2026-06-21, 11:09
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag vet inte hur pedagogiskt basic detta måste presenteras för att samtliga skall kunna eller snarare vilja förstå detta.

[---]

Det kan tyckas mycket konstigt att Helena tar denna väg just denna natt. Det är ju lite skumt att gå här bakom då de skymmer lite men fullmånen lyste upp som var till 97% helt full då fullmånen inträdde på måndagen den 15 juni. Det måste funnits ett skäl till VARFÖR i så fall Helena väljer att gå denna väg. Utan ett verkligt skäl eller olustkänsla för något så skulle hon aldrig gå här bakom.

[---]

Fullmånen lyste upp!? Helena försvann en ljus sommarnatt strax före soluppgång veckan före den ljusaste natten på hela året.
Citera
2026-06-21, 15:22
Medlem
Citat:
Nej, fel inte jag som är körd utan du som vanligt.

J*ri Ks innebandykarriär var i princip helt slut 1992 då han inte varit med och spelat en enda match under hela säsongen 1991/92 och förgående säsong endast en knappt handfull matcher. Jag tror inte alls detta var någon bartendern nödvändigtvis skulle känt igen. Det kan också högst troligt varit så att J*ri inte heller hängde på Stadt alls särskilt ofta. Jag nämnde även detta namn för en Mariestadsbo som bott hela livet i Mariestad och aldrig hört talas om J*ri. Långt ifrån alla i Mariestad var intresserad av innebandy ens då.

J*ri hade sin toppform under 80-talet och under de tidigare gulden IBK Lockerud tog 1987-1988 då han också borde gjort sin enda landskamp någonstans där.

Jag säger att möjligheten kan finnas kvar att det kunnat vara just J*ri och J*oku som var dessa två män som bartender såg men det behöver heller inte varit dem.

Utesluter in din teori om denne J*ri, men obs att inte bygga upp en för stor sak runt att han var någon slags elitidrottsman. Innebandyn i slutet på 80-talet var underutvecklad och såpass dålig att typ vem som helst med lite spelsinne och kondition kunde lira i högsta serien. Det var först långt senare som det blev tillräckligt bra kvalitet för att ens kallas en sport.

Sedan om det lokalt i Mariestad fanns en innebandykultur som höjde spelarna till stjärnor vet jag inte. Ovan är generellt hur det mestadels var på den tiden.
Citera
2026-06-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Utesluter in din teori om denne J*ri, men obs att inte bygga upp en för stor sak runt att han var någon slags elitidrottsman. Innebandyn i slutet på 80-talet var underutvecklad och såpass dålig att typ vem som helst med lite spelsinne och kondition kunde lira i högsta serien. Det var först långt senare som det blev tillräckligt bra kvalitet för att ens kallas en sport.

Sedan om det lokalt i Mariestad fanns en innebandykultur som höjde spelarna till stjärnor vet jag inte. Ovan är generellt hur det mestadels var på den tiden.
Hon gillade väl To*my T han höll väl på med boxning
Citera
2026-06-22, 00:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Fullmånen lyste upp!? Helena försvann en ljus sommarnatt strax före soluppgång veckan före den ljusaste natten på hela året.

Jo, men vid 2:00-2:30 är det lite skumt ute ,skymmer ju lite och då tillför ändå en fullmåne ett visst ljus därtill. Galenskap skedde under denna fullmåne denna natt.

Mariestad ligger inte i midnattssolens land uppe vid polcirkeln. Det är bara titta ut nu att det är lite skumt helt klart och det blev inte ljusare fram till 2.30 direkt. Vid 3.57 gick solen upp om jag inte missminner mig. En fullmåne ljuser upp marginellt kanske mer psykologiskt att det känns lättare när den skivan ger detta ljus där uppe.
Citera
2026-06-22, 01:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Min fetning.

Det måste det inte alls vara. Det går inte att fastställa vilken dag DNA avsatts, varken blodet eller något annat DNA.

Det kan vara DNA från den som hittade skon.
Eller tidigare, eller senare.

Jag pratade om ett oidentifierat dna från en mansperson som NFC hittat då 2017. MEN, jag glömde säga då att Undevik och en polisman for ner till ett labb i England under 2022, som polisen i Sverige använder som också visas i "Att lösa ett mord" (Viaplay) och då fann de som sagts innan mycket bra dna i stor mängd baktill på skorna. Man kan tänka säga att en del av att detta dna kommer från poliser ja.

Men, Helenas dna fanns på hennes egna skor låt mig säga det, INTE Ulrikas. Låt oss komma bort från detta då det är fel. Nu är jag ingen dna expert eller tekniker men om Helenas dna fanns på dessa skor som bör ligga underst och borde avsatts först på tidsaxeln helt klart va så kan man tycka att den mans dna som kastade ut skorna också borde finnas kvar som hamnar något senare på tidsaxeln.

