2026-06-23, 06:08
Medlem
HincRoburs avatar
Jag har tidigare frågat om "festen på Ekudden", men inte fått svar om var den skulle ha hållits.

Fokus i min fråga var om det förekom en fest i Fångvaktarebostäderna, som ligger sydväst om polishuset. Det är Lalajlaj som föreslår en fest där.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om det är okej skulle jag vilja ha lite plats att diskutera JL och hans fest denna kväll. Ni som vet vem JL är vet att han hade en egen liten bostad i form av en husvagn bakom sina föräldrars hus på Marieholmsleden där det ofta förekom fester.

Kan det ha varit någon från denna "efterfest" som följde Helena hem de sista 100 meter.

Ber om ursäkt Ullberg, detta har ju inget med dig att göra, men kanske du minns något som passerade under natten i en taxi.

Men när Disktrazan påpekar att JL var på fest i Radbyn aktuell kväll så backar Lalajlaj helt. Jag trodde intitalt på Lalajlajs uppgifter, men inser nu att de är felaktiga. Dels har han backat själv från att driva frågan och dels så har Disktrazan full koll på JL:s familjeförhållanden, så han har hög trovärdighet.

Det som hänt tror jag är att vid den tiden var Prytz67 aktiv. Han har försökt etablera uppgiften att Helena gick ensam från staden. Prytz67 uppger att hon setts gå ensam "efter polishuset". Det är detsamma som att hon är ungefär vid fångvaktarebostäderna. Genom att föreslå en fest på platsen så tillför Prtyz67 ett flertal möjliga vittnen som så att säga backar hans sak.

Från Wadebäck via ReimerDenYngre (i samband med Itzaks inlägg om sin iakttagelse av Helena vid tennisbanorna) vet vi att det i utredningen inte finns någon uppgift om iakttagelse av Helena väster om brovittnets iakttagelse. Festen vid fångvaktarbostäderna och iaktagelser av en ensam Helena är medveten desinformation.
Senast redigerad av HincRobur 2026-06-23 kl. 06:17.
Citera
2026-06-23, 09:51
Medlem
Ekuddenvägen började direkt efter fångvaktarvillorna och gick snett norrut till nuvarande ekuddenvägen ungefär där den korsande cykelvägen finns idag.

Ja, det fanns ingen hamn där bakom fängelset.
Men man kunde ta sig ner i vattnet.
Det var ingen märkbar omväg att gå bakom fängelset även om det inte direkt var promenadvänligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
MrConwells fråga är mycket relevant. Jag har tidigare köpt uppgiften i tråden att det är en omväg, vilket det är rent grafiskt, men man måste ju mäta också. I bilden nedan, som baseras på flygfoto från 1975, har jag lagt ut ett gult och ett blått alternativ samt markerat en möjlig genväg med rosa.

https://ibb.co/n8f107sH

Det blåa alternativet är uppenbart längre, men det gula viker av söderut, vilket också ger en omväg. Dessutom är det så att hela den gula sträckan är 480 meter, så även om det blåa alternativet är en omväg så är den inte signifikant på hela sträckan om cirka 1,4 km från Stadshotellet till Kohagen.

Vid mätning på google maps får jag det blå alternativet till cirka 70 meter längre och det blå-rosa alternativet cirka 50 meter längre. Det kan inte uteslutas att bygget av bostadsområdet medfört etablering av ytterligare en förkortande genväg norr om det rosa alternativet.

Med andra ord tror måste jag backa från tanken att det är en omväg att gå denna sträcka. Det är så liten avvikelse att det psykologiskt kan kännas ungefär likvärdigt. En förkortande genväg norr om det rosa alternativet kan dessutom göra alternativen likvärdiga även med måttbandet.

Att Helena känt sig rädd och därför tagit en omväg är ett mycket svagt antagande.

