2026-06-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Turbo-Portern har tom en konfigurationsvarning för trimmen. Har man nos upp-trim när man ska starta får man en varning.
Verkligen?!? Oj…..

Detta ägde rum på en dz som ffa (enbart??) sysslar med tandem. En sk Tandem Factory som vi brukar kalla dem. Helt kommersiellt mer eller mindre. Kan pressen på att få in lifter på snabbast möjliga back to back-tid ha orsakat/bidragit till olyckan? Isåfall är det nåt ALLA dz:s måste titta på. Det här får inte hända igen. Alla piloter har en checklist före start, men med press och tidsmarginal missar man kanske den?!? Eller struntar i, vilket som.
Senast redigerad av ValentinaL 2026-06-29 kl. 18:36. Anledning: Felstavning
Citera
2026-06-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Eller har kvinnorna ljugit om sin vikt?
Inte i sån grad att det spelat nån roll i ett så pass powerful flygplan. Man säger inte att man väger 50 kg fast man väger 100, och kommer undan med det. Små variationer möjligtvis men inget avgörande i en turbo Porter.
Citera
2026-06-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Precis! Att envist använda det nedlåtande ordet ”hoppisar” (som dessutom misstolkades; representanten sa ”kompisar” i intervjun med SFF) är så lågt och gör att man tappar all lust att diskutera med personen. Det är så uppenbart.

Det har egentligen inte med saken att göra. Men vid de senaste olyckorna så har förbundets representanter använt just ordet hoppisar, för att skapa ett positivt laddat ord. Det borde ni väl noterat. Senare har ordet verkat borttaget ur förbundets vokabulär.

Sen undrar jag varför ni (hoppisar) ideligen måste gå på försvar mot alla kufar som gnäller på sporten.
Är det inte bättre att inse fakta. Fallskärmshoppning är kul, och de som utövar det älskar det.
Olyckstalen ser ganska dåliga ut de senaste åren, trots att utrustning, regelverk mm blivit säkrare. Och då talar jag inte bara om flygolyckorna. Dessutom dålig trend på antalet utövare.
Citera
2026-06-29, 19:05
Medlem
Per definition är det skillnad på flygolyckor i samband med fallskärmshoppning, och fallskärmsolyckor.
Flygolyckorna är flygolyckor.
Statististikt är hoppningen betydligt farligare än flygdelen.
Dock är det enligt min uppfattning helt fel att dra en stark skiljelinje mellan dem. Vilket heller inte ansvariga myndigheter gör.
Fallskärmssporten är delvis påverkande till risknivån inom flygdelen, genom att ibland ”driva och påverka” piloterna för hårt. Suget att hoppa och ekonomi i hoppen, och ibland kanske också utbildningen kan påverka. De två stora svenska olyckorna bär spår av detta. I ett fall en alldeles för grön pilot. I det andra fallet kanske en övermogen pilot. Kanske kommer liknande analyser att framskymta i Butler och Nancy. Det verkar vara ont om hoppiloter.
Citera
2026-06-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det har egentligen inte med saken att göra. Men vid de senaste olyckorna så har förbundets representanter använt just ordet hoppisar, för att skapa ett positivt laddat ord. Det borde ni väl noterat. Senare har ordet verkat borttaget ur förbundets vokabulär.

Sen undrar jag varför ni (hoppisar) ideligen måste gå på försvar mot alla kufar som gnäller på sporten.
Är det inte bättre att inse fakta. Fallskärmshoppning är kul, och de som utövar det älskar det.
Olyckstalen ser ganska dåliga ut de senaste åren, trots att utrustning, regelverk mm blivit säkrare. Och då talar jag inte bara om flygolyckorna. Dessutom dålig trend på antalet utövare.
Jag har, efter 49 år (!!!) i sporten aldrig hört ordet ”hoppisar”, varesej bland mina hopparkompisar eller från förbundet. Så det låter väldigt märkligt.

