat land, hennes familj var sjukt trasig. Detta var i ett västeuropeiskt land och man utredde inte föräldrarna rent psykologiskt för att ställa disgnos på dem(trots att de var solklara narcicister). Däremot utvärderade man deras lämplighet som föräldrar vilke till slut ledde till att de båda förlorade barnen till ett barnhem. Så praxis verkar vara att utreda föräldrarnas lämplighet som föräldrar när barnet visar ett självskadebeteende som inte blir bättre med vård, man frågar även barnet frågor under psykologsessioner för att försöka få en bild om hur familjesituationen ser ut eftersom det oftast är orsaken.
Vore intressant att få insyn i hur det brukar se ut i Sverige. Låter bra att föräldrarna lämplighet prövades som föräldrar. Är nog inte helt enkelt att göra ifall det dessutom är två föräldrar som backar varandra eller i dom fallen där det finns en chefs förälder som för talan för resterande familjemedlemmar. Man kanske inte alltid behöver dra till drastiska åtgärder med barnhem men förr fanns ju stödfamiljer. Då kunde barnen hälsa på föräldrarna om helgerna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?

Vanligt "nuförtiden" ?

15år sedan?

Generellt skärs det i överarmar som inte kollegor ser om ni inte är i underkläder, bastar eller badar ihop.

Uppmärksamhet tror jag inte men det dövar smärtan för stunden.

Däremot är män överrepresenterade i lyckade självmord för vi är resultatorienterade.
Citera
2026-07-01, 16:41
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
Nej rätta svaret är andi-depresiva eller psykofarmaka det ställer till det mer än det hjälper.

Det är vanligt att dessa personer självskadar innan de ens fångats upp av vården så du har fel i ditt tänk här.
Citera
2026-07-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Vanligt "nuförtiden" ?

15år sedan?

Generellt skärs det i överarmar som inte kollegor ser om ni inte är i underkläder, bastar eller badar ihop.

Uppmärksamhet tror jag inte men det dövar smärtan för stunden.

Däremot är män överrepresenterade i lyckade självmord för vi är resultatorienterade.
En grupp som det talas för lite om.
Citera
2026-07-01, 16:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Jag tror knark är inblandat och då känner de inte smärtan som de skall.

Ok farfar. Dra den om knarkaren som trodde att han var en apelsin och skalade sig själv också.
Citera
2026-07-01, 16:44
Medlem
zombie-nations avatar
Det är verkligen inte bara unga tjejer som självskadar och oftast är det inte av "uppmärksamhet". Man får en endorfinkick. Man mår bättre mentalt en stund. Man fortsätter och man blir kemiskt beroende av sitt kroppsegna endorfin. Samma känsla som att ta en opioid.
Citera
2026-07-01, 16:46
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Vanligt "nuförtiden" ?

Ni väljer också mer våldsamma och effektiva metoder.
Ni äger vapen och kan knyta bättre snaror.
Ni väljer aggressiva metoder medan vi försöker överdosera (ineffektivt och svårt att få tag på läkemedel eller gifter där man inte hinner upptäckas eller ångra sig) eller andra sätt som tar längre tid.
(Gissar jag)
Citera
2026-07-01, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Ni väljer också mer våldsamma och effektiva metoder.
Ni äger vapen och kan knyta bättre snaror.
Ni väljer aggressiva metoder medan vi försöker överdosera (ineffektivt och svårt att få tag på läkemedel eller gifter där man inte hinner upptäckas eller ångra sig) eller andra sätt som tar längre tid.
(Gissar jag)

Överdos som fungerar - Köp 3 paket alvedon och proppa i på en dag. Garanterad leversvikt och du kommer inte få ny lever av sjukvården. Allt går med viljans kraft.

Nä det handlar om viljestyrka där. De vill inte dö egentligen. De vill bli omhändertagna. Inget fel med det men det är fel väg att gå.
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-07-01 kl. 16:57.
Citera
2026-07-01, 16:52
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vore intressant att få insyn i hur det brukar se ut i Sverige. Låter bra att föräldrarna lämplighet prövades som föräldrar. Är nog inte helt enkelt att göra ifall det dessutom är två föräldrar som backar varandra eller i dom fallen där det finns en chefs förälder som för talan för resterande familjemedlemmar. Man kanske inte alltid behöver dra till drastiska åtgärder med barnhem men förr fanns ju stödfamiljer. Då kunde barnen hälsa på föräldrarna om helgerna.

Jo i landet i fråga eskalerade man gradvis interventionen. Man började med psykolog till henne, det hjälpte lite men sen kom problemet tillbaka och då gick man djupare och undersökte familjen närmre, man gav föräldrarna flera chanser men ofta i sådana här lägen är familjen redan i en nedåtgående trend utan stopp. Barnhem är aldrig en bra lösning men i detta fallet fanns det inget alternativ. Min vän fick bo på ett barnhem där hon inte hade kontakt med föräldrarna, hon tyckte bara det var skönt då eftersom hemmet var fullt av konflikter vid det laget, men hon drog på sig dåliga vanor där. Tyvärr blir ju barnhem ofta att du bor med massa andra traumatiserade barn så problematiska beteenden kan spridas mellan barnen. Sen saknar man ju tyvärr alltid sina föräldrar på någon nivå oavsett hur hemskt de behandlar en.
Citera
2026-07-01, 17:05
Medlem
Bara varit med om en skurit sig. En man gjort lumpen med på väg t repövning i buss. Vad har du gjort sa vi? Appropå långa ärr vid handlederna. Försökt ta livet av mig var svaret. Blev konstig stämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in