Samtidigt bör man lägga till i sammanhanget att det blå alternativet knappast är känt av campare på Ekudden, så de två vandrarna bör rimligen vara på väg mot Kohagen och villaområdet väster därom alternativt mot någon hamn vid Tidans västra strand, norr om fängelset, men någon sådan hamn finns i varje fall inte på flygbilden från 1975.
Citera
2026-06-23, 11:39
Medlem
Man kan också tänka på att Marieforsleden från bron och mot ekuddenvägen har på flygfotot en annan sträckning än den har idag.

Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
MrConwells fråga är mycket relevant. Jag har tidigare köpt uppgiften i tråden att det är en omväg, vilket det är rent grafiskt, men man måste ju mäta också. I bilden nedan, som baseras på flygfoto från 1975, har jag lagt ut ett gult och ett blått alternativ samt markerat en möjlig genväg med rosa.

https://ibb.co/n8f107sH

Det blåa alternativet är uppenbart längre, men det gula viker av söderut, vilket också ger en omväg. Dessutom är det så att hela den gula sträckan är 480 meter, så även om det blåa alternativet är en omväg så är den inte signifikant på hela sträckan om cirka 1,4 km från Stadshotellet till Kohagen.

Vid mätning på google maps får jag det blå alternativet till cirka 70 meter längre och det blå-rosa alternativet cirka 50 meter längre. Det kan inte uteslutas att bygget av bostadsområdet medfört etablering av ytterligare en förkortande genväg norr om det rosa alternativet.

Med andra ord tror måste jag backa från tanken att det är en omväg att gå denna sträcka. Det är så liten avvikelse att det psykologiskt kan kännas ungefär likvärdigt. En förkortande genväg norr om det rosa alternativet kan dessutom göra alternativen likvärdiga även med måttbandet.

Att Helena känt sig rädd och därför tagit en omväg är ett mycket svagt antagande.

Samtidigt bör man lägga till i sammanhanget att det blå alternativet knappast är känt av campare på Ekudden, så de två vandrarna bör rimligen vara på väg mot Kohagen och villaområdet väster därom alternativt mot någon hamn vid Tidans västra strand, norr om fängelset, men någon sådan hamn finns i varje fall inte på flygbilden från 1975.
Citera
2026-06-23, 18:53
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag vet att i Usa kan dom använda små DNA som tidigare var för små
fast i detta fall fanns väl tillräckligt dna för analys med etablerad teknik.
Från helenas skor finns t.ex ett bland-dna (inte könsbestämt), och ett dna från en "man" (som kan vara en pojke som lekte där, även om det kan vara svårt att smälta för vissa)

Den nya tekniken du nämnde tycks inte användas operativt av polisen ännu mer än i tester och studier
Citera
2026-06-23, 20:08
Medlem
semen.12s avatar
Jag säger det igen, hittar man DNA från en person som säger sig aldrig varit där är det misstänkt i sig. Jag är för mass topsning och kameror på gator bilskylts avläsare. En vanlig vit Svensk har inget emot moderna lösningar på brottsligheten.
Citera
2026-06-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
...

Helena strövade runt med sin hund runt här och var på ett HELT annat sätt så mycket mer bekant med dessa omgivningar : Gamla Ekudden och ängen än systrarna och kompisarna. Hon tränade även Nita i agility och detta måste gjorts lättare om hunden fått springa fritt på t e x denna äng nedanför Gamla Ekudden t e x. DÄRFÖR för Helena så var detta vägval med denna stig bakom gamla fängelset något MYCKET mer naturligt. Detta var något som var MYCKET mindre konstigt för henne att gå än sina systrar och kompisar.

...
Du vet vad agility är? Vad ska man med en öppen äng till?
Citera
2026-06-24, 23:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmsort2
Du vet vad agility är? Vad ska man med en öppen äng till?

Ja, på denna äng gjordes nog inte dessa agility övningar utan dessa måste gjorts hemma i trädgården misstänker jag.

