2026-06-30, 11:20
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Nej tack, Flashback har redan tillräckliga problem med användare som skriver meningslösa inlägg för att få upp deras totala antal inlägg. Att införa unika profilbesökare skulle spä på dessa problem ytterligare.

Flashback behöver inte fler incitament till att posthora och få uppmärksamhet. Flashbacks affärsidé är att vara en anonym diskussionsplatform, inte en generisk social mediaplatform.

Flashbacks pragmatiska design är vad som är Flashbacks styrka och identitet gentemot andra plattformar, det finns ingen anledning att sabba detta och ändra på ett vinnande koncept.

Skulle ändringar som dessa införas skulle kvalitén på den genomsnittliga Flashback diskussionen sjunka ytterligare.

Av samma anledningar som man inte vill införa likes eller tummen upp på inlägg etc. Likeshoror får hålla sig på annat håll..
Citera
2026-06-30, 12:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det var som tusan, det låter ju riktigt spännande!
Då kanske mitt förslag inte var så himla galet eller osannolikt trots allt.
Min tanke från början var egentligen bara att profilsidorna känns väldigt tomma och stela idag.
Visst, man kan se historik, startade trådar och skicka PM,
men det finns så mycket 'dead space' på skärmen som skulle kunna användas till något mer.

Att bara lägga till en diskret, frivillig besöksräknare eller anonym statistik skulle göra sidan lite mer levande,
utan att för den sakens skull förstöra den minimalistiska stilen som dom flesta gillar.
Det ska bli väldigt intressant att se vad teknikerna kokar ihop med den nya koden.

Jag vet inte mer än du i dagsläget. Men min gissning är att det inte kommer bli några radikal förändringar, inte för att det är svårt att genomföra utan för att man är nöjd med det nuvarande. Men oavsett hur det än blir lär garanterat några bli nöja medan andra missnöjda. Men vi får väl vänta och se hur det blir.

Citat:
Jag skulle vilja att profilsidorna för medlemmar uppdateras.
Att dom blir lite mer intressanta och levande, utan att för den sakens skull förstöra forumets stilrena layout.
Mina förslag är följande:
  • Besöksräknare: En enkel räknare på profilen som visar hur många unika användare eller totala besök profilsidan har haft.
  • Profiltext / Om mig: En dedikerad ruta på profilsidan där man kan skriva en kort presentation av sig själv, dela med sig av intressen eller lägga till valfria länkar.
  • Mest aktiva forumdelar: Ett cirkeldiagram eller en lista som visar i vilka delforum medlemmen postar mest (t.ex. 40% Politik, 30% Kriminalitet).
För att bevara anonymiteten och valfriheten för de som vill hålla en låg profil, tänker jag att detta kan vara helt frivilliga funktioner.
Man ska alltså kunna stänga av besöksräknaren och lämna texten tom om man föredrar det.
Vad tror ni andra om detta? Skulle det uppskattas, eller föredrar ni att profilsidorna förblir så minimalistiska som de är idag?

Själv känner jag egentligen inget behov av ovanstående, men och andra sidan har jag heller inga problem med om det skulle införas heller, så finns det många som efterfrågar det så för all del då kan man väl införa det om det skulle glädja några.

I sig tycker jag det är positivt om människor själva kan ställa in så mycket som möjligt så forumet passar just dem. För egen del gillar jag dock det lite mer spartanska och enkla med fokus på inläggen. Men vi är ju alla olika, på gott och ont.
Citera
2026-06-30, 12:28
Medlem
Luismis avatar
Jag kan inte sätta fingret på varför, men jag gillar idén med ett frivilligt cirkeldiagram över mest aktiva forumdelar. Det är ju som sagt information som redan finns under fliken "se samtliga inlägg av...". Även om jag instämmer i att flashback i första hand är och ska fortsätta vara ett diskussionsforum och inte ett socialt medium, men det är det ju knappast någon som ifrågasätter
Citera
2026-06-30, 12:29
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Teknikerna jobbar nu som bäst på att bygga om hela forumskoden så jag vet faktiskt inte vad de kommer hitta på eller vilka direktiv de fått från Admin. Men vi får vänta och se, det kanske kommer något sådant?
Jag hoppas verkligen och innerligt att man även kan välja sin favoritfrukt, den bästa färgen och vilken den senaste lästa boken som varit. Ja just det; vilken favvoskådis man har- både manlig och kvinnlig. Katt eller hund? Oj, glömde nästan- stjärntecken såklart.

Det här kommer ju bli toppen med de små användartillgängliga funktioner jag kompletterat med- kanske att det här med åldersgränsen för registrering också behöver skruvas något på?
Citera
2026-06-30, 12:30
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ja, en besöksräknare skulle även jag vilja ha.
Varför, bekräftelsebehov de luxe?
Citera
2026-06-30, 12:35
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag skulle vilja att profilsidorna för medlemmar uppdateras.
Att dom blir lite mer intressanta och levande, utan att för den sakens skull förstöra forumets stilrena layout.
Mina förslag är följande:
  • Besöksräknare: En enkel räknare på profilen som visar hur många unika användare eller totala besök profilsidan har haft.
  • Profiltext / Om mig: En dedikerad ruta på profilsidan där man kan skriva en kort presentation av sig själv, dela med sig av intressen eller lägga till valfria länkar.
  • Mest aktiva forumdelar: Ett cirkeldiagram eller en lista som visar i vilka delforum medlemmen postar mest (t.ex. 40% Politik, 30% Kriminalitet).
För att bevara anonymiteten och valfriheten för de som vill hålla en låg profil, tänker jag att detta kan vara helt frivilliga funktioner.
Man ska alltså kunna stänga av besöksräknaren och lämna texten tom om man föredrar det.
Vad tror ni andra om detta? Skulle det uppskattas, eller föredrar ni att profilsidorna förblir så minimalistiska som de är idag?

