2026-07-01, 11:23
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men det är ju så häftigt att betala skatt.
Pengar är inte allt!

Citera
2026-07-01, 11:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Den skatten är bra eftersom 100% av bensin och diesel är importerat. Skatten gör att människor använder svenska drivmedel som el istället. Eller cyklar vilket är nyttigt och bra för miljön.

Jag har inte bil längre, efter att ha rattat i 40 år, så ekonomiskt spelar det ingen roll för just mig men om vi har en av EUs lägsta bensinskatter så behöver vi inte sänka mer. Och när vi hade EUs högsta skatt så skämdes jag för Sverige. Det är minst 4M människor som behöver sin bil i sin vardag och de ska inte beskattas hutlöst. En barnfamilj som bor på landet eller i förorten måste i princip ha bil.
Citera
2026-07-01, 11:43
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jaha du är alltså en fascistglobalist som är för en polisstat och vill ta bort friheten för vanligt folk.

Jag tyckte du sa att du ville höja bensinpiset till 100kr liter för att finansiera gratis kollektivtrafik eftersom du är fattig och inte har råd att köpa en begagnad bil och inte har råd att åka kollektivtrafik med dina bidrag.

Absolut inget fel med gratis kollektivtrafik för det blir mer plats för oss som har råd med en bil men nån måste ju också betala så att du får åka gratis och det kommer du aldrig få på det sättet.

Gratis kollektivtrafik kan du få exempelvis om du sluta betala med kort och swish och betalar allt med kontanter och skapar demonstrationer där du kräver att politikerna inför kontanttvång för banker/butiker,myndigheter osv och måste återanställa och återöppna alla kontor och därefter kräver en bankbeskattning av storbankerna.

Voila så finns det mer än nog med pengar för gratis kollektivtrafik och mycket fler jobb med kontanter så kanske du får ett jobb också.

Nejdå, bara att allt kan och skall finansieras genom höjda bensinpriser.
Finns ingen privatbilism som är ”nödvändig”.
Citera
2026-07-01, 11:53
Medlem
[quote=smickra|95321957]
Nejdå, bara att allt kan och skall finansieras genom höjda bensinpriser.
Finns ingen privatbilism som är ”nödvändig”.

Det finns personer som inte är nödvändiga i vårt samhälle - såna som du!!!
Citera
2026-07-01, 11:55
Medlem
Snart sitter Nooshi och slampan med fågeboet i håret i regering.

Då är bensinen på 30 kr och dieseln på 40.

Grattis svenne.
Citera
2026-07-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Skatten sänks – men från skyhögt till fortfarande skyhögt

Från 1 juli sänks skatten på bensin och diesel. Det är bra och märks vid pumpen. Men vi ska vara ärliga – vi går från skyhöga skattenivåer till lite mindre skyhöga nivåer.

Fortfarande består runt hälften av priset av skatt. Energiskatt, koldioxidskatt och sen moms ovanpå alltihop. Och det är just det som skaver lite – att man betalar 25 % moms på ett pris som redan innehåller andra skatter.

Så man kan säga att staten tar skatt på skatt.

Frågeställning: Debatten bör därför inte stanna vid dagens sänkning. Den bör snarare öppna för en bredare diskussion om hur drivmedel beskattas, hur skattesystemet är uppbyggt och om det är rimligt att en så stor del av priset utgörs av statliga pålagor.

För även om riktningen nu är nedåt, är utgångsläget fortfarande högt. Frågan många ställer sig är därför enkel:

Fråga: Är det här verkligen slutmålet – eller bara ett litet steg ner från en fortfarande alltför hög nivå?
Det där kommer ändras med regeringsskiftet i höst. Glöm lägre priser på bensin efter det.
Citera
2026-07-01, 12:16
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Om du inte fattar att det är någon som trollar är det du som är verklighetsfrånvänd.

Hur ska jag förstår det? Många resonerar sådär. Det säger väl mer om dem än om mig.
Citera
2026-07-01, 12:21
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Så kan det vara men med MP och S hade priset varit ännu högre iom att skatten legat kvar.

Glöm inte reduktionsplikten.....
Vi pratar inte reduktionsplikten nu. Ska du jämföra äpplen och päron kan ta vardera och köra upp i arslet
Citera
2026-07-01, 12:36
Medlem
CMC-Urgayles avatar
SD levererar - bra. Nu kan jag plocka fram min 50 år gamla Jagga V12 igen.
Citera
2026-07-01, 12:51
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Skatten sänks – men från skyhögt till fortfarande skyhögt

Från 1 juli sänks skatten på bensin och diesel. Det är bra och märks vid pumpen. Men vi ska vara ärliga – vi går från skyhöga skattenivåer till lite mindre skyhöga nivåer.

Fortfarande består runt hälften av priset av skatt. Energiskatt, koldioxidskatt och sen moms ovanpå alltihop. Och det är just det som skaver lite – att man betalar 25 % moms på ett pris som redan innehåller andra skatter.

Så man kan säga att staten tar skatt på skatt.

Frågeställning: Debatten bör därför inte stanna vid dagens sänkning. Den bör snarare öppna för en bredare diskussion om hur drivmedel beskattas, hur skattesystemet är uppbyggt och om det är rimligt att en så stor del av priset utgörs av statliga pålagor.

För även om riktningen nu är nedåt, är utgångsläget fortfarande högt. Frågan många ställer sig är därför enkel:

Fråga: Är det här verkligen slutmålet – eller bara ett litet steg ner från en fortfarande alltför hög nivå?

Spiken i kistan för M, de gör ett jättenummer av en fråga där runt 50 % inte tycker är viktig, och 75 % tycker att sänkta skatter är fel. Så istället för att vinna unga moderna konservativa väljare i städerna och därmed vinna städerna och i förlängningen landet, har de dribblat bort sig själva till ett marginellt dussinparti.
Citera
2026-07-01, 13:41
Medlem
jag upplever detta som bara valfläsk precis innan. du kan inte bara sänka skatt o tro det balanserar budgeten dom har inte minskat utgifter i något av myndigheterna eller vaskande.
samma med matmomsen. det är jättebra men jag ser inte ansvaret i det. varför tog det 4 år till en månad innan val att få igenom.
varför gjordes inget mot kriminaliteten i 4 år men det läggs fram lagförslag månad innan val.
om dom spendera lika mycket tid på att fixa skattesvinnet som dom gjort på att förbjuda ar15 vapen eller vurma för pedofiler skulle sverige varit en stormakt.
allt verkar bara som att dom gör minsta lilla bara för att plocka sina % för att sitta 4 år till i korruption.

det här är bara småsaker. vi har fortfarande typ 30% arbetslöshet bland unga, bostadsbrist, skenande inflation, välfärdsfusk, myndighetsaktivism på migrationsverket o dylikt, långa vårdköer, stagflation på ekonomin, inget företagande, företag flyr, total kulturkollaps och könsklyftor.

alla stora problem har ignorerats.
Citera
2026-07-01, 14:05
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen

Det finns personer som inte är nödvändiga i vårt samhälle - såna som du!!!

Med din politiska hemvist kommer det där drabba oss båda tids nog. Våra barn och barnbarn åtminstone. Så du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in