2026-06-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Om det förekom så missade jag det och har aldrig hört ordet varesej före eller efter - förutom av en specifik användare här i forumet.

Det är en direkt lögn. Alla kan se hur du följde Strömstadstråden från början till slut.

(FB) Strömstad: Fallskärmshoppare kolliderade i luften - två döda (2025-08-16)

Varför detta fokus på ett ord? Istället för att diskutera olyckan i Frankrike.
Citera
2026-06-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det är en direkt lögn. Alla kan se hur du följde Strömstadstråden från början till slut.

(FB) Strömstad: Fallskärmshoppare kolliderade i luften - två döda (2025-08-16)

Varför detta fokus på ett ord? Istället för att diskutera olyckan i Frankrike.
Jag anmärker, i flera inlägg varav några raderats, på ditt bruk av ord, som är respektlösa. Frågor kring kroppsdelar efter olyckorna etc etc. Olyckan i Frankrike, liksom de andra olyckorna, har inget med det att göra. Jag, liksom alla hoppare, vill diskutera och försöka reda ut vad som hänt. Och det är en helt annan sak än att använda förlöjligande ord som DU VET inga hoppare använder.
Citera
2026-06-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Minns dig och dina pinsamma inlägg i Strömstadstråden.

Hade Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, blivit felciterad så har hon haft nära ett helt år på sig att kräva att Göteborgsposten rättat citatet. Varför har hon inte gjort det?

Vi vet att ni hoppisar bråkar om ordet men ni behöver acceptera att er kommunikationsansvarige marknadsför det i riksmedia. Löjligt att skylla Anna Oscarsons språkbruk på ickehoppisar. Dessutom fult gjort mot henne.
Innan jag checkar ut - är du själv skydiver? Hoppare? Vilken anledning har du att komma med åsikter, annars, i ett ämne där du har noll kunskap och insikt? Jag förstår människors frågor och funderingar kring ”obegripliga” olyckor, men du upprepar i alla trådarna kommentarer som mest tyder på nån slags skadeglädje.

Jag har inte hört eller läst Anna O:s kommentar men utgick ifrån att det var en intervju där hennes ord misstolkats; kompisar lät som hoppisar. Ett ord jag efter 49 år i sporten aldrig hört. Men var det ordet hon använde, accepterar jag det, trots att jag aldrig hört det varken förr eller senare.

Vilka ”pinsamma inlägg” du pratar om har jag ingen aning om. Jag försöker upprepat korrigera bisarra inlägg från personer med absolut noll kunskap i ämnet. Några av dina inlägg har varit inte bara pinsamma utan respektlösa och obehagliga.
Citera
2026-06-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Citerar Anna Oskarsson i Göteborgsposten, efter olyckan i Strömstad. Troligen i fler media.
Det blev en viss diskussion kring det dåliga uttrycket i tråden kring den olyckan. Och nu kom den tillbaka.

Ser nu att jag är tvåa på bollen. Ordet i sig är ju en skitsak. Men det belyser i viss mån hoppcommunityns (delar av) dåliga förmåga till kommunikation. I varje olyckstråd är det samma visa.
En sida idiotförklarar hoppare. Och andra sidan (hopparna) säger att hoppning är.att jämföra med blåbärsplockning riskmässigt.

Sanningen är ju i mitten.

Citatet.
Hur ser du på den här händelsen?

– Det är ju fruktansvärt tråkigt. Tankarna går till de närmast anhöriga, och till klubben också – alla ”hoppisar” som nu går från att ha haft en jättekul vecka med hoppning drabbas av den djupaste sorg, säger Anna Oscarson.
Om du själv var en del av hoppvärlden hade du vetat att alla olyckor diskuteras, ältas och ifrågasätts av alla! Alla är oroliga, de flesta menar att flygresan upp är den största risken, alla kollar varandra och upprepar säkerhetsdetaljerna i det oändliga. Reglerna skärps hela tiden. Allas säkerhet är beroende av de andra. Snacket inom gruppen är ett helt annat än det man hör när hoppare försöker försvara sin sport och sin passion gentemot utomstående som vill förbjuda den till varje pris.

Om ordet ”hoppisar” använts, och inte ”kompisar” som jag förstod, är det en detalj jag släpper. Men det är fortfarande ett uttryck som enbart används av ffa en viss person här i forumet.
Senast redigerad av ValentinaL 2026-06-29 kl. 22:49. Anledning: Stavfel
Citera
2026-06-29, 23:50
Moderator
ksvs avatar
Diskussionen om vad man ska kalla fallskärmshoppare är OT. Vänligen återgå till att fokusera på olyckan.

/Moderator
Citera
2026-06-30, 00:02
Medlem
Varit många olyckor med plan och hoppare senaste åren
Sabotage?
Citera
2026-06-30, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sabotage?

Nä, dom är bara klantiga...
Citera
2026-06-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sabotage?
Snarare att man försöker få in så många starter per dag som möjligt, kan nog bli lite stressigt for piloten.
I det har fallet har man t.ex. startat från mitten av landningsbanan för att spara tid (Helt ok men det minskar säkerhetsmarginalen), ungefär 10 minuter mellan landning och start, lätt att missa en punkt i checklistan eller tappa räkningen på bränslemängden.
Citera
2026-07-01, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RWP
Snarare att man försöker få in så många starter per dag som möjligt, kan nog bli lite stressigt for piloten.
I det har fallet har man t.ex. startat från mitten av landningsbanan för att spara tid (Helt ok men det minskar säkerhetsmarginalen), ungefär 10 minuter mellan landning och start, lätt att missa en punkt i checklistan eller tappa räkningen på bränslemängden.
Tycker ändå det är skumt
Har sporten förändrats
Vilka är piloter?
Förekommer droger
Citera
2026-07-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RWP

OK, det är alltså hoppisarna som reglerar flygsäkerheten utan att respektera piloten arbete...
Citera
2026-07-01, 14:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Första tanken gick så här: Om de nu var fallskärmshoppare, varför hoppade de inte innan kraschen?

Det beror på att du är ganska korkad.

Planet störtade just efter det lyft från startbanan och det kom aldrig upp på någon större höjd.
Citera
2026-07-01, 14:27
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det beror på att du är ganska korkad.

Planet störtade just efter det lyft från startbanan och det kom aldrig upp på någon större höjd.

Nej, jag är långt från korkad. Jag läste enbart rubriken och några få rader, därför skrev jag: "min första tanke..." tills jag läste mer.

Din läsförståelse dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in