Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumPulse
@rawjudge min magkänsla är att det blir repressalier och ordkrig mot någon handläggare om motivering och jäkla massa administrativ tid som går åt att motivera varför dom gör annorlunda till gränsen att det blir ohållbart.
annars ser jag inte varför man inte bara gör på ett annat sätt om patienten vill.
det känns lite löjligt när ivo bara rycker på axlar när någon dör för att bli hemskickad med alvedon men jäklar vad tid ska läggas om någon inte följer ett regelverk.
känns som myndigheter vill mer kriga mot läkare och patienter för att rättfärdiga sitt egna påhittade jobb fast typ inget funkar och alla är glada över millenium journalsystem som kostar miljarder och inte används.
det var någon läkarep som flydde till danmark för han inte ville ge dödshjälp till folk med covid och faktiskt behandla dom.
Jag kan hålla med om att ibland borde det finnas mer intresse att gå patienten till mötes om den vill. Men det beror på vad det gäller.... Ibland har patienten sämre förståelse för hur illa förloppet för en viss behandling patienten förespråkar är, kortsiktigt och långsiktigt... Något som trots information m.m. inte går in.. Ibland är det mycket tro, ibland är det desperation. Jag säger inte att jag inte förstår patienten som lider och vill bara hitta en väg ur sitt lidande eller ett sätt att hantera det på som inte nåtts. En del läkare är inte bra på att ge den information, eller är korta i sitt svar. Det finns mängder av anledningar. Och mötet med varje patient är olika, för vi är olika.
IVO är en myndighet utan riktiga vapen i min värld. Dom verkar mestadels kunna tycka till om mycket/anmäla och rikta kritik men saknar helt förmåga att påverka ordentligt (Så kallad tillsyns-myndighet). Så jag är mer frustrerad över det. Dom får ofta kritik för långsamhet. Men samtidigt vad gör kritiken? Anmälan? Får vi mer resurser? Förändringar som hjälper?
Millennium och många av skit journalsystemen (Cosmic etc) är många gånger ett skämt och ett fiasko. Inget jag kan försvara.
Det här med hemskickade med alvedon, jag vet inte. Om alla ska stanna som blir hemskickade med alvedon så skulle sjukhusen braka ihop. Tyvärr finns inte resurser att hålla alla under observationer. Det finns alltid någon sjukare. Det finns alltid fall som är en gråskala och ibland behövs mer tid för att veta mer, . Ibland sker saker oavsett vad du gör. Ibland sker för mycket utredningar som tom. Skadar patienten. Så det finns problem med både
under- och
överdiagnostik. Överdiagnostik kan skada och döda patienter. Tyvärr för vi inget bra data på det idag, i ärlighetens namn.
Sen ja som i alla yrken, fel sker ibland. tyvärr. Googla
probabilistiskt system
Känner inte till det där med dödshjälp o Danmark. Du får gärna utveckla den delen.