Citat:
Ursprungligen postat av
Bilderberg78
Det är även mänskligt att fastna i tankar som förstärks hela tiden av att läsa om samma sak hela tiden. Tala på forum med likasinnade. Få en världsbild som inte speglar vekligheten.
Och nu talar jag inte om de vanliga korkade foliehattarna. Utan om att de är intellektuellt omöjligt att förneka det många ser framför på skärmen varje dag. Ja, en maskin kan få egenskaper av att vi anpassar dem efter våra egna behov. Och om ett ägg kan bli en höna, så kan en AI-modell bli något liknande som en smart maskin, att kiselchip och liknade nervsystemet med signaler blir tillsammans något liknade en hjärna.
Inte konstigare än att myror har sitt eget. Och vi som är lite klokare än myrorna kan bygga dessa maskiner. Det är ren logik.
Hur bemöter du det med din parapsykologi, eller vad du kallar det för. Något liknade var det.
Men jag hänger inte med på vad du egentligen försöker säga återkommande gånger.
Alla är överens om att "AI" kan göra saker som vi inte har någon annan teknik att lösa det på hittills. Det är ett faktum.
Problemet är att det direkt dras stora växlar från detta, man gör liknelser med mänskliga hjärnan, nervsystem osv. trots det inte är vad det egentligen handlar om eller vad som ens faktiskt "driver" det mesta av AI tekniken vi har idag, det är bara en nödvändig del eftersom den AI vi har idag egentligen bygger på kompression och artificiella neurala nätverk är det bästa vi hittat på här hittills, de är jättedyra att träna men de gör precis det som den ultimata kompressorn gör, de reducerar komplex data till en funktion genom kurvanpassning i en hyperdimensionell rymd.
Det leder inte till agens, åsikter, känslor, tankar osv, det finns inte ens en teoretisk chans.
Transformers är en egen konstruktion som bygger på detta där just ANNet är en relationsdatabas egentligen, men transformern i sig är väldigt olik något biologiskt och även den i sig är helt statisk och linjär, det finns inga hemliga loopar, något som kör i bakgrunden, något gömt state osv. Det enda som finns är den token ström som matas in och den tokenström som kommer ut, modellen har alltså ingenstans att bygga eller kuckilura på sina hemska planer att lura, förinta människor osv.
Det finns inte en seriös person inom AI som tror detta heller, de du ser i media som skriver massa trams är frontpersoner för företag, VDs, PR personer osv, de har inte en jävla aning om hur något av detta fungerar egentligen utan deras uppgift är att sälja sina egna produkter.
Skulle VDn för Coca Cola sitta och säga att "Coca Cola kan nog bota cancer" hade varenda person avfärdat detta (även om det ironiskt nog är så många populära produkter började, kolla 1800 talets försäljning av saker, man levde på att folks okunskap, där varenda produkt kunde lösa varje problem från att göra något skinande rent till att som sagt få dig att fungera bättre som människa, det kallas snakeoil försäljning) precis samma sak gör företrädare för AI företagen idag, man lovar guld och grönaskogar, man är alltid bara något år från revolution osv... Elon Musk har kört med detta i över 15 år, han gick tom så långt att han påstod att de hade level 4 självkörande lastbilar redan 2018.
Det finns hur många exempel på detta som helst och det är så förbannat tröttsamt att läsa dessa domedags utlåtande från personer som uppenbart har den mentala skärpan av en smörkniv.
Men dessa kan jag ändå förstå håller på så, de vet inte bättre, det jag tycker är otäckas är de som kallar sig visionärer, jag har stött på flera sådana och gemensamt är att de "ser möjligheter" men de kan inte svara på ett enda jävla problem de faktiskt egentligen löser eller hur det ska lösas, för det är ju inte deras problem...
Har de fel så skyller man på "att ingen visste", har de rätt så utmålar de sig själva till fader i himmelen själv och oändlig framsynthet och överlägsna allt annat. De arbetar inte under den vetenskapliga principen de arbetar under vilseledande och lögner och jag hatar sådant.