Men. Om vi tar USA (som står för de flesta hoppen) så har deras olycksstatistik aldrig sett bättre ut än nu. Här hemma vet jag inte, men siffror pekar på ffa en annan typ av olyckor jämfört med tidigare: högfartslandningar med små fallskärmar inte minst. Det är självklart nåt man måste agera inför. De senaste flygolyckorna är oroande - jag och min hoppande familj är mest oroliga under flygturen upp till höjd. Det är nåt att reagera över, helt klart. Hur kan svensk fallskärmssport agera för att inget liknande ska kunna inträffa igen? Jag är övertygad om att hela fallskärmssverige tänker på detta och vill få till nån form av garanti att just detta (om det nu handlar om felaktig klaff vid start)aldrig kan hända igen. Ingen sticker huvudet i sanden. Vi bara reagerar på kommentarer som att sporten i sig utförs av idioter med nån slags dödslängtan eller i vart fall avsaknad av konsekvänstänk. Det är så, så långt från verkligheten!
Senast redigerad av ValentinaL 2026-06-29 kl. 19:44. Anledning: Ändrat ord
Citera
2026-06-29, 20:24
Medlem
SphericalHamsters avatar
Det är bättre att hoppa ur planet om det börjar faila.
En vän dog med sot i lungorna pga detta.
Citera
2026-06-29, 21:50
Medlem

Citat:
Jag har, efter 49 år (!!!) i sporten aldrig hört ordet ”hoppisar”, varesej bland mina hopparkompisar eller från förbundet. Så det låter väldigt

Men. Om vi tar USA (som står för de flesta hoppen) så har deras olycksstatistik aldrig sett bättre ut än nu. Här hemma vet jag inte, men siffror pekar på ffa en annan typ av olyckor jämfört med tidigare: högfartslandningar med små fallskärmar inte minst. Det är självklart nåt man måste agera inför. De senaste flygolyckorna är oroande - jag och min hoppande familj är mest oroliga under flygturen upp till höjd. Det är nåt att reagera över, helt klart. Hur kan svensk fallskärmssport agera för att inget liknande ska kunna inträffa igen? Jag är övertygad om att hela fallskärmssverige tänker på detta och vill få till nån form av garanti att just detta (om det nu handlar om felaktig klaff vid start)aldrig kan hända igen. Ingen sticker huvudet i sanden. Vi bara reagerar på kommentarer som att sporten i sig utförs av idioter med nån slags dödslängtan eller i vart fall avsaknad av konsekvänstänk. Det är så, så långt från verkligheten!

Vad säger du om jag lyckas hitta ett officiellt uttalande från förbundet med detta ord.? Kan du konstatera att jag har rätt då. Eller har du fortfarande rätt.

I övrigt verkar du ha samma bild. Allt väl.
Citera
2026-06-29, 21:53
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Verkligen?!? Oj…..

Detta ägde rum på en dz som ffa (enbart??) sysslar med tandem. En sk Tandem Factory som vi brukar kalla dem. Helt kommersiellt mer eller mindre. Kan pressen på att få in lifter på snabbast möjliga back to back-tid ha orsakat/bidragit till olyckan? Isåfall är det nåt ALLA dz:s måste titta på. Det här får inte hända igen. Alla piloter har en checklist före start, men med press och tidsmarginal missar man kanske den?!? Eller struntar i, vilket som.

Jag har vart på Nancy i ett annat ärende.

Japp, det är fullt möjligt att man kört ett gäng back-to-back, det är ju det normala när det är högsäsong.
Skrev precis det till en polare att det är möjligt att just back-to-back med flera lift i följd kan få piloten att börja slarva med checklistan.

Men just att Turbo Portern har konfigurationsvarning gör att det inte ”borde” hända att man glömmer trimmen.

Man bör inte kunna misslyckas med lastningen så totalt att maskinen inte är kontrollerbar under starten om inte trimmen samtidigt är glömd i fel läge. För att trimmen ska kunna glömmas i fel läge måste nästan varningssystemet vara trasigt.

Pilatus PC-6 turbo Porter är inget lättstartat flygplan, men man borde ändå inte haverera sådär.

Vittnesuppgifter verkar säga att kärran havererade rakt ned, vilket stärker teorin om stall/vikning och ev. spinn. Iom att det inte ska ha vart första liftet så torde det inte vara något glömt roderlås, så trimläge* och tyngdpunkt är kanske lågoddsare.

*) Om konfig-varningen var U/S.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2026-06-29 kl. 21:56.
Citera
2026-06-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus

Vad säger du om jag lyckas hitta ett officiellt uttalande från förbundet med detta ord.? Kan du konstatera att jag har rätt då. Eller har du fortfarande rätt.

