2026-07-01, 12:16
Medlem
På alla mina jobb som ingenjör, det är en handfull, har jag förberett mig inför lönesamtalen.
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.

Kommer till löneförhandlingen med ett halvt A4 som jag drar lite kort.

Pga det säger de flesta chefer jag har löneförhandlingen med att JAG ÄR JOBBIG

Jag undrar då, hur fan gör ni andra?
Går ni bara dit å tackar å tar emot vilken skit som helst?

Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?
Citera
2026-07-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
På alla mina jobb som ingenjör, det är en handfull, har jag förberett mig inför lönesamtalen.
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.

Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?

Jag går dit med hatten i handen.. Jag skulle personligen aldrig dra upp att jag rapporterar in min tid i tid..

Men jag är hetl kass på att löneförhandla. Sen säger företaget att det är ett samtal och ingen förhandling men naturlgitvis kan man i viss mån förhandla. Jag tror dock det är svårt på störe företag.

Är också ingenjör.
Citera
2026-07-01, 12:32
Medlem
Vafan, du är en av de som tillåter detta då.
Är du utbildad 3-5 år, presterar väl men har 25%-percentilen i lön å går dit med hatten i handen?

Får inte jag den lön jag tycker (läs: jag försöker verkligen vara objektiv) jag ska ha kommer jag utan att använda de orden tydligt förmedla att jag nu kommer börja leta efter ett nytt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag går dit med hatten i handen.. Jag skulle personligen aldrig dra upp att jag rapporterar in min tid i tid..

Men jag är hetl kass på att löneförhandla. Sen säger företaget att det är ett samtal och ingen förhandling men naturlgitvis kan man i viss mån förhandla. Jag tror dock det är svårt på störe företag.

Är också ingenjör.
Citera
2026-07-01, 12:34
Medlem
Mailmanss avatar
Tror många chefer inte vill löneförhandla dom vill bara löneförmedla.
Citera
2026-07-01, 12:44
Medlem
67arigGubbes avatar
För oss va de lönesamtal man hade och då var det ingen förhandling.

Man kunde självklart säga bu eller bä men det sket chefen i. 500kr va de man oftast fick per år.
Citera
2026-07-01, 12:48
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Att gå in med rätt lön är jag noga med, sen behövs inte så mycket förhandlande varje år...
Men det har hänt att jag påpekat för min chef att en liten löneökning vore på sin plats, då burkar det ske så småningom.
Tycker jag att min lön är för låg så finns det andra arbetsgivare att tillgå.
Citera
2026-07-01, 13:19
Medlem
Citat:
Vafan, du är en av de som tillåter detta då.
Är du utbildad 3-5 år, presterar väl men har 25%-percentilen i lön å går dit med hatten i handen?

Får inte jag den lön jag tycker (läs: jag försöker verkligen vara objektiv) jag ska ha kommer jag utan att använda de orden tydligt förmedla att jag nu kommer börja leta efter ett nytt jobb.

Visst jag är väldigt mesig. Samtidigt litar jag på företaget.. ja faktiskt. Ska man jämföra på riktigt skulle man egentligen veta alla kollegors lön och det lär va svårt att få tag på. Går ju att kolla upp iofs.

Men lite högre nivå än att man rapporterar in sin tid skulle jag nog vilja ha som chef om jag skulle öka någons lön.

Brukar dina förhandlingar fungera bra?
Citera
2026-07-01, 13:24
Medlem
Citat:

Lönesättande chef här, för mig spelar det ingen som helst roll vad den anställde säger under löneförhandlingen såvida det inte är något stort denne gjort som jag missat helt i min bedömning. Chefen ska ju själva plocka in feedback och ha tillräckligt bra koll på hur alla presterar gentemot varandra så det ska inte vara några konstigheter egentligen.

Hade lyssnat snällt och tackat för din A4 och gjort som jag tyckt vart bäst sen.
Citera
2026-07-01, 13:27
Medlem
Ja tror inte det finns nån lag, men alla fackförbund kräver väl det genom kollektivavtal etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tror många chefer inte vill löneförhandla dom vill bara löneförmedla.
Citera
2026-07-01, 13:28
Medlem
personalomsättningen ni måste haft

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
För oss va de lönesamtal man hade och då var det ingen förhandling.

Man kunde självklart säga bu eller bä men det sket chefen i. 500kr va de man oftast fick per år.
Citera
2026-07-01, 13:29
Medlem
Man får aldrig vad man vill (för man säger man vill ha mer än man är ok med), men ja, jag tycker de brukar göra en rejäl insats för att "rädda kvar mig"..

Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Visst jag är väldigt mesig. Samtidigt litar jag på företaget.. ja faktiskt. Ska man jämföra på riktigt skulle man egentligen veta alla kollegors lön och det lär va svårt att få tag på. Går ju att kolla upp iofs.

Men lite högre nivå än att man rapporterar in sin tid skulle jag nog vilja ha som chef om jag skulle öka någons lön.

Brukar dina förhandlingar fungera bra?
Citera
2026-07-01, 13:31
Medlem
Detta tycker jag inte sker särskilt bra.

Lyssnar du inte på om en anställd har lön långt under statistiken?
Isåfall lär ju dina anställda säga upp sig hela tiden om de inte är desperata el dyl

Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Lönesättande chef här, för mig spelar det ingen som helst roll vad den anställde säger under löneförhandlingen såvida det inte är något stort denne gjort som jag missat helt i min bedömning. Chefen ska ju själva plocka in feedback och ha tillräckligt bra koll på hur alla presterar gentemot varandra så det ska inte vara några konstigheter egentligen.

Hade lyssnat snällt och tackat för din A4 och gjort som jag tyckt vart bäst sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in