Mot i vart fall detta resonemang ovan i så kan man tycka att det vore högst oturligt om just inte denne mans dna finns kvar på dessa skor. Jag tror att denne mans finns kvar där helt klart. Han avsätter sitt dna på dessa skor när han slänger ut dem i stressen så att det bara skall "försvinna". Det måste avsatt ett riktigt dna avtryck, ja.

Om polisen inleder en förundersökning mot J*ri K misstänkt för mord kan de taga hans dna och se att detta kommer att matcha de som finns på dessa skor.
Citera
2026-06-22, 05:17
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
---.
Det är just det att BÅDA viker av ner här. Vi kan ju föreställa oss att vi fryser bilden här. Låt mig säga detta igen. Helena skulle aldrig sätta sig ner här och kissa till börja med och då rakt inte tillsammans med KM. Absolut helt uteslutet. Helena var heller inte full och behövde spy. Hade KM behövt slå en drill så VET ALLA att Helena inte haft anledning att följa med... och ingen sambo till KM heller för den delen om vi drar det än längre. De skulle ju stå och vänta där uppe på asfalten tills KM/mannen var klar.

Varför viker då detta par av efter bron ner på denna stig då ? Det återstår då bara ett enda alternativ då att detta par fortsatte bort på denna stig och gick bakom fängelset och polishuset på ängen och upp till Ekuddenvägen och skogsstigen. Detta var i så fall en väg Helena och systrarna aldrig brukade gå annars efter en festkväll på Stadt. Men Helena kan ha gått helt klart denna väg förut i dagsljus med sin hund Nita. Ja.

Det kan tyckas mycket konstigt att Helena tar denna väg just denna natt. Det är ju lite skumt att gå här bakom då de skymmer lite men fullmånen lyste upp som var till 97% helt full då fullmånen inträdde på måndagen den 15 juni. Det måste funnits ett skäl till VARFÖR i så fall Helena väljer att gå denna väg. Utan ett verkligt skäl eller olustkänsla för något så skulle hon aldrig gå här bakom.

Det skälet hör ihop med det tidiga rykte som cirkulerade i Mariestad om en bil som Helena kommit i kontakt med stående på Kungsgatan och vars personer i denna hon fick en stark olustkänsla av skulle följa efter paret. Denna bil kunde inte följa efter dem om det gick ner på denna stig men J*ri K kunde ändå exakt veta vad detta par skulle hän då de som såg dem avvika ner höger efter bron och inte kom tillbaka upp igen på asfaltsgångvägen.

Det är också DÄRFÖR ingen heller sett Helena efter bron på Marieforsleden. Detta beslut av Helena med detta vägval här bakom blev helt ödesdigert då hon helt tappade bort vart denna bil egentligen tog vägen. En kortvarig falsk trygghet av lättad då denna bil stod parkerad på den västra cykelbanan vid Ekuddenvägen intill skogsstigen och inväntade paret.

---

Min fetning: Detta rykte är nytt för mig. Finns det dokumenterat i tråden och i så fall när? Vem menar du det är som berättat om Helenas tankar på bron?
Citera
2026-06-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Men Sculley, du vet ju att IB fantiserar och sedan göra sina fantasier till sanning för hen.

Det är helt riktigt att en sådan natt utan något molntäcke innebär ett nordligt sken hela natten som gör det ganska ljust. Fängelsets baksida ligger mot norr.
Problemet är att det inte kommit fram några uppgifter om det fanns något molntäcke den här natten.
Men kan någon leta fram arkivdata på det gällande Mariestad så är den frågan också löst.
Just nu har det varit mycket klara nätter här i Mariestad, kan jag berätta.

Den där natten 14 juni 1992 stod månen mycket lågt kl 02.00, cirka tre grader över horisonten i sydväst och gav mycket lite upplysning, men om den gav det så kastade den en skugga bakom fängelset. Klockan 02.48 gick månen ned bakom horisonten....
Senast redigerad av ajnoshort 2026-06-22 kl. 11:52.
Citera
2026-06-22, 23:36
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men Sculley, du vet ju att IB fantiserar och sedan göra sina fantasier till sanning för hen.

Det är helt riktigt att en sådan natt utan något molntäcke innebär ett nordligt sken hela natten som gör det ganska ljust. Fängelsets baksida ligger mot norr.
Problemet är att det inte kommit fram några uppgifter om det fanns något molntäcke den här natten.
Men kan någon leta fram arkivdata på det gällande Mariestad så är den frågan också löst.
Just nu har det varit mycket klara nätter här i Mariestad, kan jag berätta.

Den där natten 14 juni 1992 stod månen mycket lågt kl 02.00, cirka tre grader över horisonten i sydväst och gav mycket lite upplysning, men om den gav det så kastade den en skugga bakom fängelset. Klockan 02.48 gick månen ned bakom horisonten....

