2026-06-30, 21:15
Medlem
Sinraths avatar
Privatläkare med få kunder.
Alla som har massor med jobbiga kunder vartenda dag kommer inte åberopa sin själ i dessa korta möten man måste hålla med dom.
Citera
2026-06-30, 21:34
Medlem
TheMoslans avatar
Uppskattar läkares av denna sort TS beskriver, effektiva och torra konstateranden. Inget dravel. Skattebesparande i sin fulla prakt.
Citera
2026-06-30, 22:45
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMoslan
Uppskattar läkares av denna sort TS beskriver, effektiva och torra konstateranden. Inget dravel. Skattebesparande i sin fulla prakt.

Verkligen.

Men klart problematisk när man föreslår sin egen kur och läkaren tjafsar emot.
Citera
2026-06-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
@rawjudge min magkänsla är att det blir repressalier och ordkrig mot någon handläggare om motivering och jäkla massa administrativ tid som går åt att motivera varför dom gör annorlunda till gränsen att det blir ohållbart.
annars ser jag inte varför man inte bara gör på ett annat sätt om patienten vill.

det känns lite löjligt när ivo bara rycker på axlar när någon dör för att bli hemskickad med alvedon men jäklar vad tid ska läggas om någon inte följer ett regelverk.
känns som myndigheter vill mer kriga mot läkare och patienter för att rättfärdiga sitt egna påhittade jobb fast typ inget funkar och alla är glada över millenium journalsystem som kostar miljarder och inte används.

det var någon läkarep som flydde till danmark för han inte ville ge dödshjälp till folk med covid och faktiskt behandla dom.

Jag kan hålla med om att ibland borde det finnas mer intresse att gå patienten till mötes om den vill. Men det beror på vad det gäller.... Ibland har patienten sämre förståelse för hur illa förloppet för en viss behandling patienten förespråkar är, kortsiktigt och långsiktigt... Något som trots information m.m. inte går in.. Ibland är det mycket tro, ibland är det desperation. Jag säger inte att jag inte förstår patienten som lider och vill bara hitta en väg ur sitt lidande eller ett sätt att hantera det på som inte nåtts. En del läkare är inte bra på att ge den information, eller är korta i sitt svar. Det finns mängder av anledningar. Och mötet med varje patient är olika, för vi är olika.

IVO är en myndighet utan riktiga vapen i min värld. Dom verkar mestadels kunna tycka till om mycket/anmäla och rikta kritik men saknar helt förmåga att påverka ordentligt (Så kallad tillsyns-myndighet). Så jag är mer frustrerad över det. Dom får ofta kritik för långsamhet. Men samtidigt vad gör kritiken? Anmälan? Får vi mer resurser? Förändringar som hjälper?

Millennium och många av skit journalsystemen (Cosmic etc) är många gånger ett skämt och ett fiasko. Inget jag kan försvara.

Det här med hemskickade med alvedon, jag vet inte. Om alla ska stanna som blir hemskickade med alvedon så skulle sjukhusen braka ihop. Tyvärr finns inte resurser att hålla alla under observationer. Det finns alltid någon sjukare. Det finns alltid fall som är en gråskala och ibland behövs mer tid för att veta mer, . Ibland sker saker oavsett vad du gör. Ibland sker för mycket utredningar som tom. Skadar patienten. Så det finns problem med både under- och överdiagnostik. Överdiagnostik kan skada och döda patienter. Tyvärr för vi inget bra data på det idag, i ärlighetens namn.
Sen ja som i alla yrken, fel sker ibland. tyvärr. Googla probabilistiskt system

Känner inte till det där med dödshjälp o Danmark. Du får gärna utveckla den delen.
Senast redigerad av rawjudge 2026-06-30 kl. 23:50.
Citera
2026-06-30, 23:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMoslan

Nu är TS inte många rader men det jag anar i TS är att han vill att läkaren ska ha bred kunskap, nyfikenhet, kunna veta vad man gör om man testat grunden och det inte funkade så bra. En riktig autistläkare vet eller tar reda på vad man gör då. Hen håller sig uppdaterad hela tiden i sitt ämne och tycker det är kul. Många kruttorra och inte så varma läkare har mycket kunskap och ingen prestige. Får de höra en ny sak om det kommer från en patient tar de till sig och lägger till kunskapsbasen.

