2026-06-05, 10:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Än så länge har jag skattat för mycket totalt sett. Men extrajobbet har skattats för lite.

Huvudjobbet har jag sedan långt tillbaka bett att dra en liten summa på 500 kr extra skatt per månad just för att undvika att riskera att få restskatt så det blir ju alltid pengar tillbaka pga av det.

Extrajobbet drog dock för lite, oklart exakt hur mycket i procent, men de frågade mig nyligen hur mycket de skulle dra och då sa jag 33% så jag lär med råge få tillbaka nästa år också. Dessutom har mina körmönster till och från jobbet ökat kraftigt. För ett par-tre år sedan bodde jag på gångavstånf från jobbet, det gör jag inte nu, så jag gör också avdrag nu för resor till och från arbetet.

Får nu (troligen nästa vecka) tillbaka ca 15 000 på skatten.

"Får nu (troligen nästa vecka) tillbaka ca 15 000 på skatten."

Det betyder att staten har lånat pengar av dig.

Du kan begära jämkning, så slipper du detta i fortsättningen, halvårsskiftet är en lämplig tidpunkt för att begära jämkning.
Citera
2026-06-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Får nu (troligen nästa vecka) tillbaka ca 15 000 på skatten."

Det betyder att staten har lånat pengar av dig.

Du kan begära jämkning, så slipper du detta i fortsättningen, halvårsskiftet är en lämplig tidpunkt för att begära jämkning.

Slipper? Jag ser det inte som något problem. Det är ungefär som att spara i kontanter, du får visserligen ingen ränta, men pengarna finns där och det är kortsiktigt och mindre summor.
Citera
2026-06-28, 08:29
Medlem
Citat:
Jag har ett heltidsjobb och sen ett extrajobb som ger ca 10k extra före skatt. Extrajobbet har frågat mig hur mycket skatt de ska dra. Är det samma ungefär 33-34% som gäller för det också som heltidsjobb eller är det andra regler för det?
Vet inte vart du får 33-34%i från. Men 30 på extra jobb du betalar betydligt mindre på ditt vanliga jobb finns jobbskatteavdrag
Citera
2026-06-28, 10:59
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Istället för att be de dra 500 kr extra kan du ju bara själv spara 500 kr/mån på ett sparkonto med ränta så får du en extra 500-hundring till sommaren. Fattar inte varför du vill låna ut 500 kr/mån till Skatteverket räntefritt?

Som han skriver så klarar han inte av att spara pengar, då kan det vara en bra lösning att låta skatteverket ta hand om dom även fast det är ekonomiskt och ideologiskt fel.
Citera
2026-06-28, 11:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det är ju fan ingen % du ska dra om du ej tjänsr över 80k!!

Du ska gå efter din skattetabell!!!!!!

Fast så är der inte.

Arbetsgivaren för deltidsjobbet kommer om du inte säger något dra skatt som om du bara arbetade där och med jobbskatteavdragen blir det väldigt lite skatt de drar då. Resultatet blir att du får restskatt.

Har du dessutom kommit upp i en total löneinkomst som gör att du måste betala statlig inkomstskatt när man slår ihop de båda lönerna så kommer restskatten bli ganska kännbar.

Så det är rekomenderat att be arbetsgivaren där man arbetarextra dra runt 30% rakt av lönen i skatt.
Citera
2026-06-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast så är der inte.

Arbetsgivaren för deltidsjobbet kommer om du inte säger något dra skatt som om du bara arbetade där och med jobbskatteavdragen blir det väldigt lite skatt de drar då. Resultatet blir att du får restskatt.

Har du dessutom kommit upp i en total löneinkomst som gör att du måste betala statlig inkomstskatt när man slår ihop de båda lönerna så kommer restskatten bli ganska kännbar.

Så det är rekomenderat att be arbetsgivaren där man arbetarextra dra runt 30% rakt av lönen i skatt.

Ja nu bad jag dom dra 33% så det kanske är för mycket i så fall, men bättre det än restskatt.
Dock har inkomsten ökat nu från extrajobbet. Skrev tidigare att jag tjänade ca 10 000 kr före skatt, men denna lön fick jag över 9000 kr efter skatt, men då har det också varit ovanligt mycket jobb senaste tiden, men skönt nu under sommaren att ha mycket extra att röra sig med.
Citera
2026-06-29, 00:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja nu bad jag dom dra 33% så det kanske är för mycket i så fall, men bättre det än restskatt.
Dock har inkomsten ökat nu från extrajobbet. Skrev tidigare att jag tjänade ca 10 000 kr före skatt, men denna lön fick jag över 9000 kr efter skatt, men då har det också varit ovanligt mycket jobb senaste tiden, men skönt nu under sommaren att ha mycket extra att röra sig med.

Bra 30% om du bor i Stockholm, 33% funkar i de flesta fall, bättre för mycket än för lite.

Men med jobbskatteavdragen så måste du tjäna över 70k i månaden innan skagten blir över 30% om du har den skatt vi har i Stockholm.
Citera
2026-06-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Som han skriver så klarar han inte av att spara pengar, då kan det vara en bra lösning att låta skatteverket ta hand om dom även fast det är ekonomiskt och ideologiskt fel.

Är det inte bättre att jobba på det också lära sig spara?
Citera
2026-06-30, 16:57
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte bättre att jobba på det också lära sig spara?

Det finns människor som inte kan lära sig sånt, det spelar ingen roll hur många gånger dom får problem för att dom inte har någon buffert dom kommer ändå inte ha någon framöver.
TS har iaf insett sin svaghet vilket är bra
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in