2026-06-30, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Det här står inte i lagboken. Det är en extensiv tolkning av våldtäktsbrottet som knappast är en självklarhet och mig veterligen inte skett tidigare. Jag skulle inte bli förvånad om det blir en annan utkomst i högre instans, men den som lever får se.

Du tycks resonera som om våldtäkt bara gäller för kvinnliga offer. Så är det inte. Om människor i framtiden kommer att kunna fällas för våldtäkt pga villkorat samtycke kommer det även att gälla lika för kvinnor som inte uppfyller villkoren.

Du är nog ganska ensam om att tycka att detta vore bra.

Vad har risk med saken att göra? Våldtäkt handlar om bristande samtycke, inte om risk.

Man kan undra vad etnicitet har att göra med sexakten. Ändå var det en israelisk kvinna som anmälde en palestinsk man för våldtäkt, eftersom han falskeligen utgivit sig för att vara jude. Hade han varit ärlig med att han var palestinier hävdade hon att hon inte haft sex med honom. Han dömdes mot sitt nekande (alltså att han skulle ha ljugit). Se https://www.bbc.com/news/world-middle-east-10717186.

Poängen är att domen, såvitt jag förstår den utifrån den mediala rapporteringen, öppnar upp villkorat samtycke som retroaktivt kan återkallas om det visar sig att villkoret inte var uppfyllt vid sextillfället. Villkoret kan vara vad som helst, t.ex. att sexpartnern ska vara jude eller en äkta blondin.

Det är väl lika mycket bådas ansvar att skydda sig mot veneriska sjukdomar? Om den ej sjuka parten bara kräver kondom/femidom är vederbörande lika skyddad mot den veneriska sjukdomen som de är mot graviditet. Jag har svårt att se vad skillnaden i situationerna skulle vara.

Otrohet är mycket svårare att lagreglera, eftersom frågan om vad som är otrohet varierar från par till par, därtill är det vanskligt att försöka skilja det från alla andra sätt man kan göra illa sin partner utan att vara otrogen (inte minst genom att göra slut/skilja sig...). Ett ofrivilligt föräldraskap är mycket mer konkret och därtill potentiellt mer långtgående skadligt än en otrohet, samma med sexuellt överförbara sjukdomar. Situationen är mycket lättare avgränsad och kräver inte en massa gungflyaktiga bedömningar från fall till fall.

Jag tycker också att man bör akta sig för att överkriminalisera saker och ting, men det betyder inte att vi för den sakens skull ska nöja oss med lagstiftningen vi har från Hedenhös tid. Ibland finns det goda skäl att kriminalisera sådant som tidigare inte varit kriminellt. På samma sätt kan det också finnas goda skäl att avkriminalisera sådant som varit kriminellt tidigare (t.ex. tycker jag inte att förolämpning borde vara ett brott, även saker som idag sorterar under förargelseväckande beteende, som att vara naken i offentliga miljöer, bör avkriminaliseras).

Bristande samtycke är just vad hela fallet bygger på.

Nej jag resonerar inte alls som att det bara skulle gälla kvinnor.
Citera
2026-06-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Bristande samtycke är just vad hela fallet bygger på.

Nej jag resonerar inte alls som att det bara skulle gälla kvinnor.

Goddag yxskaft!
Citera
2026-06-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja vad har nu det för relevans i det här fallet.
Det handlar om att samtycke inte fanns för samlag utan kondom.

Konstigt att de hade sex upprepade gånger UTAN kondom då.
Inte speciellt mycket "krav" över det, förvirrande, motsägelsefullt.

Detta med kondom verkar vara en efterhandskonstruktion
där hennes uppfattning vinklas för att skydda henne själv från ansvar.
För att slippa känna ansvar, så överdriver hon hur hon tjatat....
Citera
2026-06-30, 01:17
Medlem
Citat:
Goddag yxskaft!

Du kanske skulle sluta posta helt ovidkommande smörja om våldtäktsdomar från andra länder, otrohet och om hur människor får klä och inte klä sig om du vill ha vettigare svar.
Citera
2026-06-30, 01:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Konstigt att de hade sex upprepade gånger UTAN kondom då.
Inte speciellt mycket "krav" över det, förvirrande, motsägelsefullt.

Detta med kondom verkar vara en efterhandskonstruktion
där hennes uppfattning vinklas för att skydda henne själv från ansvar.
För att slippa känna ansvar, så överdriver hon hur hon tjatat....
De kan ha haft sex tusen gånger utan, det är helt oväsentligt. Den gången ställdes kravet på kondom och då är det vad som gäller.

Varför skulle han erkänna en efterhandskonstruktion?
Citera
2026-06-30, 01:45
Medlem
Citat:
De kan ha haft sex tusen gånger utan, det är helt oväsentligt. Den gången ställdes kravet på kondom och då är det vad som gäller.

Det är ju absolut inte oväsentligt, för hon säger sig ha "tjatat" men ändå accepterat sex utan kondom så kan man ju inte direkt säga att det var ett speciellt starkt "krav" helt plötsligt sista gången.

Han erkände inte "kondom" ....
Citera
2026-06-30, 01:55
Medlem
Citat:
Du kanske skulle sluta posta helt ovidkommande smörja om våldtäktsdomar från andra länder, otrohet och om hur människor får klä och inte klä sig om du vill ha vettigare svar.

Det är bara ovidkommande i ditt huvud, eftersom du inte förstår implikationerna alternativt inte vill förstå dem (fast å andra sidan välkomnade du alldeles nyss att folk skulle kunna bli dömda för våldtäkt pga fel hårfärg, så kanske är du mest bara ett troll).
Citera
2026-06-30, 04:51
Medlem
Citat:
Det är bara ovidkommande i ditt huvud, eftersom du inte förstår implikationerna alternativt inte vill förstå dem (fast å andra sidan välkomnade du alldeles nyss att folk skulle kunna bli dömda för våldtäkt pga fel hårfärg, så kanske är du mest bara ett troll).