I övrigt verkar du ha samma bild. Allt väl.
Om det förekom så missade jag det och har aldrig hört ordet varesej före eller efter - förutom av en specifik användare här i forumet.

I övrigt håller jag helt med. Inte minst flygolyckorna - där man som hoppare är helt utelämnad - måste förhindras med alla medel. Som hoppare i luften har man ändå möjlighet att påverka utkomsten. I flygplanet - nothing.
Citera
2026-06-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har vart på Nancy i ett annat ärende.

Japp, det är fullt möjligt att man kört ett gäng back-to-back, det är ju det normala när det är högsäsong.
Skrev precis det till en polare att det är möjligt att just back-to-back med flera lift i följd kan få piloten att börja slarva med checklistan.

Men just att Turbo Portern har konfigurationsvarning gör att det inte ”borde” hända att man glömmer trimmen.

Man bör inte kunna misslyckas med lastningen så totalt att maskinen inte är kontrollerbar under starten om inte trimmen samtidigt är glömd i fel läge. För att trimmen ska kunna glömmas i fel läge måste nästan varningssystemet vara trasigt.

Pilatus PC-6 turbo Porter är inget lättstartat flygplan, men man borde ändå inte haverera sådär.

Vittnesuppgifter verkar säga att kärran havererade rakt ned, vilket stärker teorin om stall/vikning och ev. spinn. Iom att det inte ska ha vart första liftet så torde det inte vara något glömt roderlås, så trimläge* och tyngdpunkt är kanske lågoddsare.

*) Om konfig-varningen var U/S.
Har du en teori? Om vad som kan ha orsakat det hela?
Citera
2026-06-29, 22:03
Medlem
Citat:
Jag har, efter 49 år (!!!) i sporten aldrig hört ordet ”hoppisar”, varesej bland mina hopparkompisar eller från förbundet. Så det låter väldigt märkligt.

Minns dig och dina pinsamma inlägg i Strömstadstråden.

Hade Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, blivit felciterad så har hon haft nära ett helt år på sig att kräva att Göteborgsposten rättat citatet. Varför har hon inte gjort det?

Vi vet att ni hoppisar bråkar om ordet men ni behöver acceptera att er kommunikationsansvarige marknadsför det i riksmedia. Löjligt att skylla Anna Oscarsons språkbruk på ickehoppisar. Dessutom fult gjort mot henne.

Citat:
Hur ser du på den här händelsen?

– Det är ju fruktansvärt tråkigt. Tankarna går till de närmast anhöriga, och till klubben också – alla ”hoppisar” som nu går från att ha haft en jättekul vecka med hoppning drabbas av den djupaste sorg, säger Anna Oscarson.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/svenska-fallskarmsforbundet-om-dodsolyckan-i-stromstad-tankarna-gar-till-de-narmast-anhoriga.a33b6c6 f-686d-4d26-8270-4c50432cd3c7

Citera
2026-06-29, 22:16
Medlem
Citerar Anna Oskarsson i Göteborgsposten, efter olyckan i Strömstad. Troligen i fler media.
Det blev en viss diskussion kring det dåliga uttrycket i tråden kring den olyckan. Och nu kom den tillbaka.

Ser nu att jag är tvåa på bollen. Ordet i sig är ju en skitsak. Men det belyser i viss mån hoppcommunityns (delar av) dåliga förmåga till kommunikation. I varje olyckstråd är det samma visa.
En sida idiotförklarar hoppare. Och andra sidan (hopparna) säger att hoppning är.att jämföra med blåbärsplockning riskmässigt.

Sanningen är ju i mitten.

Citatet.
Hur ser du på den här händelsen?

– Det är ju fruktansvärt tråkigt. Tankarna går till de närmast anhöriga, och till klubben också – alla ”hoppisar” som nu går från att ha haft en jättekul vecka med hoppning drabbas av den djupaste sorg, säger Anna Oscarson.

Citat:
Om det förekom så missade jag det och har aldrig hört ordet varesej före eller efter - förutom av en specifik användare här i forumet.

I övrigt håller jag helt med. Inte minst flygolyckorna - där man som hoppare är helt utelämnad - måste förhindras med alla medel. Som hoppare i luften har man ändå möjlighet att påverka utkomsten. I flygplanet - nothing.
Senast redigerad av Lacus 2026-06-29 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in