Ingen kan fantisera mer än du med din krystade tokiga hemmet-teori. Tokiga och felaktiga ideer ligger bakom mig.

Det fanns inget molntäcke denna natt. Himlen var i stort sett helt stjärnklar och fri från regnmoln.

Det står som du säger i AI-läget om vi får tro det att den nästan helt fulla månen låg i syd-sydväst och när då Helena började traska över torget så låg månen precis över takåsarna i riktningen mot Marieholmsbron.

När de alltså gick över bron så kom månskenet alltså framifrån snett från höger och speglade det sig lågt i Tidans vatten.

Bakom fängelset med dess höga byggnad och höga murar så blev det mörkt och månen kastade en lång skugga bakom här men sedan man rundat detta och kom ut på den öppna ängen så blev det betydligt ljusare då skymningsljuset från norr kom åt väldigt bra.

Men sedan när man närmade sig Ekuddenvägen och skogsdungen Kohagen så slöt sig mörkret igen. Här tog den täta vegetationen och lövskogen/blandskogen över. Trädkronorna blockerade effektivt både det låga månskenet och skymningsljuset, vilket att det blev mycket mörk på marken under tråden.

Helena och KM måste då haft svårt att se GMs parkerade bil inne på den nu borttagna västra cykelbanan då det dessutom inte heller fanns gatubelysningen vid Ekuddenvägen då.

Denna plats kommer också helt i avsides i utkanten av stan långt bort från den upplysta och mer trafikerade Marieholmsleden. Detta vägval och korta falska trygghet att komma bort från Marieforsleden blev istället till ett bakhåll och en fälla för Helena. Mycket tragiskt.

Allting jag gör just nu faller på plats hela tiden.
Citera
2026-06-23, 00:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Min fetning: Detta rykte är nytt för mig. Finns det dokumenterat i tråden och i så fall när? Vem menar du det är som berättat om Helenas tankar på bron?

Detta tidiga rykte finns dokumenterat i tråden att Helena skall ha lutat sig in över en bil stående vid teatern till och pratat med de inne i denna bil.

Som jag tidigare sagt är att det kan inte vara några andra personer än Helena och KM som var det par som brovittnet såg. Detta är bortom allt rimligt tvivel. Det VAR dem. Helt 100%- tigt helt säkert. Ja. Jag rabblar inte upp den arsenal av argument igen för femtioelfte gången.

Den bil med GM i finns redan på Kungsgatan och kom i kontakt med Helena här vid teatern och erbjuder Helena skjuts hem som hon tackar nej till. Helena skulle aldrig sätta sig i en bil med några hon inte känner. Helena får en dålig känsla av dessa i denna bil redan här. I denna bil finns J*ri K, J*uko K och EA kanske PN också men osäkert. J*ri K hade Helena redan stött minst en gång och pratat med vid Runstensvägens vändplan c.a sex veckor tidigare. Var han även en av de som bartendern såg spana på Helena och som just gav sitt vatten till blir obehaget än mer påtagligt för henne.

Denna bil alltså som kom att bli inblandad i Helenas försvinnande måste också rent logiskt varit med redan från Kungsgatan här och följt Helena vart hon går, över bron och sedan ses efter bron vika av ner höger på stigen emellan fängelset och ån.

För att Helena skall välja denna stig bakom fängelset som hon och systrarna för den delen aldrig tog efter en festkväll på Stadt så måste hon haft ett starkt skäl för detta.Alltså känt ett starkt skäl för detta för annars hade hon aldrig valt denna väg upp till skogsstigen vid Ekuddenvägen.

NU, har det slagit mig med full kraft en tanke som jag skrivit om tidigare men denna insikt drabbar mig nu mycket starkare. Svaret på VARFÖR förstås, detta vägval inte blir så konstigt stavas Helenas hund Nita. Helena sågs ofta gå själv med sin hund på Gamla Ekudden och från där kunde man gå ner på denna äng och antingen höger mot Ekuddenvägen igen och via skogsstigen till hemmet eller fortsätta längs Tidan mot gamla fängelset och upp mot Marieholmsbron te x .

Helena strövade runt med sin hund runt här och var på ett HELT annat sätt så mycket mer bekant med dessa omgivningar : Gamla Ekudden och ängen än systrarna och kompisarna. Hon tränade även Nita i agility och detta måste gjorts lättare om hunden fått springa fritt på t e x denna äng nedanför Gamla Ekudden t e x. DÄRFÖR för Helena så var detta vägval med denna stig bakom gamla fängelset något MYCKET mer naturligt. Detta var något som var MYCKET mindre konstigt för henne att gå än sina systrar och kompisar.