Är man "sossig" som läkare är man inte effektiv, man är lat och vill bara ha absolut baskunskap. Någon som vill hjälpa dig behöver absolut inte vara varm och omvårdande. Däremot acceptera att det är du som är patienten som faktiskt lever med din kropp. Lösningsorienterad. Ger hopp i att hen har kunskap och har alltid något i rockärmen. Det allra mest tröstande för en patient som har det svårt är att veta att någon vet och kan det man går igenom.
Citera
2026-07-01, 00:22
Medlem
@zombie-nation ja som du beskriver sossig är mer vad jag menade och vad jag ogillar.
det var mer som att gå in o byta oljefilter på bilen än att få hjälp, jag blev helt avfärdad och bortförklarad.
Citera
2026-07-01, 00:31
Medlem
Citat:
det går verkligen inte att prata överhuvudtaget med en läkare.
och dom är så nedlåtande över varenda grej.
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.
hur hittar man ens en läkare med en själ

Kan tänka mig att många läkare träffar en jävla massa hypokondriker och personer som överdriver symptom för att de vill känna sig i centrum eller behövande. Hur otroligt det än kan låta så är det oerhört många människor som går igång på att verka svaga, eller inte inse att deras problem inte är i centrum för världens intresse.
Se bara på folk som går till psykologen för att deras katt dött eller om de fått en sticka.

Läkare är absolut ett vårdyrke men som alla vet som jobbat ”med människor” så finns inget värre att jobba med eller träffa idioter på jobbet. Patienter inget undantag
Citera
2026-07-01, 07:55
Medlem
Läkare är ju i stor utsträckning intresserade av att bota sjukdomar. Framförallt lite mer komplexa.Den själsliga interaktionen får man ha med andra. Om du tar alla inom vetenskap, så drivs de av varför. Typ: varför har en person fått en böld och varför på detta stället. Ja det beror på detta. Varför har detta hänt. Vilka faktorer har bidragit. Å så vidare. När de kommit till det sista varföret. Ja, då tappar de intresset. Läkare är alltså väldigt nyfikna att förstå och dissekera ner i detalj. Men om sen en depression bidragit till din fysiska åkomma så kan de väl ta med det i sin bedömning. Men just att varför? betyder så mycket, så finner du många läkare inom forskning. Det ser man ju t ex när några får nobelpriset av att hållit på med nåt varför i 20 år som man till slut fått svar på. Man måste vara uppslukad av frågan.
Själv orkar inte min hjärna med att gå in så djupt.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-01 kl. 07:59.
Citera
2026-07-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Läkare är ju i stor utsträckning intresserade av att bota sjukdomar. Framförallt lite mer komplexa.Den själsliga interaktionen får man ha med andra. Om du tar alla inom vetenskap, så drivs de av varför. Typ: varför har en person fått en böld och varför på detta stället. Ja det beror på detta. Varför har detta hänt. Vilka faktorer har bidragit. Å så vidare. När de kommit till det sista varföret. Ja, då tappar de intresset. Läkare är alltså väldigt nyfikna att förstå och dissekera ner i detalj. Men om sen en depression bidragit till din fysiska åkomma så kan de väl ta med det i sin bedömning. Men just att varför? betyder så mycket, så finner du många läkare inom forskning. Det ser man ju t ex när några får nobelpriset av att hållit på med nåt varför i 20 år som man till slut fått svar på. Man måste vara uppslukad av frågan.
Själv orkar inte min hjärna med att gå in så djupt.

Det är många saker som spelar in varför läkare är som de är, men läkare i allmänhet har inte den vetenskapliga mentaliteten som du beskriver, att de vill ta reda på nya saker. De är i högre utsträckning plugghästar som är ute efter pengar och social status i likhet med jurister. Deras mentalitet är att följa ett schema som ges uppifrån inte att analysera och hitta på nya saker. Den typiske läkaren sysslar inte alls med någon forskning som du påstår och har inte mycket intresse för det. De har intresse av att göra vad som anses rätt för tillfället enligt socialstyrelsen eller någon annan myndighet inte analysera varför eller om det är det rätta.
Citera
2026-07-01, 09:02
Medlem
Är det någon som har svar på hur man i Sverige medvetet kunde döda tusentals äldre människor under covid med morfin och det behandlas inte med någon rättsprocess eller ens ifrågasätts? Det berör svenska läkares ovilja att ifrågasätta direktiv uppifrån.
Citera
2026-07-01, 09:43
Bannlyst
Citat:
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.
De är styrda av högre makter
Citera
2026-07-01, 10:44
Medlem
ofta väldigt smarta, har tagit yrket bara för statusen, lönen, osv
är man inte så smart som dem är det ännu svårare, vilket ju inte är rättvist, bästa man kan göra är att läsa på så man kan styra lite själv om det nu är det man vill..

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in