2026-06-30, 15:08
Medlem
lagfrukts avatar
Man ska inte knulla runt om man inte är beredd att ta ansvar för ett barn. Punkt. Att mörda henne bara för att hon är "oönskad" är inte giltigt. Det är inte "kvinnans kropp". Det är en människa. Kvinnor som särar på benen för allt och alla har ett egenansvar. Preventivmedel finns, men är inte en garantör.

Om du ändå blir gravida får du stå ditt kast. Du tvingas krypa till korset och ta hand om barnet, eller överlåt ansvaret för någon annan genom adoption. Annars är du dödens, det förstår du, ni kommer inte undan ostraffade. Ett öga för ett öga. Att mörda ett friskt barn för att man inte vill bemöda sig är inte ett giltigt skäl.

Djur mördar sina barn om de inte orkar, inte människor, så förvänta dig inget annat än att jag behandlar dig som djur om jag hör att du mördat ett oskylldigt barn och är på rymmen. Vad har det barnet gjort DIG? Abort ska endast vara tillåtet vid allvarliga, smärtsamma eller dödliga skador på barnet. Ta ansvar. Torka ditt egna arsle, det är vad vi människor gör.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-06-30 kl. 15:17.
Citera
2026-06-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrabbenHelaDAgen
Det märks att sommarlovet har börjat.

Du verkar fortfarande inte ha förstått vad den här rättspraxisen faktiskt bygger på. Den handlar inte om jämställdhet mellan vuxna, utan om barnets rätt till försörjning när barnet väl finns. Det är därför argumentet om ett "juridiskt avsägande" inte är en enkel jämställdhetsfråga.

Om du tycker att den principen är fel får du argumentera för att ändra den. Men att beskriva den som ett jämställdhetsproblem missar varför reglerna ser ut som de gör.

Du försöker dessutom göra en biologisk asymmetri till en juridisk jämställdhetsfråga. Den enda vägen till fullständig "likabehandling" vore att ta bort kvinnans möjlighet till abort. Det är därför argumentet haltar från början.

Dessutom innebär ditt förslag att mannen får en ekonomisk hävstång under graviditeten: "gör du inte abort tar jag inget ekonomiskt ansvar". Det riskerar att sätta ekonomisk press på kvinnan i ett redan svårt beslut. Det är knappast en väg mot större självbestämmande.

Jaså? Du har sommarlov?

Lyssna nu lilla pysen. Vi har efter 50 år av stark prägel av feminism i Sverige gemensamt bestämt att jämlikhet ska vara ett av idealen vi ska sträva efter och att jämlikhet mellan könen ska eftersträvas så långt som det är möjligt.

Eftersom förbud av abort kraftigt försämrar kvinnor levnadsvillkor och inkräktar på våra rättigheter så är det inget alternativ överhuvudtaget.

Det är politikens uppgift att minska effekterna av biologisk asymmetri och vi har även bestämt att jämlikhet ska få kosta.

Kvinnan får ju ta ansvar för sitt beslut att behålla barnet i sådant fall och ditt problem löses lätt genom att kvinnan redan innan samlaget inhämtar samtycke från mannen om ekonomiskt samtycke så att det är klart innan befruktning sker. Vi går ju redan mot kontraktskrivande inom våldtäktslagstiftningen så då kan man lika gärna lägga till en befruktningsklausul.

Ditt lilla problem är således inte längre något problem
Citera
2026-06-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor råkar nu vara det kön som tar absolut mest ansvar för att använda preventivmedel.
De har tom använt preventivmedel i årtionden TROTS att de har gett kraftiga biverkningar, för att män inte velat eller orkat...eller what ever... använda kondom.

så? kanske mest män som det ska "sägas åt"?

De allra flesta män jag känner hävdar att det oftast är kvinnorna som tjatar om att de inte ska använda kondom.

Båda könen får mer jämlikt ansvar med TS förslag. Man måste ju vara feminist eller white knight för att anse att detta förslag är dåligt. Hatare av mäns rättigheter
Citera
2026-06-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Båda har ett ansvar att skydda sig oavsett vad den andre gör.

