Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Lönesättande chef här, för mig spelar det ingen som helst roll vad den anställde säger under löneförhandlingen såvida det inte är något stort denne gjort som jag missat helt i min bedömning. Chefen ska ju själva plocka in feedback och ha tillräckligt bra koll på hur alla presterar gentemot varandra så det ska inte vara några konstigheter egentligen.
Hade lyssnat snällt och tackat för din A4 och gjort som jag tyckt vart bäst sen.
Det du skriver om att chefen bör ha koll är värt att lyfta. Kanske borde man även lyfta att man kan tala med sin chef utanför "lönesamtalen" också. Jag skulle tycka att det skulle kännas pinsamt att sitta och berätta om allt jag tycker jag gjort bra under året och leta efter saker jag skulle kunna ha löst på ett annat sätt om man nu inte lyckats göra bort sig utöver det vanliga.
Sen vet jag inte vad man ska säga om det här med lönesamtal, medarbetarsamtal, framtidssamtal och allt vad de heter. Folk tycks ju ha fått får sig att det är den timmen per år som man kan lyfta synpunker och begära högre lön. Dom här "samtalen" är väl annars mer att se som utvecklingssamtal? Sen har man ju lönerna, men dom är ju i de allra flesta satta kollektivt utifrån de ramar kollektivavtalet ställer.
Oavsett bör man ju ha koll på sin chef så som chefen har koll på dig.
Försöker sätta mig in i hur jag skulle lyfta att det hänt att jag plockat undan kaffekoppar efter kollegor trots att det inte ingår i min arbetsbeskrivning...