Bara för att jag kommenterar din fjantiga presumtiva domedags-profetsia som inte har någon förankring i verkligheten betyder inte per automatik att jag välkomnar den. Jag tar den bara på lika lite allvar som varningarna om klimathotet som skulle förintat oss för 5 år sen.
Citera
2026-06-30, 06:11
Medlem
Tidningen UNT skriver nu om en hur en okänd man trängde sig in i en kvinnas lägenhet och våldtog henne, han döms till fyra års fängelse och 240 000:- i skadestånd. Det är alltså i princip jämförbart med att ha sex utan kondom mellan två människor som brukar ha sex med varandra?

Förstår ni hur sjuk den här domen är och att den är politisk och en attack mot vårt samhälle? Även som hjärntvättad vänzter och "feminist" måste man väl förstå det? Landet är angripet av subjektiva element sen årtionden tillbaka, den här domen är en del av frukten av detta angrepp.
Citera
2026-06-30, 07:17
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tycker det är en bra markering, men en ren våldtäkt borde rimligtvis anses som värre eftersom det innebär ett enormt större trauma samt mer våld som inte går att likställas med att man struntar i kodis.

Sen borde en kvinna som ljuger om att hon använder p-piller dömas för samma straff.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I alla tider har kvinnor mått skit när en man har sprutat i dem, mot deras vilja. I synnerhet på den tid då det inte fanns några p-medel. Kvinnan oroade sig multum över om hon skulle bli gravid och hur livet skulle bli då... Fick hon barn utanför äktenskapet så kunde hon bli hårt straffad och skammad. Medans mannen kunde blåneka att han var far till avkomman och undgå straff. Kvinnor förr upplevde med allrahögsta säkerhet att en sperma-sats i deras vagina, mot deras vilja var = våldtäkt. Ångest, panik. Vissa som blev oönskat gravida av mannens tilltag, dränkte sig tom. För att skammen och straffet hade blivit så pass illa av den utomäktenskapliga graviditeten, som skett pga. att mannen sket i dra ut snorren i tid.

Så nej, detta är inget nytt påfund, att kvinnor mår skit och upplever sig ha blivit våldtagna om någon kommer i deras vagina, utan samtycke. Inget "woke". Det som är nytt är väl att män numera kan straffas om de ljuger om kondom och kommer i kvinnans vagina mot hennes vilja. Det är nytt. Men inte heller det är "woke", utan är mer ett tecken på att man äntligen lyssnar på kvinnorna.

I detta fallet hade kvinnan inga p-medel. Och ville därav att mannen använde kondom. Hon samtyckte inte till hans sperma-sats i hennes vagina, utan kondom. När han sket i det och ändå kom i hennes vagina, utan kondom, så gav det henne panik, precis som det gav panik hos kvinnor förr.

Jag är säker på att alla kvinnor förr, som blev utsatta för denna form av våldtäkt, om de skulle kunna veta vad som händer nu: hade känt med målsägande i detta ärende och glatt sig åt att en kvinna i nutid har fått den upprättelse, som de själva aldrig fick...

Våldtäkt har i övrigt, som andra brott: gradskillnader över allvarlighetsgrad. Där denna form av våldtäkt inte ses som så grov. Medans det du kallar för "riktig våldtäkt", är mer grov. Båda är dock våldtäkter.
Betänk det jag har skrivit om saken.

Du är en enorm fjant. Ha inte sex med män om du inte vill att det finns någon risk att deras sperma hamnar i dig. Väx upp och ta ansvar för ditt egna liv och egna extremt usla val.

Citat:
Vad babblar du om din obildade gris? Har du problem med könsidentiten eller? Vilka konsekvenser får mannen av en graviditet? Morgonsjuka? Bära barnet i 9 månader och sedan leverera det med oåterkalliga skador på kroppen? Ansvaret att se efter ungen i 21 år framåt? Noll, alltså noll ansvar har han. Han får betala ett fjuttigt underhåll som staten lika gärna kunnat betala så grisen har en sak mindre att skrika om.

Eftersom det är en struntsumma. Varför skickar inte du 4000-10000 till mig i månaden i 18 år? Äckliga fitthora. Må en muslim våldta dig och må det senare sluta i självmord, undermänskliga fascistfitta.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Läs för fan på i brottsbalken innan du yttrar dig. Det behöver inte vara tvång inblandat för att det ska vara våldtäkt. Med dagens definition räcker det med att någon mot den andras vilja utför en sexuell handling för att det ska vara våldtäkt. Varför läser du inte lagtexten istället för att föra diskussion utifrån dina känslor som uppenbarligen inte är i så bra status.

En till fascisthora som bör råka ut för lite brunpåle.
Senast redigerad av Fojos 2026-06-30 kl. 07:29.
Citera
2026-06-30, 07:40
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:

Det går i en rasande fart nu att få unga män att radikaliseras i kvinnohat.
Det kommer bli svenska sharialagar om några generationer. Tyvärr, men vi har låtit radikala manshatare bestämma för mycket.
Citera
2026-06-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Eftersom det är en struntsumma. Varför skickar inte du 4000-10000 till mig i månaden i 18 år? Äckliga fitthora. Må en muslim våldta dig och må det senare sluta i självmord, undermänskliga fascistfitta.

Varför skulle jag göra det? Så du kan lägga mer pengar på sprit, droger och horor eller?

Alla som undrar varför det inte föds så många barn i det här landet har svaret här ovan.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-06-30 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in