2026-06-29, 23:45
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Haha, lugn i stormen!
Ingen vill förvandla Flashback till Tinder eller återuppliva Lunarstorm, jag lovar.
Jag köper helt att profiltext och diagram blir för mycket sociala medier och riskerar anonymiteten.
Det kan strykas.

Men om vi skalar ner det till enbart en besöksräknare, vad är det faktiska problemet med det?
Det syns inga namn på vem som har besökt profilen, bara en total siffra (t.ex. "Profilvisningar: 142").
Anonymiteten är alltså 100% intakt. Det ska givetvis vara helt frivilligt.

Vill man inte ha det, så klickar man inte i rutan i sina inställningar och då ser profilen exakt ut som den gör idag.
Det skulle bara vara en kul grej för de som faktiskt vill se om deras trådar och inlägg lockar folk till profilen.
På vilket sätt skadar en dold siffra som man själv måste välja att slå på forumets kultur?
Citera
2026-06-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bedöksräknare är kanske okej. Men ditt sista förslag tar bort anonymiteten.
Hurdå? Det är redan tillgänglig information, vem som helst kan ju redan klicka på din profil och se var vart och ett av dina 15000 inlägg är skrivet. Vad är det för anonymitet som försvinner ifall någon skulle sammanställa det i ett enkelt cirkeldiagram?
Citera
2026-06-30, 02:18
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag skulle vilja att profilsidorna för medlemmar... blir lite mer intressanta och levande...

Vad är det här för trams? Det är just avsaknaden av allt du föreslår som gör Flashback så bra och till vad det är. Prat och diskussion framför person.
Besöksräknare
Citera
2026-06-30, 02:43
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vad är det här för trams? Det är just avsaknaden av allt du föreslår som gör Flashback så bra och till vad det är. Prat och diskussion framför person.
Besöksräknare

Jag köper absolut argumentet om att Flashback ska handla om diskussionen och inte personen.
Det är därför jag backade från profiltexten. Men att en helt frivillig besöksräknare skulle rasera hela forumets kultur känns lite väl dramatiskt.

Flashback ser trots allt inte likadant ut idag som för 15 år sedan. Forumet har utvecklats och fått massor av nya funktioner under huven genom åren (som t.ex. citat-notiser och modern mobilanpassning) utan att sajten för den sakens skull har förvandlats till Instagram.

Forumet dog inte av de uppdateringarna, och det skulle inte dö av en dold, frivillig siffra på profilsidan heller.
Det handlar om en minimal teknisk modernisering, inte en förändring av forumets själ.

Det ironiska är ju att den typen av statistikfunktioner som kallas för trams och sociala medier i princip redan finns på forumet.
Om man klickar på antalet svar i en tråd får man upp en popup som visar exakt vilka medlemmar som skrivit i tråden, sorterat som en topplista efter vem som har flest inlägg.
Är det en nödvändig funktion för själva diskussionen?

Egentligen inte, men den finns där för att det är kul och intressant statistik.
Att då göra en totalpudel och hävda att en enkel, frivillig besöksräknare på profilen skulle förstöra Flashbacks kultur blir lite av en dubbelmoral.
Det är bara ytterligare en liten statistikfunktion, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-06-30 kl. 03:01.
Citera
2026-06-30, 03:51
Medlem
Det kliar nog i fingrarna på admin. Forumet har ju rört sig mot att bli mer användarvänligt och, tyvärr får man väl säga, familjevänligt. Jag tror forumet har sin unika plats just som diskussionsforum och inte som social nätverksplats. Att börja lägga in sociala funktioner skulle kunna äventyra anonymiteten.
Citera
2026-06-30, 04:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det kliar nog i fingrarna på admin. Forumet har ju rört sig mot att bli mer användarvänligt och, tyvärr får man väl säga, familjevänligt. Jag tror forumet har sin unika plats just som diskussionsforum och inte som social nätverksplats. Att börja lägga in sociala funktioner skulle kunna äventyra anonymiteten.

