2026-07-01, 13:17
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Om man nu är så orolig för oegentligheter vid valet så anmäl dig som röstmottagare! Om du inte orkar med det så finns det i varje vallokal sittplatser för åskådare där man kan observera hela processen.

Det valfusk som har förekommit i Sverige historiskt har varit enskilda incidenter som inte haft någon konkret effekt på valresultatet.

De som försöker illegitimera ett valresultat och skylla på fusk vet helt enkelt inte hur sveriges valsystem är uppbyggt.
Citera
2026-07-01, 14:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Mig veterligen är det endast socialdemokraterna som har dömts för ”valfusk”, för otillbörlig påverkan vid röstning.

S brukar också ordna med ”valskolor”.
Senast redigerad av Sun Ruler 2026-07-01 kl. 14:06.
Citera
2026-07-01, 14:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Inte osannolikt alls att det kommer dyka upp sånt. SD är den starkaste kandidaten för att försöka få spinn på valfuskidéer. Dels är deras väljare i rätt hög grad mer benägna än gemene man att tro på de felaktiga konspirationsteorierna runt det amerikanska valet för några år sedan, och alltså mentalt förberedda att vara mindre kritiska när det kommer att acceptera liknande konspirationsteorier överförda till svensk spelplan, och dels hämtar partiet i hög grad inspiration från, och får även stöd från MAGA-rörelsen.

Konspirationsteorier om valfusk är en strategi som den globala MAGA-/fasciströrelsen har provat på många håll redan. Så kanske anser SD att tiden är rätt för något sånt här, om de förstår att de är på väg ut i kylan igen.

Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vilka ifrågasättanden skulle det röra sig om? Hypotetiskt?

Det behövs inga specifika ifrågasättanden.
Om Tidö förlorar så kommer det att ta till måndagmorgon som senast innan sociala medier svämmar över med påståenden om att förlusten beror på att det är S och V som sett till att alla invandrare och främst muslimer röstat ”rätt”.
Denna uppfattning att S och V kommer att göra så, den är ju utbredd; t ex här på Flashback. Och det hjälper ju inte att argumentera med att de flesta invandrare inte har medborgarskap och därmed inte får rösta i riksdagsvalet, för då får man kommentaren att S och V har myglat så att de kan rösta ändå.
Inom ett dygn kommer Sverigevänner att uppmana till demonstration och möte på Sergels Torg, för marsch mot riksdagen.
Därifrån är det ju nära till Riksdagen…
Senast redigerad av RFT 2026-07-01 kl. 14:35.
Citera
2026-07-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Om Tidö-partierna förlorar så är min gissning att man kommer att hävda oegentligheter vid valets genomförande.

Tidöpartierna underblåser allt vad de kan en splittring i samhället och det skulle förvåna mig om Tidöpartierna kommer att acceptera en valförlust. Om det blir en sådan gissar jag att man högljutt kommer att torgföra att folket måste ta tillbaka den makt som tagits ifrån dem.
Ett scenario jag tror vi kommer att få uppleva då är ett liknande det i USA där folk stormade parlamentet.
Vad tror ni?
Dom kommer inte förlora under krigs tider.
Citera
2026-07-01, 15:53
Medlem
Om Tidöpartierna förlorar valet kommer de sannolikt att ifrågasätta valresultatet i linje med den internationella trend som vi ser i USA och Brasilien. Att påståenden om valfusk och konspirationer fått ökat genomslag är bara ett symptom på den populistiska tidsandan vi lever i.
Citera
2026-07-01, 16:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Om Tidöpartierna förlorar valet kommer de sannolikt att ifrågasätta valresultatet i linje med den internationella trend som vi ser i USA och Brasilien. Att påståenden om valfusk och konspirationer fått ökat genomslag är bara ett symptom på den populistiska tidsandan vi lever i.

Ja, jag tror du har en poäng här.
Och jag tror att sådana anklagelser i första hand kommer att komma från SD. Framförallt från lägre företrädare. Partiledningen kommer att uttrycka sig mer ”diplomatiskt” utan att budskapet kan misstolkas.
Åkesson kommer antagligen att sitta kvar; vem kan efterträda honom?
Om KD gör samma resultat som förra valet, då kan man ju ha inställningen att förlusten inte är deras fel och Ebba B kommer att sitta kvar.
Citera
2026-07-01, 16:22
Medlem
smickras avatar
Citat:

Nej de är smartare än så och kan det svenska valsystemet så det vore ett majestätiskt intellektuellt självmål.
Citera
2026-07-01, 16:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Håller ni på och eldar upp er för något ni påstår ska hända, som om det redan skett?

Om de gör det, kan ni förstås anklaga dem för det, men är det inte bättre att vänta till efter valet. Eller är det något försök till att smutskasta dem redan nu, för ni vet minsann hur de är?
Citera
2026-07-01, 16:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Om Tidö-partierna förlorar så är min gissning att man kommer att hävda oegentligheter vid valets genomförande.

Tidöpartierna underblåser allt vad de kan en splittring i samhället och det skulle förvåna mig om Tidöpartierna kommer att acceptera en valförlust. Om det blir en sådan gissar jag att man högljutt kommer att torgföra att folket måste ta tillbaka den makt som tagits ifrån dem.
Ett scenario jag tror vi kommer att få uppleva då är ett liknande det i USA där folk stormade parlamentet.
Vad tror ni?
Nja, oppositionen har haft ett övertag på över 10 procentenheter i nästan alla opinionsmätningar i flera månader nu. Det blir ju väldigt svårt att hävda att det skulle vara något fel om valresultatet landar i den storleksordningen som alla förväntar sig.
Citera
2026-07-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Håller ni på och eldar upp er för något ni påstår ska hända, som om det redan skett?

Om de gör det, kan ni förstås anklaga dem för det, men är det inte bättre att vänta till efter valet. Eller är det något försök till att smutskasta dem redan nu, för ni vet minsann hur de är?

Donald Trump normaliserade strategin att så tvivel om valens integritet redan före valdagen med frasen 'om vi förlorar är det riggat' och vi ser samma mönster spridas bland populistiska rörelser i Europa.
Citera
2026-07-01, 16:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Donald Trump normaliserade strategin att så tvivel om valens integritet redan före valdagen med frasen 'om vi förlorar är det riggat' och vi ser samma mönster spridas bland populistiska rörelser i Europa.
Jaså, vilka fler partier har gått ut med det inom EU. Däremot brukar de klaga på att de motarbetas, vilket väl är ett "understatment".

Kan man säga så här istället. "Kommer de som är mot SD att gå ut redan före valet och säga att SD kommer att skylla på fusk", så är svaret uppenbart, JA.
Citera
2026-07-01, 17:09
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nja, oppositionen har haft ett övertag på över 10 procentenheter i nästan alla opinionsmätningar i flera månader nu. Det blir ju väldigt svårt att hävda att det skulle vara något fel om valresultatet landar i den storleksordningen som alla förväntar sig.

Nja, det kan bli jämnt. Det är ju bortåt 15% som anser sig osäkra eller inte vill säga något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in