2026-07-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns taxi.

Trot alla stadsbarn ja. Men det finns INTE taxi överallt. Fatta det en gång för alla. Det går liksom inte bara att "nä, nu ringer vi efter en bulle...."
Citera
2026-07-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Dom kunde väl ha låtit kärringarna få åka hem med blåljus så att dom hade något att fnittra om vid nästa kafferep.

Varför skriver du så nedlåtande?
Citera
2026-07-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Varför är så gamla människor ute och kör vid den tidpunkten?

Även 'så gamla människor' har rätt att ros sig. Eller hur?
Citera
2026-07-01, 01:28
Medlem
Det finns inga "båda sidor" i såna här fall

Man lämnar inte 80-åriga personer vid vägkanten helt enkelt
Citera
2026-07-01, 03:37
Medlem
Om nu kvinnan var en vanlig skuldsatt svensson så känns det ju väldigt fel. Att polisen utmäter åt fogden skulle väl vara till för att komma åt kriminella som på papperet inte har ett vitten som fogden kan utmäta.

Som tidigare sagts, var bilen värd att ta för fogden kunde de ju att gjort det på vanligt sätt. Om det kvinnan säger är sant fanns ju även andra tillgångar att utmäta.

Men att polisen jobbar åt fogden har ju gått snett förr. Alla dessa som lånat ut sin bil åt en kompis som råkar ha skulder och så tar polisen bilen. Förstår inte hur det kan vara så, men de säger ju att det inte går att bevisa vem som äger en bil. Har aldrig fattat detta. Bilar är ju registrerade.
Citera
2026-07-01, 06:00
Medlem
har inte snuten bättre saker för sig?
det skjuts & sprängs på löpande band.
Citera
2026-07-01, 06:13
Medlem
Om jag hade haft skulder hos fogden sulle jag absolut haft en beredskap för att polisen skulle kunna ta bilen i händelse av att jag skulle fastna i en kontroll.

Det finns löjliga kommentarer gentemot polisen om att det skulle kunna ha funnits andra bättre saker att beslagta. Och hur skulle polisen kunna ha blixtutrett detta mitt i natten och tagit ett dåligt underbyggt myndighetsbeslut? Fogdens sak att besluta om.

Polisen har info om 1. skulderna och 2. vems bilen är. Punkt. De kan ha förvissat sig om att damen hade en mobil så hon kunnat ringa taxi/vänner för transport.

Det hade varit tjänstefel att inte ta bilen! Anmälande damen är en typisk rättshaverist.
Citera
2026-07-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alla har inte råd med taxi, speciellt då kanske inte folk med skulder hos KFM som i det här fallet.
Det finns inte heller alltid taxi i närliggande samhällen kan jag tala om. Stora delar av landsbygden och många mindre orter har inte någon taxi alls.

De hade inte råd med egen bil heller, eftersom den beslagtogs.

Som vi ändå kunde läsa det GICK att lösa. De var inte i djungeln inte heller i öken. Det regnade inte bomber över deras huvud.

Återigen en snyftartikel på folk som inte gör rätt för sig och sen gråter i media.
Citera
2026-07-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Har JO kommit fram till något?

Personligen kan jag tycka att polisen kunde ha varit lite mer hjälpsamma i situationen. Till ex kört dem hem. Just en sådan händelse beskriven i TS kan få delar av allmänheten att sluta hjälpa polisen. Utan allmänhetens hjälp så minskar polisens effektivitet att lösa brott. Hade det varit en äldre släkting till mig som hade lämnats vid vägen, så hade min vilja att hjälpa polisen i framtiden minskat ganska mycket.

Och nu blir det en massa extra arbete för polisen. Då de måste svara på JO-frågor
Senast redigerad av SiamGnome 2026-07-01 kl. 10:24. Anledning: glömde
Citera
2026-07-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De hade inte råd med egen bil heller, eftersom den beslagtogs.

Som vi ändå kunde läsa det GICK att lösa. De var inte i djungeln inte heller i öken. Det regnade inte bomber över deras huvud.

Återigen en snyftartikel på folk som inte gör rätt för sig och sen gråter i media.

Det spelar ingen som helst roll. Lämnar man två 80-åriga damer till sitt öde mitt i natten ska man inte jobba som polis. Det fattar de flesta som har en mormor.
Citera
2026-07-01, 13:08
Medlem
Testoguy666s avatar
Samtidigt så arbetar inte polisen med välgörenhet, de löser brott.
Citera
2026-07-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo men då ska hela poliskåren avgå då för att de inte gillar lagarna de är sagda att följa och som du, jag och alla har röstat fram ska gälla? Du fattar väl att det inte funkar så?

Det är otroligt hur många i Sverige som fortfarande inte har vaknat. Hela rättsväsendet, poliser och åklagare, är förövare! De förtrycker folket och människorna! De upprätthåller en ren diktatur med påhittade lagar, skapade och införda av fullständiga galningar. Det är så många i det här landet som saknar självinsikt och inte ens kan se sin egen spegelbild för vad den egentligen är.

Lagar används bara när de med titlar själva vill, och inte när de inte vill. Till exempel kan de strunta i ett människorov, mörklägga det och förtrycka brottsoffret, vilket gör dem alla till förövare. Ändå tror folk i Sverige så gott om dem och svenskar tror att de är bättre än andra länder, fast Sverige är det absolut värsta som finns på kartan. Svenskarna ser inte ens vad de själva har blivit. De stödjer ren galenskap mot människor och folket, och försvarar poliser och åklagare som borde hållas ansvariga på så många sätt för att de ställer upp på påhittade lagar, skapade av galningar som saknar all medvetenhet, tänkande, mänsklighet och verklighetsförankring.

Att fortsätta upprätthålla detta sjunkande skepp av omänsklighet mot människor och folket är ingenting som någonsin ska accepteras eller glömmas bort! Det enda sättet att få ordning på det här landet är att sluta straffa folket och människorna för precis allt, och istället hjälpa dem upp. Polisen kunde ha valt att hjälpa dem istället och våga stå upp för mänsklighet istället för påhitt. Men polisen lämnade till och med platsen, vilket bara det säger mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in