Det är helt sant att Flashback har blivit mer städat och användarvänligt med åren, på gott och ont.
Men det är just därför jag betonar att det måste vara helt frivilligt.
Att slå på en anonym siffra i sina egna inställningar förändrar ingenting för de som vill behålla den gamla, helt strikta stilen.
Det blir ingen social nätverksplats bara för att man kan se om ens inlägg lockar folk till profilen.
Om gränsen dras vid just anonym statistik utan namn, utan text, utan interaktion så finns det faktiskt ingen risk för anonymiteten.
Och som sagt..
Den typen av onödiga statistikfunktioner finns ju i princip redan på forumet i form av topplistan över vem som skrivit mest i en tråd.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-06-30 kl. 04:09.
Citera
2026-06-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Ja, vad är detta för nymodigheter? Passar inte in på Flashback, tänker jag.
Lite som ett away-meddelande på ICQ.
Det var väl mest tyskarna som sysslade med ICQ.
Citera
2026-06-30, 10:41
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Hurdå? Det är redan tillgänglig information, vem som helst kan ju redan klicka på din profil och se var vart och ett av dina 15000 inlägg är skrivet. Vad är det för anonymitet som försvinner ifall någon skulle sammanställa det i ett enkelt cirkeldiagram?

Just fan. Tänkte jag inte på.
Citera
2026-06-30, 10:42
Moderator
Ancistruss avatar
Teknikerna jobbar nu som bäst på att bygga om hela forumskoden så jag vet faktiskt inte vad de kommer hitta på eller vilka direktiv de fått från Admin. Men vi får vänta och se, det kanske kommer något sådant?
Citera
2026-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Besöksräknare: En enkel räknare på profilen som visar hur många unika användare eller totala besök profilsidan har haft.
Profiltext / Om mig: En dedikerad ruta på profilsidan där man kan skriva en kort presentation av sig själv, dela med sig av intressen eller lägga till valfria länkar.
Mest aktiva forumdelar: Ett cirkeldiagram eller en lista som visar i vilka delforum medlemmen postar mest (t.ex. 40% Politik, 30% Kriminalitet).

Nej tack, Flashback har redan tillräckliga problem med användare som skriver meningslösa inlägg för att få upp deras totala antal inlägg. Att införa unika profilbesökare skulle spä på dessa problem ytterligare.

Flashback behöver inte fler incitament till att posthora och få uppmärksamhet. Flashbacks affärsidé är att vara en anonym diskussionsplatform, inte en generisk social mediaplatform.

Flashbacks pragmatiska design är vad som är Flashbacks styrka och identitet gentemot andra plattformar, det finns ingen anledning att sabba detta och ändra på ett vinnande koncept.

Skulle ändringar som dessa införas skulle kvalitén på den genomsnittliga Flashback diskussionen sjunka ytterligare.
Citera
2026-06-30, 11:10
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Teknikerna jobbar nu som bäst på att bygga om hela forumskoden så jag vet faktiskt inte vad de kommer hitta på eller vilka direktiv de fått från Admin. Men vi får vänta och se, det kanske kommer något sådant?

Det var som tusan, det låter ju riktigt spännande!
Då kanske mitt förslag inte var så himla galet eller osannolikt trots allt.
Min tanke från början var egentligen bara att profilsidorna känns väldigt tomma och stela idag.
Visst, man kan se historik, startade trådar och skicka PM,
men det finns så mycket 'dead space' på skärmen som skulle kunna användas till något mer.

Att bara lägga till en diskret, frivillig besöksräknare eller anonym statistik skulle göra sidan lite mer levande,
utan att för den sakens skull förstöra den minimalistiska stilen som dom flesta gillar.
Det ska bli väldigt intressant att se vad teknikerna kokar ihop med den nya koden.
Citera
2026-06-30, 11:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Nä det här är ett diskussionsforum och ingen jävla kontaktsajt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in