Att man betalar ”skatt på skatten”, det är inte unikt för drivmedel. Så är alla punktskatter konstruerade. Köper du en flaska vodka på Systembolaget, då betalar du dels alkoholskatt, men sen moms ovanpå det. Även där betalar du skatt på skatten. Jag tycker inte det är där som skon klämmer.
Vad man däremot kan fråga sig är vilka slags punktskatter det borde finnas för bensin. Jag vet att det inte är universellt accepterat här, men frågar ni mig är det helt i sin ordning att utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser är prissatt på något sätt, exempelvis en punktskatt. Man kan dock fråga sig hur hög denna borde vara. Läser man till exempel
Världsbankens rapport ser man att Sverige har bland de högsta koldioxidskatterna i hela världen. Så har det sett ut i många år. Inom några år kommer dessutom det som kallas
EU ETS 2 att införas. Det kommer innebära att bensinens koldioxidutsläpp redan prissätts genom utsläppshandelssystemet. Med den rimliga utgångspunkten att beskattning av utsläpp ska vara enhetlig kommer det därför inte längre finnas någon poäng att ha en separat koldioxidskatt på bensin. Därför så menar jag att vi bör fimpa koldioxidskatten helt, när det väl omfattas av EU:s system.
Utöver moms och koldioxidskatt så har vi på bensin även en så kallad energiskatt. Även här kan man fråga sig vad som är poängen med det. Utsläpp av sådant som är farligt för miljön är en olägenhet. Ett sätt att hantera sådana olägenheter är en punktskatt. Det är vad nationalekonomer kallar en ”pigouviansk” skatt. Men en energiskatt är ju knappast någon pigouviansk skatt. Det finns ingen olägenhet som är en direkt följd av att man konsumerar energi. Det går liksom inte att jämföra alkohol, tobak, hasardspel, eller utsläpp av miljöfarliga gifter med energi. De goda argument för en koldioxidskatt funkar liksom inte för att ha en energiskatt. Frågar ni mig skulle jag fimpa även energiskatten. Inte bara på drivmedel, utan även på el.
Om man avskaffar energiskatten, och överger koldioxidskatten till förmån för EU:s system med utsläppshandel, då återstår egentligen bara momsen. Här i Sverige har vi en generell momssats på 25%, med uttryckliga undantag för vissa varor och tjänster som har 12% och några som har bara 6%. Några är till och med undantagna helt och hållet. Även här kan man på goda grunder fråga sig varför inte drivmedel ska ha en lägre momssats, givet att till exempel mat och tidningar har det.