2026-07-01, 16:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
OK, det är alltså hoppisarna som reglerar flygsäkerheten utan att respektera piloten arbete...
Helst så många det går utan att de bryr sig om maxlast eller tyngdpunkt. Piloten pressad.
Citera
2026-07-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Helst så många det går utan att de bryr sig om maxlast eller tyngdpunkt. Piloten pressad.
Jag tror inte du har riktig koll….. Det går inte till på det viset.
Citera
Igår, 00:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL

Exakt.

Jag har sett en sammanställning av ADS-B loggar och de två föregående starterna var väldigt lika med 72-75knop i initiala stigningen efter lättning.

Haveriflygningen fick bara ~ 61 knop som sedan minskade. Det finns inga bra värden för stighastighet eller höjd, så vi kan inte jämföra det.
Men det verkar som pitchproblem, tex trimläget (trots konfigurationsvarning) och/eller tyngdpunkt skulle kunna vara orsaken.

Det talas i media om att motorljudet försvann och att det därför skulle kunnat vara motorstopp - men piloten ska ha vart relativt erfaren och då kan man tycka att han borde haft en bättre plan än att tappa all fart, stalla och fara med nosen i backen. Det är bebyggelse runt flygfältet så det finns inte en massa ängar att nödlanda på.
Citera
Igår, 00:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
OK, det är alltså hoppisarna som reglerar flygsäkerheten utan att respektera piloten arbete...

Nej.

Piloten är befälhavare och har full auktoritet för flygningen (och det fulla ansvaret).

Hoppledaren frågar piloten tex om det går bra med 10 hoppare nästa lift, och piloten säger ja eller nej.
Hoppledaren kanske frågar om det hår köra tre lift back-2-back och piloten säger kanske ”Ja, men då måste jag tanka före, och max X hoppare i lift 1, och Y i lift 2 och 3.
Sedan planerar hoppledaren från det.
Citera
Igår, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej.

Piloten är befälhavare och har full auktoritet för flygningen (och det fulla ansvaret).

Hoppledaren frågar piloten tex om det går bra med 10 hoppare nästa lift, och piloten säger ja eller nej.
Hoppledaren kanske frågar om det hår köra tre lift back-2-back och piloten säger kanske ”Ja, men då måste jag tanka före, och max X hoppare i lift 1, och Y i lift 2 och 3.
Sedan planerar hoppledaren från det.
Alla hoppare är dessutom registrerade med sin vikt, vilket också tas in i beräkningarna. Väger en hoppare 120 kg plus en tung utrustning därefter, tar man hänsyn till detta när man planerar liften.
Citera
Igår, 20:16
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jo det är just så det går till. Läs. SHK’s rapporter. Motivera gärna annat.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in