2026-07-01, 13:41
Medlem
Jag stannar på ett jobb tills jag känner att jag inte kompenseras lika mycket ekonomiskt som jag förtjänar och då hittar nåt nytt. Tyvärr är det så man tar sig upp i lönen i detta samhälle.
Citera
2026-07-01, 14:28
Medlem
Sant, och obegripligt att det ska vara såhär.
Föräldrarnas generation hade typ 2 arbetsplatser hela sitt liv..
Idag jobbar ingen mer än 4 år på ett ställe..

Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Jag stannar på ett jobb tills jag känner att jag inte kompenseras lika mycket ekonomiskt som jag förtjänar och då hittar nåt nytt. Tyvärr är det så man tar sig upp i lönen i detta samhälle.
Citera
2026-07-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Lönesättande chef här, för mig spelar det ingen som helst roll vad den anställde säger under löneförhandlingen såvida det inte är något stort denne gjort som jag missat helt i min bedömning. Chefen ska ju själva plocka in feedback och ha tillräckligt bra koll på hur alla presterar gentemot varandra så det ska inte vara några konstigheter egentligen.

Hade lyssnat snällt och tackat för din A4 och gjort som jag tyckt vart bäst sen.

Det du skriver om att chefen bör ha koll är värt att lyfta. Kanske borde man även lyfta att man kan tala med sin chef utanför "lönesamtalen" också. Jag skulle tycka att det skulle kännas pinsamt att sitta och berätta om allt jag tycker jag gjort bra under året och leta efter saker jag skulle kunna ha löst på ett annat sätt om man nu inte lyckats göra bort sig utöver det vanliga.

Sen vet jag inte vad man ska säga om det här med lönesamtal, medarbetarsamtal, framtidssamtal och allt vad de heter. Folk tycks ju ha fått får sig att det är den timmen per år som man kan lyfta synpunker och begära högre lön. Dom här "samtalen" är väl annars mer att se som utvecklingssamtal? Sen har man ju lönerna, men dom är ju i de allra flesta satta kollektivt utifrån de ramar kollektivavtalet ställer.

Oavsett bör man ju ha koll på sin chef så som chefen har koll på dig.
Försöker sätta mig in i hur jag skulle lyfta att det hänt att jag plockat undan kaffekoppar efter kollegor trots att det inte ingår i min arbetsbeskrivning...
Citera
2026-07-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft

Haha, kom att tänka på en gammal chef som vart förbannad över att jag sa upp mig. Orsaken var att han hade anställt två nya killar som skulle arbeta tillsammans med mig, dom hade dock lyckats få en riktigt bra lön vid anställningen så jag har för mig att dom hade 7000 kr mer än mig i grundlön. Hade efter det några samtal med chefen eftersom jag tyckte det var lite väl stor skillnad men fick typ höra att dom som kommer sist in alltid har bäst lön. Jag bara garvade.
Citera
2026-07-01, 14:59
Medlem
Fick det sämsta lönepåslag jag nånsin varit med om vid sista löneförhandlingen-om man kopplar det till inflation. Tror chefen gav alla dåligt för chefen byter tjänst-slutar. Gjort andra negativa saker också. Har god lön, men det här kommer att göra att intresset att lära upp andra och göra saker gratis är slut , kommer försöka suga ut så mycket övertid jag bara kan. Med åldern kommer visdom. En sak jag sett som negativt för alla företag är kvinnliga chefer. Så fort de tycker nån har en liten fördel då försöker de ta bort den. Med dåliga konsekvenser för medarbetarnas vilja att prestera! Nåt som t ex gäller inom sjukvården.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-01 kl. 15:03.
Citera
2026-07-01, 15:36
Medlem
Baalzamons avatar
Vi har inga löneförhandlingar här, alla får samma oavsett prestation. Utom de nyanställda, de får mer
Citera
2026-07-01, 16:21
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tror många chefer inte vill löneförhandla dom vill bara löneförmedla.
Precis, det är ingen förhandling, det är information. Ingen idé att tro något annat.
Citera
2026-07-01, 17:19
Medlem
orvar2014s avatar
Det enda sättet att lyckas i en förhandling är att ha något motparten vill ha, och som du kan välja att inte tillhandahålla.

I "löneförhandling" så är det löneinformation tills man lägger uppsägningsbrevet på bordet och informerar att det kommer ligga kvar om inte lönen blir x kr. Innan man är villig att göra det är allt spel för galleriet.
Citera
2026-07-01, 17:36
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ja tror inte det finns nån lag, men alla fackförbund kräver väl det genom kollektivavtal etc.

Vad kräver dom menar du?
Citera
2026-07-01, 17:45
Medlem
Lönesamtal eller vilken term de använder

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad kräver dom menar du?
Citera
2026-07-01, 17:57
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Lönesamtal eller vilken term de använder

Tror du inte riktigt förstod vad jag skrev..
Citera
2026-07-01, 18:27
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
På alla mina jobb som ingenjör, det är en handfull, har jag förberett mig inför lönesamtalen.
Jag skriver (kontinuerligt) ner sånt som jag anser är överprestation vs min arbetsbeskrivning, kollar vad företaget vill bli bättre på (tex att alla ska rapportera in sin tid i tid), samt kollar statistiken.

Kommer till löneförhandlingen med ett halvt A4 som jag drar lite kort.

Pga det säger de flesta chefer jag har löneförhandlingen med att JAG ÄR JOBBIG

Jag undrar då, hur fan gör ni andra?
Går ni bara dit å tackar å tar emot vilken skit som helst?

Det är ju knappast svårt att hitta en guide till löneförhandling, likaväl kommer folk med hatten i handen som om företaget inte behöver betala er lön och de inte kommer slänga ut er direkt om branschen börjar gå dåligt?

Jag omförhandlar min roll. Om chefen ej är mottaglig förklarar jag vad jag vill ha för löneanspråk. Om inte det går vägen byter jag jobb.

Man måste våga gå ifrån bordet för att få det man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in