För att ta denna hund då så kräver denna ras mycket av sin ägare. Detta är alltså en social och intelligent polarhund , draghund som kräver 1,5-2 timmars promenader varje dag. Regelbunden mental stimulans (som spårning eller agility) och omfattande pälsvård.

Samojeder är flockhundar och vantrivs att vara ensamma för länge. De vill vara en del av familjens vardag. Helena var alltså väldigt tajt med sin hund som hon till och med sov med.

Hunden är extra känslig för värme då den har dubbelpäls och att gå för mycket på varm asfalt på sommarhalvåret är den extra känslig för.

Alltså rastade ju Helena denna hund mycket på Gamla Ekudden och även ner på denna äng där stigar förband dessa. Att hon var mycket bekant med HELA detta område då det utgjorde en väldigt perfekt helhet för hennes hund att bli rastad på. Jag ser detta som helt självklart och så var det helt enkelt. Det är alltså Helena och hennes hund. Helenas kompisar samt systrar hade inte så stor anledning att gå här alltså och därför tror jag det är för dem mycket konstigare att föreställa sig att Helena och KM gick denna stig bakom Gamla fängelset strax efter bron. Kanske inte nu efter jag presenterat detta.

Jag hittade en karta eller mer kartskiss på nätet från 1992 rörande detta område. Skriv in: "Gamla Ekudden karta 1990" och bilder och sedan tryck på "Mariestad kommun" under denna kartskiss så kommer det fram en mycket tydligare bild på denna i den nedladdning rörande detta dokument. Lägg gärna upp länken.

På denna karta är stigar inritade emellan Gamla Ekudden i norr och denna äng bakom gamla fängelset. Helena skulle alltså kunna gå ut på denna äng med hunden och stig upp till Gamla Ekudden och sedan runt och sedan gå tillbaka ner på ängen förslagsvis nära Tidan och tillbaka på den stig som polis sagt som kommer ut i höjd med den skogsstig på andra sidan Ekuddenvägen som Helena använde jämt.

Jag anser alltså att det är till stor del från dessa hundpromenader som Helena blivit så bekant med området bakom gamla fängelset och den stig som skulle alltså komma fram sedan vid Ekuddenvägen i höjd med denna skogsstig genom Kohagen som Helena och de boende området använde hela tiden.
Citera
2026-06-29, 23:15
Medlem
Jag tänker, och undrar varför antaganden om var Helena rastade hunden eller inte pågår. Är det för att förhala och hålla på att krångla? Jag menar att det finns ju folk som VET detta. Kompisar, systrarna och andra med hundar. Klart som satan att de vet var Helena gick när hon var ute med Nita. Och nån här har väl pratat med både PW och systrarna innan. Facit finns ju att få om man så vill. Eller hur IB?

Däremot så slog mig en sak...
EFTER att BW fått sin påstådda kram av Helena utanför Stadt, vart tar han vägen då? Var han själv eller hade han nån vapendragare med sig? Vad vet man om detta? Det är ju superintressant.
Helt 100%-igt var han iallafall ute denna natt, och hade tillgång till båt. Berusad enligt vissa. Och arg efter ett tjafs med en tjej på en fest. Hemma sent på morgonkvisten och slängde då sina kläder i tvättmaskinen...!?
SÅ... tänk om han aldrig FICK nån kram?
Han kanske bara fick ett stort NEJ! Kunde han ta det i så fall?
Eller försökte han på nytt få en kram borta vid kohagen/lekplatsen där han gensköt henne och fick nobben igen? Och vad händer då?
Eller det troligaste, försökte han låtsas och släta över sin framfusighet utanför Stadt genom att erbjuda henne skjuts hem med bil och en massa fina ord och skratt "förlåt jag är full och dum..." bara för att göra ett nytt försök igen, närmare Helenas hem, och då ÅTER få ett nej? Och då blev det som det blev
Tror på det sista alternativet
Senast redigerad av KellAlfred 2026-06-29 kl. 23:36.
Citera
2026-06-30, 00:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Jag tänker, och undrar varför antaganden om var Helena rastade hunden eller inte pågår. Är det för att förhala och hålla på att krångla? Jag menar att det finns ju folk som VET detta. Kompisar, systrarna och andra med hundar. Klart som satan att de vet var Helena gick när hon var ute med Nita. Och nån här har väl pratat med både PW och systrarna innan. Facit finns ju att få om man så vill. Eller hur IB?

