Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
"...det går inte att tolka det på annat vis då du följer din husses minsta vink, dvs. staten och lagboken - ingen egen vilja här inte..." - Jag svarade ju på frågan om min åsikt/vilja kring lagstiftning i detta inlägget:
(FB) Våldtog kollega på arbetstid samma dag som han fick permanent uppehållstillstånd . Jag tycker att om du ställer frågan, och jag svarar, så får du ju acceptera svaret. Att jag har en egen vilja vet jag bäst själv och redovisade tydligt i nämnda inlägg, så det känns lite förmätet av dig att svara som du gör.
"vi får se om det blir annat ljud i skällan om du själv, eller någon av dina nära och kära drabbas..." - Fast det där argumentet (som alltid dyker upp i tid och otid) är ju helt irrelevant. För hade Du eller Jag råkat ut för någon som begår sådant brott mot någon av våra anhöriga så är det väl SJÄLVKLART att jag skulle önska denna förövaren allt ont i världen. Men det är ju inte det som är det viktiga eller det som skall ligga till grund för hur sådana här människor skall straffas. Det är ju inte den som är personligt och känslomässigt drabbad som skall "bestämma" eller motivera hur sådant här skall hanteras. Det är ju därför vi har lagstiftaren, staten och domstolarna som på ett objektivt sätt skall bestämma en ordning som fungerar både i ett demokratiskt, rättssäkert, ekonomiskt, individmässigt och samhälleligt perspektiv.
Jag förstår din inställning kring det känslomässiga om det skulle ske någon närstående, men samtidigt så förtäljer detta något om hur fel lagstiftarna ser på hur och vilka straff som utmätes - det är inte folkviljan, ens i närheten, som gäller här. Vad är det som säger att politiker och experterna, som oftast drivs av egenintressen och agendor, samt ideologier, har rätt? Varför speglar inte rättsskipandet mer folkets vilja? Hur kan det vara en slik diskrepans mellan dessa?
Och som jag orerat om tidigare - det är strunt samma vad en kretin som denne har, eller inte gjort, tidigare, eller senare, som bör avgöra dennes straff och ev. utvisning, eller inte - det är det aktuella, brottets art som skall bestämma detta, fullt ut. Och en våldtäkt skall ALLTID gynna offret och landet och INTE gärningsmannen, som det gör i detta fall och andra, i så hög grad...