När hon kände detta obehag från dessa personer i denna bil på Kungsgatan så vill hon dra sig bort från bilvägen så att denna bil inte kan följa efter och att hon går denna stig som hon gått många gånger med sin hund förut och känner sig mycket bekant med. Hon känner att detta vägval blir en trygghet och att hon känner sig hemma här i denna ide` att "hänga av" dessa personer. Försvinna bort från deras synfält helt enkelt MEN en ödesdiger missräkning tyvärr då J*ri K räknar ut allt detta och att de bara åker upp med bilen i förväg och ställer sig och inväntar detta par vid Ekuddenvägens västra cykelbana intill skogsstigens mynning. JAG SLÅR HUVUDET PÅ SPIKEN HÄR, igen.
Citera
2026-06-23, 02:24
Medlem
En fraga till IB03. Nu finns det ju folk som har gatt vagen fran Stadt till Kohagen och tagit tid, finns det nagon som gatt denna omvag du stipulerar och klockat den ? Det ar ju redan en valdigt tight tidslinje fran Stadt och sista bekraftade observationen om man skall ha in "killarna" och "Hanna" i detta, nagra hundra meter extra blir ju flera minuters tillagg i lugn gangtakt, och dom lar ju inte ha joggat. Finns det ens tid for HA att traska runt allt for mycket ? Hur lang tid tar omvagen ?
Citera
2026-06-23, 05:43
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
---
För att Helena skall välja denna stig bakom fängelset som hon och systrarna för den delen aldrig tog efter en festkväll på Stadt så måste hon haft ett starkt skäl för detta.Alltså känt ett starkt skäl för detta för annars hade hon aldrig valt denna väg upp till skogsstigen vid Ekuddenvägen.

---

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
En fraga till IB03. Nu finns det ju folk som har gatt vagen fran Stadt till Kohagen och tagit tid, finns det nagon som gatt denna omvag du stipulerar och klockat den ? Det ar ju redan en valdigt tight tidslinje fran Stadt och sista bekraftade observationen om man skall ha in "killarna" och "Hanna" i detta, nagra hundra meter extra blir ju flera minuters tillagg i lugn gangtakt, och dom lar ju inte ha joggat. Finns det ens tid for HA att traska runt allt for mycket ? Hur lang tid tar omvagen ?

MrConwells fråga är mycket relevant. Jag har tidigare köpt uppgiften i tråden att det är en omväg, vilket det är rent grafiskt, men man måste ju mäta också. I bilden nedan, som baseras på flygfoto från 1975, har jag lagt ut ett gult och ett blått alternativ samt markerat en möjlig genväg med rosa.

https://ibb.co/n8f107sH

Det blåa alternativet är uppenbart längre, men det gula viker av söderut, vilket också ger en omväg. Dessutom är det så att hela den gula sträckan är 480 meter, så även om det blåa alternativet är en omväg så är den inte signifikant på hela sträckan om cirka 1,4 km från Stadshotellet till Kohagen.

Vid mätning på google maps får jag det blå alternativet till cirka 70 meter längre och det blå-rosa alternativet cirka 50 meter längre. Det kan inte uteslutas att bygget av bostadsområdet medfört etablering av ytterligare en förkortande genväg norr om det rosa alternativet.

Med andra ord tror måste jag backa från tanken att det är en omväg att gå denna sträcka. Det är så liten avvikelse att det psykologiskt kan kännas ungefär likvärdigt. En förkortande genväg norr om det rosa alternativet kan dessutom göra alternativen likvärdiga även med måttbandet.

Att Helena känt sig rädd och därför tagit en omväg är ett mycket svagt antagande.

Samtidigt bör man lägga till i sammanhanget att det blå alternativet knappast är känt av campare på Ekudden, så de två vandrarna bör rimligen vara på väg mot Kohagen och villaområdet väster därom alternativt mot någon hamn vid Tidans västra strand, norr om fängelset, men någon sådan hamn finns i varje fall inte på flygbilden från 1975.
Senast redigerad av HincRobur 2026-06-23 kl. 06:19.
Citera
2026-06-23, 05:55
Medlem
HincRoburs avatar
Det antas från IB03 att bilen på cykelvägen tillhör en annan person än KlMa, vilket ju är ett högst rimligt antagande eftersom teorin ju bygger på att KlMa är den som går på bron.

Det har ju föreslagits att han gett sig upp till Bråten och hämtat en systers bil, men den teorin har väl skrotats pga avståndet mellan Bråten och Kohagen samt för att systern inte skall ha haft körkort vid den aktuella tidpunkten. Stämmer detta?

Jag tror att alla kan vara överens om att om KlMa är inblandad så är det under alla omständigheter inte hans bil som kör på cykelvägen.

Men för att få alla papper rätt - vilken bil hade han vid denna tid - bilmärke och färg? Kanske kan "UnitedKingdoms lag" berätta det, ni som verkar ha koll på honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in