Citat:
Ursprungligen postat av
rjevik
Är PRO elbil, men den dagen en modern elbil har rullat 15.000-20.000 mil kommer servicekostnaderna överstiga vad som en fossilbil med samma bil kostar att serva. Och alla kan inte åka runt i leasade bilar som är max 3år gamla.
Servade min Tesla Model X innan semestern, 40.000 (länkarmar och nått kretskort/kabelstam)
Ja, bilarna i högre prissegment är dyra att reparera. Misstänker att en BMW X7 eller en Porsche Cayenne också kostar mycket att lämna in. Orsaken är väl delvis att det är få exemplar i trafik och därför dyra reservdelar, men sälkert också att företagen tror att just dessa kunder har råd.
Men du, BMWn och Poische-n kostar service varje år! Det gör nog inte din Model X.
Japanerna brukar dock inte gå sönder så ofta, och kanske inte har fullt så avancerad elektronik (som Teslan). Prova kanske en Lexus RZ eller nå't?
Vad gäller batterierna: Just Tesla's batterier påstås hålla länge. Ca 50.000 mil.
https://cars.usnews.com/cars-trucks/advice/tesla-batteries
Att byta batteri på en Tesla Model Y kostar enligt samma artikel ungefär 60.000:-. Då får du nya batterier. En ny motor på en Volvo V90 kostar mer än så, har jag för mig.
Till syvene och sist finns det nog plats för samtliga drivmedel just nu. Men om det hittills varit glest mellan laddstationerna så kanske det i framtiden blir glest mellan bensinmackarna istället.
Och el kan man i värsta fall ta ur varje eluttag. Bensin o Diesel kommer inte ur varje kökskran.