Men nu är det du som vill ha rätt att slippa bli pappa och då är det du som har ansvaret för att skydda dig.

Hur skulle jag som kvinna kunna bli pappa? Är du stenad?
Citera
2026-06-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
De allra flesta män jag känner hävdar att det oftast är kvinnorna som tjatar om att de inte ska använda kondom.

Båda könen får mer jämlikt ansvar med TS förslag. Man måste ju vara feminist eller white knight för att anse att detta förslag är dåligt. Hatare av mäns rättigheter

Verkligen?
Det är inte min erfarenhet eller den allmänna bilden av detta för den delen.

Nej du har fel.
Och du kan gå till vilken statistisk i detta som helst över världen. Kvinnor tar betydligt större ansvar för barn än män. Och det faktumet skulle överhuvudtaget inte ändras till att män skulle börja ta lika ansvar om du inför en lag som ger alla män juridiska möjligheters att knulla utan kondom för att sen välja ignorera avkomman.

Säger sig fan självt.
Citera
2026-06-30, 15:28
Medlem
Citat:
Japp men du påstod nyss att kvinnor levde helt utan konsekvenser av sex...det gör de alltså inte.

Den mänskliga reproduktionen, kommer med en uppsjö av fördelar och nackdelar, som är olika fördelat på könen. Och beroende på hur samhället är strukturerat juridiskt kan variera under tid.

Men med tanke på den stora fysiska kostnad och risk som det reproduktiva systemet lagt på kvinnan, så är de på totalen trots allt mest fördelar fortsatt för män.

Så fan Man up! var en man och bär de betydlgit mindre risker som samhället nu ålagt er.

Du påstod att män med juridisk abort skulle leva helt utan konsekvenser av sex och jag menade att med samma logik så gör kvinnor redan det.

Det ligger störst risk och fysisk kostnad på kvinnan vid graviditet men trots det lever män med störst fysisk kostnad och risk överlag i samhället så det har oavsett detta jämnat ut sig.

Män tar ju en betydligt större risk att oönskat bli förälder än vad kvinnor gör med nuvarande lagstiftning. Är det svårt att förstå? Det du vill göra är att kontrollera och begränsa män sexualitet på liknande vis som kvinnors sexualitet begränsades innan p-piller och abort. De som var emot p-piller och abort ansåg du är onda män. Du är nu en av dessa onda kvinnor. Fantastisk ironi.

Hur ska jag "man up" som kvinna din vidriga sexist?
Citera
2026-06-30, 15:29
Medlem
Citat:
Fast kvinnor har ju inte samma möjligheter av att knulla utan att behöva tänka ett skit på några konsekvenser...eller hur.
Den fysiska möjligheten har bara män haft genom historien.
Och nej att göra den fysiska möjligheten till en juridisk rättighet skapar alltså inte ett skit av jämställdhet i denna sak mellan könen.
Och ska vi även ta upp den 3:e partens rättigheter i detta, så skulle det vara förödande..

Vad skulle du tycka om att vara född av en ensamstående morsa och veta hela ditt liv att din farsa, som bor i kvarteret bredvid, utöver att inte vara farsa ett endaste skit även gjorde ekonomisk abort på dig?
Är det en kunskap som du skulle må speciellt bra av tror du?

Använd kondom! och vet du med 100% säkerhet att du aldrig vill skaffa barn gör vasektomi, så slipper du garanterat allt av risker.

Det du vill ha nu, är möjligheten av att skaffa barn men slippa allt av praktiskt och ekonomiskt ansvar .

Jag är kvinna din äckliga sexist. Vad är det för fel på dig egentligen?
Citera
2026-06-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, så du tycker alltså att en kvinna som ser abort som något fullständigt otänkbart ska behöva ta det fulla ekonomiska ansvaret bara för att mannen inte vill?

Jo, jag förstod att det här bara är någon barnslig antifeministgrej där du tycker att alla kvinnor ska drabbas för att du hatar den gruppen. Man ser samma trams i alla trådar om det här ämnet.

Hon får väl inhämta ekonomiskt samtycke innan samlaget. Är du samtyckesmotståndare?
Citera
2026-06-30, 15:32
Medlem
Citat:
Verkligen?
Det är inte min erfarenhet eller den allmänna bilden av detta för den delen.