EFTER att BW fått sin påstådda kram av Helena utanför Stadt, vart tar han vägen då? Var han själv eller hade han nån vapendragare med sig? Vad vet man om detta? Det är ju superintressant.
Helt 100%-igt var han iallafall ute denna natt, och hade tillgång till båt. Berusad enligt vissa. Och arg efter ett tjafs med en tjej på en fest. Hemma sent på morgonkvisten och slängde då sina kläder i tvättmaskinen...!?
Eller försökte han på nytt få en kram borta vid kohagen/lekplatsen där han gensköt henne och fick nobben igen? Och vad händer då?
Eller det troligaste, försökte han låtsas och släta över sin framfusighet utanför Stadt genom att erbjuda henne skjuts hem med bil och en massa fina ord och skratt "förlåt jag är full och dum..." bara för att göra ett nytt försök igen, närmare Helenas hem, och då ÅTER få ett nej? Och då blev det som det blev

Det för att slå fast att det var inget konstigt FÖR HELENA att gå denna lite halvskumma stig bakom fängelset då hon hade gått här bakom innan och kände till denna stig mycket väl p g a av sina många promenader med Nita. Att det var på detta sätt hon hade fått bekantskap med denna stig på ängen bakom fängelset.

Detta resonemang är mycket logiskt och har mycket hög sannolikhet att just vara på detta sätt om jag säger så. Det är på detta sätt.

Det är så här att det VAR Helena och KM på bron som sedan vek av höger strax efter ner på stigen emellan gamla fängelset och ån. Det var inga andra personer och jag drar inte allt igen.

Bara för att Helena är mycket bekant med denna stig bakom gamla fängelset så tar hon inte denna väg för skoj skull då de aldrig tog denna stig annars hem från en festkväll på Stadt. PW hade aldrig gått denna stig förut och kände dåligt till den när jag pratade med henne men visste ju att polisen ju visste att denna stig just mynnande ut i höjd med den skogsstig som fanns på andra sidan av Ekuddenvägen och som ledde genom Kohagen mot Helenas hem bl a. Jag tror aldrig Ulrika och Gabriella haft anledning att gå denna stig bakom gamla fängelset heller. Nej. Det var Helena ensam med sin hund som hade bekantat sig väl innan med denna. Hunden kunde här få springa lite lös också kan jag föreställa mig o s v.

Jag har ju sagt att Helena med detta tilltag att gå denna stig bakom fängelset ville göra en sorts undvikande manöver från denna bil med GM i som hon kort kom i kontakt med på Kungsgatan stående vid teatern till enligt detta tidiga rykte. Men att denna manöver genomskådats av GM(J*ri K med medhjälpare) som åkt upp med sin bil och ställt sig vid denna skogsstig och inväntat detta par just komma hit.

Detta är anledningen till varför hon och KM går ner på denna stig bakom gamla fängelset. Do I make myself absolutely clear ?

Det var en tidigare sexual förbrytare som utförde detta brott precis som polisen i Mariestad var inne på alldeles i ursprungsstadiet. En tidigare sexual förbrytare som inte fanns i några dataregister. En sexual förbrytare som inte fanns på polisen radar helt enkelt. Undetected. Detta beteende fick istället olyckligt nog eskalera till att det smattrar polishelikopter över Mariestad, brottsplatsavspärrning och folk som med hundar letar efter en försvunnen kvinna(Helena). Det är ofta den första känslan som är rätt. Det var ingen vän... till Ulrika och Helena som gjorde detta fruktansvärda brott.
Senast redigerad av IB03 2026-06-30 kl. 00:55.
Citera
2026-06-30, 02:05
Medlem
Citat:
Det för att slå fast att det var inget konstigt FÖR HELENA att gå denna lite halvskumma stig bakom fängelset då hon hade gått här bakom innan och kände till denna stig mycket väl p g a av sina många promenader med Nita. Att det var på detta sätt hon hade fått bekantskap med denna stig på ängen bakom fängelset.