Det finns redan utrymme för att den som vill kan skriva en presentation om sig själv.
Man går in på kontrollpanelen och väljer signatur, sedan kan man skriva om sig själv där.

En besöksräknare gynnar enbart oseriösa medlemmar, ingen går in på exempelvis din eller min vanliga normala profil men trollen kommer att få massor av besökare för att man blir nyfiken på hur många idiotiska trådar/inlägg den personen har gjort.

Punkt 3 angående att man ska behöva välja anonymitet känns inte rätt när forumet från början är anonymt, nu går det förvisso ändå att gå in och kolla vad för typ av trådar/forumdelar någon är mest aktiv i men det krävs lite jobb så jag tycker att det är onödigt att servera dessa fakta.

Förstår ändå hur du tänker med mer levande profiler och att det blir mer människor än användare, hade vanligtvis gillat förslaget men inte på Flashback där man om man vill bara kan vara sina åsikter och tankar.

Både du och jag har ju valt att visa en hel del om vilka vi är genom samtal i Backstage och jag har genom de trådar jag har startat varit ganska öppen.
Tycker att den möjligheten räcker och att vi som frivilligt vill prata om oss själva kan göra det i chattråden.

Länkar till den om fler känner att de vill delta
(FB) Den stora chattråden 2

Obs. Alla har inte tillgång till Chattråden, villkor är medlem 6 månader och minst 200 inlägg.
Citera
2026-06-30, 12:44
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag hoppas verkligen och innerligt att man även kan välja sin favoritfrukt, den bästa färgen och vilken den senaste lästa boken som varit. Ja just det; vilken favvoskådis man har- både manlig och kvinnlig. Katt eller hund? Oj, glömde nästan- stjärntecken såklart.

Det här kommer ju bli toppen med de små användartillgängliga funktioner jag kompletterat med- kanske att det här med åldersgränsen för registrering också behöver skruvas något på?

Jag förstår naturligtvis att det var ironiskt skrivet av dig. Men för egen del bryr jag mig faktiskt inte då jag verken kommer fylla i det eller läsa vad andra fyllt i, men roar det någon så är det väl kul för dem om de kan fylla i sådana saker. Jag kan inte se varför det skulle vara ett problem för mig.

Men som sagt var betvivlar jag att något sådant kommer införas ändå så.
Citera
2026-06-30, 12:55
Medlem
Man ska inte laga sånt som inte är trasigt.

Ej heller införa sådant som riskerar motivera uppmärksamhets-postare, mata inte trollen.
Citera
2026-06-30, 13:07
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Det är precis den där valfriheten jag menar. Om det är frivilligt kan de som vill ha det spartanskt fortsätta med det, medan de som tycker det är kul med anonym statistik kan slå på det.

Oavsett vad teknikerna gör så lär det alltid finnas delade meningar, och det är ju lite av Flashbacks charm.
Poängen med diagrammet handlar ju bara om att sammanställa information som redan är helt offentlig på sajten under ens inläggshistorik.

Det blir därför ganska komiskt när vissa drabbas av akut panik och skriker om "kontaktsajt", "likeshoror" eller "bekräftelsebehov de luxe".
Eller göra sig lustiga över stjärntecken och favoritfrukter.
Ingen har bett om ett Lunarstorm, och jag har som sagt redan backat från profiltexten just för att värna den minimalistiska stilen.
Det handlar om anonym, existerande statistik.
Anonymiteten är fortfarande standardläget.... man ska alltså välja att slå på statistiken om man vill, inte välja bort den.

Att det dessutom redan finns en social chattråd i Backstage för medlemmar med över 200 inlägg visar ju att behovet av att "vara mer än bara sina åsikter" faktiskt redan existerar på forumet, om än bakom stängda dörrar för de flesta.

Att en helt dold, frivillig siffra på profilen eller ett sammanställande diagram skulle sänka kvaliteten känns ganska långsökt.
Särskilt när samma personer som pratar så varmt om att värna "kvaliteten på diskussionerna" själva sitter och posthorar korta ettordsinlägg i forumslekar under Laidback-delen, förmodligen bara för att klättra på den statistik-topplista över flest inlägg som ironiskt nog redan finns på sajten.

Men vi har väl alla olika sätt att söka bekräftelse eller fördriva tiden på forumet, antar jag.
Vi får helt enkelt avvakta och se vad teknikerna kokar ihop med den nya koden framöver.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-06-30 kl. 13:10.
Citera
2026-06-30, 13:43
Medlem
proconsuls avatar
Finns ingen anledning. Varför ska man skriva saker om sig själv när man ändå är anonym?
Citera
2026-06-30, 15:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Jag kan inte sätta fingret på varför, men jag gillar idén med ett frivilligt cirkeldiagram över mest aktiva forumdelar. Det är ju som sagt information som redan finns under fliken "se samtliga inlägg av...". Även om jag instämmer i att flashback i första hand är och ska fortsätta vara ett diskussionsforum och inte ett socialt medium, men det är det ju knappast någon som ifrågasätter
Medhåll. Det är ju bara redan redovisad data. Fast presenterat som ett cirkeldiagram.
Citera
2026-06-30, 19:34
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Mmm.. och vad ska vi börja tumma på sedan.
Bilder och galleri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in