Igår, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0hnePixel
80-åriga tanter vid en vägkant kl 01:00.
Tillräckligt pigga för att bara ute klockan ett i en gammal skralltig bil som inte ens går att sälja. Det kunde ju blivit stopp av vilken anledning som helst.
Citera
Igår, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur svårt kan det vara att mäta ut bilen någon timme senare o i hemmet
Tydligen svårt för en del. Det är skrämmande.
Citera
Igår, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Tydligen svårt för en del. Det är skrämmande.

Poliser är ONDDAA enligt rikskriminalens barnporrexpert
Björn Sellström har sagt: Poliser ska man ha så lite som
möjligt med att göra - det är alltså allmänt känt inifrån
att poliser är onddaa o farliga o att det är något sjuukt
med svenska poliser man ska alltså vara rädd för poliser
Citera
Igår, 15:10
Medlem
De borde ha betalat sina räkningar helt enkelt.
Citera
Igår, 15:33
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Polisen kunde ha skjutsat hem kvinnorna tycker jag.

Jag fick skjuts hem av polisen en gång när jag var i 20-årsåldern och totalt spiknykter. Jag hade långt att gå mitt i natten, så jag var väldigt tacksam.

De hade väl inget bättre för sig eftersom det fanns mer resurser och färre "problem" på den tiden.

Så var det tidigare, innan vi hade mängder av grovt kriminella gängbrottslingar och klaner.

En grovt kriminell som inte har vita pengar på papperet, eller andra utmätbara tillgångar, har tidigare kunnat åka omkring i dyra bilar, eftersom de betalat en släkting kontant (pengar från brottslighet) för att stå som bilens ägare.

Därför så ändrades lagen, för att göra det möjligt att konfiskera alla tillgångar som används av kriminella drägg.
Funkar väl lika bra idag, polisen får ju inte ta 3:e persons tillhörigheter.
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Funkar väl lika bra idag, polisen får ju inte ta 3:e persons tillhörigheter.
Det får dom ju, de behöver ju bara anse att en skuldsatt på något sätt besitter.. tillhörigheter ifråga
Citera
Igår, 16:47
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Det får dom ju, de behöver ju bara anse att en skuldsatt på något sätt besitter.. tillhörigheter ifråga
Källa?
Vilket lagnummer?
Citera
Igår, 17:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Samtidigt så arbetar inte polisen med välgörenhet, de löser brott.
Att ha skulder är inget brott.
Citera
Igår, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Polisen kunde ha skjutsat hem kvinnorna tycker jag.

Jag fick skjuts hem av polisen en gång när jag var i 20-årsåldern och totalt spiknykter. Jag hade långt att gå mitt i natten, så jag var väldigt tacksam.

De hade väl inget bättre för sig eftersom det fanns mer resurser och färre "problem" på den tiden.

Så var det tidigare, innan vi hade mängder av grovt kriminella gängbrottslingar och klaner.
Samma här. Bilproblem långt hemifrån, stod i vägrenen. Det stannade en civilare som körde mig en bit. Han ringde sedan en kollega som körde mig ytterligare en sträcka. Länge sedan, i en annan version av Sverige.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Wikitomtes avatar
Enligt kronkalle är alla bilar värda jättemycket. Det är nog många skrothögar som i slutänden lämnas tillbaka till ägaren. Ögnade igenom Auktionstorget och hittade denna slutkörda Golf som dom värderat till 50.000 :-.

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20260618_1057&inO=17

Personligen skulle jag värdera den till ca 5000:-

Felet polisen gjorde var att dom inte försäkrade sig om att personerna kom hem säkra. Dom bara dumpade dom vid vägen. Det är med största sannolikhet det som JO vill titta närmare på.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Samtidigt så arbetar inte polisen med välgörenhet, de löser brott.

Vilket brott menar du på att polisen löst i det här fallet?

1§ i polislagen säger så här:
Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet ska polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.

Som du ser är alltså en av polisen lagstadgade uppgifter att skapa trygghet och skydda befolkningen.
Det har de grovt brustit mot i det aktuella fallet.
Citera
Igår, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Enligt kronkalle är alla bilar värda jättemycket. Det är nog många skrothögar som i slutänden lämnas tillbaka till ägaren. Ögnade igenom Auktionstorget och hittade denna slutkörda Golf som dom värderat till 50.000 :-.

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20260618_1057&inO=17

Personligen skulle jag värdera den till ca 5000:-

Felet polisen gjorde var att dom inte försäkrade sig om att personerna kom hem säkra. Dom bara dumpade dom vid vägen. Det är med största sannolikhet det som JO vill titta närmare på.

1) Fanns det ens skäl att kolla om de hade skulder(polisen har INTE rätt att göra slentrianmässiga kontroller).
2)Personernas trygghet.

Gällande KFM.
Har jourhavande ens gjort någon kontroll alls av gäldenärens situation?
En snabb koll i deras utredning om personen skulle ha visat att de avstått av utmäta bilen.
Har jourhavande frågat om omständigheterna om förare och passagerare och därmed kunnat fatta ett informerat beslut?

Hur/om de kommer få kritik kommer bero på om polisen och KFM kan ge svar till JO som de accepterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in