Nej du har fel.
Och du kan gå till vilken statistisk i detta som helst över världen. Kvinnor tar betydligt större ansvar för barn än män. Och det faktumet skulle överhuvudtaget inte ändras till att män skulle börja ta lika ansvar om du inför en lag som ger alla män juridiska möjligheters att knulla utan kondom för att sen välja ignorera avkomman.

Säger sig fan självt.

Kvinnan får väl inhämta ekonomiskt samtycke innan samlaget din störda ragata.

Eller är du samtyckesmotståndare också tillråga på att du hatar mäns rättigheter?
Citera
2026-06-30, 15:47
Medlem
Om man enbart ser till jämställdheten mellan man och kvinna så jo, då är möjlighet till att avsäga sig faderskap under graviditeten nog det mest rättvisa. Men det är inte så simpelt, eftersom det tillkommer fler aspekter som inte hade varit relevanta vid abort. Fostret som en kvinna aborterar är inte mer livsdugligt än en sats sperma, barnet som vid födsel saknar fader är en människa med känslor och rättigheter.
Citera
2026-06-30, 15:51
Medlem
Citat:
Du påstod att män med juridisk abort skulle leva helt utan konsekvenser av sex och jag menade att med samma logik så gör kvinnor redan det.

Det ligger störst risk och fysisk kostnad på kvinnan vid graviditet men trots det lever män med störst fysisk kostnad och risk överlag i samhället så det har oavsett detta jämnat ut sig.

Män tar ju en betydligt större risk att oönskat bli förälder än vad kvinnor gör med nuvarande lagstiftning. Är det svårt att förstå? Det du vill göra är att kontrollera och begränsa män sexualitet på liknande vis som kvinnors sexualitet begränsades innan p-piller och abort. De som var emot p-piller och abort ansåg du är onda män. Du är nu en av dessa onda kvinnor. Fantastisk ironi.

Hur ska jag "man up" som kvinna din vidriga sexist?

japp....att skriva en liten kråka på ett papper för att avsäga sig ekonomiskt ansvar för sin avkomma är inte i närheten samma konsekvenser som det praktiska med att hålla koll på och oroa sig kring om man är gravid eller inte, trava till sjukhus och fixa abort, genomgå en abort, vilket förvissa kan vara en fysiskt väldigt smärtsam process etc etc.....klarar du begripa det?

och nej jag skulle inte hålla med om att män lever med högre fysisk kostnad och risk i det svenska samhället kontra kvinnor.
Att män utsätter sig själva för större risker än en sak, inte samma som att de "utsätts" av samhället eller naturen etc...för större risker.

Japp...män bär en högre risk att bli oönskat förälder....
medan kvinnor alltså bär en högre risk få fysiska skador av alla de slag gällande sex och reproduktion, för att nu inte tala om risken att bli ensamt tvingad till omsorgsansvar för barn.

detta förhållande skulle INTE på nått som helst sätt b.li mer rättvist via att ta bort allt av ansvar och risker för män.

Män av idag drar samma nytta riskmässigt av moderna preventivmedel som kvinnor gör, oavsett vilken part som använder dem.
Men visst vi kan ta bort alla preventivmedel från kartan.....
ska män även då ha juridisk rätt att avsäga sig sitt föräldraansvar för barn, tycker du? med motiveringen...för de blir mest rättvist om kvinnor får stå för allt som aborter kostar dem?

Börjar det trilla ner ett mynt snart?

Det män BORDE göra för att förbättra sin situation är att se till att deras kön får bättre och säkrare preventivmedel, så de bättre kan kontrollera sin egen fertilitet.
Inte utsätta framtida barn för sunkiga situationer eller kärva att kvinnor ska ta allt av risker och ansvar för mänsklig reproduktion.

Sen sitter du och blandar ihop massa saker, men får vara ditt problem.
Citera
2026-06-30, 15:52
Medlem
Citat:
Jag är kvinna din äckliga sexist. Vad är det för fel på dig egentligen?

Varför resonerar du då som en manlig fullblods antifeminist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in