Detta resonemang är mycket logiskt och har mycket hög sannolikhet att just vara på detta sätt om jag säger så. Det är på detta sätt.

Det är så här att det VAR Helena och KM på bron som sedan vek av höger strax efter ner på stigen emellan gamla fängelset och ån. Det var inga andra personer och jag drar inte allt igen.

Bara för att Helena är mycket bekant med denna stig bakom gamla fängelset så tar hon inte denna väg för skoj skull då de aldrig tog denna stig annars hem från en festkväll på Stadt. PW hade aldrig gått denna stig förut och kände dåligt till den när jag pratade med henne men visste ju att polisen ju visste att denna stig just mynnande ut i höjd med den skogsstig som fanns på andra sidan av Ekuddenvägen och som ledde genom Kohagen mot Helenas hem bl a. Jag tror aldrig Ulrika och Gabriella haft anledning att gå denna stig bakom gamla fängelset heller. Nej. Det var Helena ensam med sin hund som hade bekantat sig väl innan med denna. Hunden kunde här få springa lite lös också kan jag föreställa mig o s v.

Jag har ju sagt att Helena med detta tilltag att gå denna stig bakom fängelset ville göra en sorts undvikande manöver från denna bil med GM i som hon kort kom i kontakt med på Kungsgatan stående vid teatern till enligt detta tidiga rykte. Men att denna manöver genomskådats av GM(J*ri K med medhjälpare) som åkt upp med sin bil och ställt sig vid denna skogsstig och inväntat detta par just komma hit.

Detta är anledningen till varför hon och KM går ner på denna stig bakom gamla fängelset. Do I make myself absolutely clear ?

Det var en tidigare sexual förbrytare som utförde detta brott precis som polisen i Mariestad var inne på alldeles i ursprungsstadiet. En tidigare sexual förbrytare som inte fanns i några dataregister. En sexual förbrytare som inte fanns på polisen radar helt enkelt. Undetected. Detta beteende fick istället olyckligt nog eskalera till att det smattrar polishelikopter över Mariestad, brottsplatsavspärrning och folk som med hundar letar efter en försvunnen kvinna(Helena). Det är ofta den första känslan som är rätt. Det var ingen vän... till Ulrika och Helena som gjorde detta fruktansvärda brott.
Gissar att du inte har några syskon då IB, och kanske inte heller några vänner. Jag är helt och fullt övertygad om att syskon och vänner känner till ens beteenden... så är det i mitt fall och i alla dom jag känner. Man bryr sig, man vet... kanske utan att interagera.
Du undviker BW... och diskuterar en hund!
Är allt du skriver AI-genererat eller är du helt jävla blåst?
Citera
2026-06-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred

BW festade och kom ihop med en tjej på festen som han haft ihop det med. Han åkte bil ner till torget ev med någon. Han var aldrig inne på stadt som jag förstått det, och inget vittne finns till den där kramen.
Det brukar vara mycket folk som går ut vid stängning som alla vet som varit ute. Och större chans att någon som kände till Helena eller BW sett detta är ju väldigt stor. Speciellt med hennes speciella byxor som det tjatas om med brovittnet. Det är väldigt tyst om BW.
Citera
2026-06-30, 14:24
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:

”Detta resonemang är mycket logiskt och har mycket hög sannolikhet att just vara på detta sätt om jag säger så. Det är på detta sätt."
Sluta nu IB! Det är lika logiskt att hon fortsätter rakt fram förbi fängelset.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2026-06-30 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in