Citat:
Ursprungligen postat av
najah-al-shammari
Det finns exempel då man kan vara lojal mot två länder. Problemet är att Sverige än idag delar ut medborgarskap som leksaker i ett flingpaket. Att någon med svenskt medborgarskap träffar en partner från exempelvis Kanada och vill bygga ett liv tillsammans och kunna få den trygghet ett medborgarskap ger, har aldrig varit varit ett problem. Att däremot någon som inte ens kan placera Sverige på kartan, någon som inte delar svenska värderingar och som är helt ointresserad av svenska samhället, svensk kultur och att assimilera sig för att bli en del av det svenska samhället, eller för den delen bidra till det svenska samhället, kan få medborgarskap när däremot ett uppenbart och stort problem.
Sverige har blivit känt för att dela ut fri tillgång till ett socialförsäkringssystem via ett medborgarskap som fås utan kontroller och på kort tid.
Gifter någon sig med en svensk så finns det något mycket starkare än just detta medborgarskap som binder dem tillsammans, så just där kan det möjligtvis fungera. Sedan har andra europeiska folk som just kanadensare mycket enklare att anpassa sig till Sverige men det är en annan sak.
Jag tänker snarare på scenarion där någon kommer hit, spenderar 5 år i landet och sedan får de medborgarskap utan att ens kunna språket, men denna är alltså enligt staten lika lojal till Sverige som sitt hemland även fast de har noll kopplingar till landet som släktingar eller något liknande. Det är som du säger de delar ut medborgarskap på alldeles för lösa grunder. Fram tills i princip igår så var det enda kravet "befinn dig i landet i 5 år" och sedan fick du det utdelat. Inga språkkrav eller inkomstkrav. Dessa krav behöver höjas avsevärt. Problemet är att nu finns det redan flera hundratusen människor eller mer som har medborgarskap även fast de inte borde ha fått det.
Jag tycker konceptet med dubbla medborgarskap borde tas bort personligen. Får man ett nytt medborgarskap så ska det vara ett stort val i ditt liv, då ska ditt gamla i de absolut flesta fall klippas. Det ska inte vara som pokemon kort där du kan samla på dig hur många som helst och ju fler du har desto bättre, det är vansinne. Jag tror många inte hade varit lika villiga att få det svenska medborgarskapet om det innebar att du hade varit tvungen att klippa banden med ditt hemland, där deras riktiga lojalitet ligger i många fall.