2026-06-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om det sitter ett riktigt barn på bänken finns det ett faktiskt brottsobjekt och en reell fara. Då ingriper polisen och då är det straffbart som förberedelse eller försök enligt svensk lag. Men det är ju exakt det som är min poäng! Det fanns inget barn.

För det andra: Du förstår fortfarande inte varför det kallas en digital fantasivärld. Ja, mannen kliver in i sin bil och kör till en fysisk plats. Men bevekelsegrunden till att han gör det är helt och hållet skapad av ett riggat manus på en skärm, skrivet av en vuxen operatör. När han kommer till platsen finns det inget barn där. Det har aldrig funnits ett barn där.

Det är här du gör ditt logiska haveri. Du hävdar att eftersom han dök upp, så är det ett fullbordat försök till ett övergrepp. Men man kan inte göra ett straffbart försök mot ett spöke.

Jag tror vi har kommit till vägs ände i den här diskussionen men vi kan i alla fall enas om att vi vill ha två helt olika samhällen du och jag

Du vill ha ett samhälle där vi inför tankepolitik. Du vill att staten eller de kommersiella medborgargarden ska kunna kasta vanliga människor i fängelse eller utdela civil död för ett tankebrott - för vad som faktiskt inte har hänt i verkligheten, men vad du tror kan hända i framtiden.

Jag vill däremot att vi fortsätter leva i en fri och rättssäker värld. Jag vill ha ett samhälle där beviskrav och lagboken styr och där gemene man får tänka och skriva vad fan de vill i sina egna huvuden eller i digitala fantasivärldar utan att riskera fängelse eller offentlig avrättning.

Så vi tycker helt enkelt olika där. Du vill ha en känslostyrd pöbeldomstol som gissar om framtiden - jag vill ha en fungerande demokrati där vi dömer efter vad som faktiskt har skett i verkligheten och inte i framtiden.

Låt oss dra ner din och Dumpens önskan om en tankepolis till verkligheten, buffalo, så förstår du kanske hur farlig din logik är för helt vanliga människor:

Föreställ dig att du och jag sitter på O’Learys. Vi tar en öl ihop, du är jävligt frusterad efter en tuff vecka på jobbet och säger till mig: Gud, jag har sådan jävla lust att slå chefen på käften.

I din och Dumpens drömvärld kan jag eller en bordsgranne då omedelbart ringa polisen och anmäla dig för förberedelse till misshandel. För du har ju uttryckt en avsikt, eller hur? Vill du verkligen att vi ska ha ett sådant samhälle?

När du sedan hamnar i förhör hos Polisen, vad ska du säga då? Du kan inte säga: Men det var ju bara en tanke, jag har ju inte nitat chefen i verkligheten och hade aldrig gjort det på riktigt. För Polisen kommer bara att svara dig: Det spelar ingen roll, buffalo. Du uttryckte en tanke och i vårt nya samhälle lagför vi människor som tänker och säger fel saker på förhand.

Det är precis där du hamnar. Vad en människa säger i en stund av frustration, ilska eller i en digital fantasivärld är inte samma sak som en fysisk handling.

Du vill ha ett samhälle där man blir inlåst för vad man kanske ska göra i framtiden baserat på gissningar och antaganden. Jag vill fortsätta leva i en fri värld där man döms för vad man faktiskt har gjort i verkligheten. Det är den milslånga skillnaden mellan en rättsstat och en diktaturstat.

Fast nu fortsätter du älta samma sak.
Gäddorna dyker ju upp. Så då kan de väl inte vara ett tankebrott. Chattade de om det utan att agera då förstår jag hur du menade. Polisen byter ju ibland ut droger mot mjöl när de spanar på kriminella de kan fortfarande bli dömda. Även om de inte är riktiga droger.

Dumpen vill ha en förändring så polisen kan jobba mer offensivt. Om Dumpen fiskade med riktiga barn skulle du vara nöjd? Ditt stora problem som jag förstår det är att Dumpen skapar en fälla för gäddorna. Har du något förslag hur de ska fånga gäddorna eller är de bara massa klagomål utan lösningar?
En detaljerad redogörelse vad en gädda vill göra med ett barn med kompletterande kukbilder för att sedan dyka upp i hopp om att träffa ett barn. Det räcker inte för dig. Det är fortfarande en fantasivärld/tankebrott?

Det är väl bättre att Dumpen använder fiktiva barn än riktiga. Det skulle vara vidrigt om riktiga barn skulle användas.

När går något från tanke till handling för dig? Angående tankebrott. Om någon skriver att den ska göra något för att sedan göra det verkar inte räcka för dig.(träffas)

Din stora halmgubbe är att jag vill montera ned rättstaten. Dock har jag aldrig påstått att Dumpen är en domstol.
Citera
2026-06-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Eftersom tråden handlar om Sara och Patrik, så borde man kunna ta upp deras misstag i livet, det är dessa misstag som lett fram till Dumpen, och dessa anknyter till Dumpen, så kan det vara okej, vad säger ni?

Jag säger att det är olämpligt att typer som Sara och Putte får fria händer men det är så jäkla roligt med fläskkorvarna som svenska fjortisar vill ha till varje pris.

Visst jag spanade in nån hot tant när jag gick i högstadiet men hon var knappast fet utan mer Madonna look.
Citera
2026-06-29, 23:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Gäddorna dyker ju upp. Så då kan de väl inte vara ett tankebrott. Chattade de om det utan att agera då förstår jag hur du menade. Polisen byter ju ibland ut droger mot mjöl när de spanar på kriminella de kan fortfarande bli dömda. Även om de inte är riktiga droger.

Dumpen vill ha en förändring så polisen kan jobba mer offensivt. Om Dumpen fiskade med riktiga barn skulle du vara nöjd? Ditt stora problem som jag förstår det är att Dumpen skapar en fälla för gäddorna. Har du något förslag hur de ska fånga gäddorna eller är de bara massa klagomål utan lösningar?
En detaljerad redogörelse vad en gädda vill göra med ett barn med kompletterande kukbilder för att sedan dyka upp i hopp om att träffa ett barn. Det räcker inte för dig. Det är fortfarande en fantasivärld/tankebrott?

Det är väl bättre att Dumpen använder fiktiva barn än riktiga. Det skulle vara vidrigt om riktiga barn skulle användas.

När går något från tanke till handling för dig? Angående tankebrott. Om någon skriver att den ska göra något för att sedan göra det verkar inte räcka för dig.(träffas)

Din stora halmgubbe är att jag vill montera ned rättstaten. Dock har jag aldrig påstått att Dumpen är en domstol.

Att fånga gäddor är en polisiär uppgift i en rättsstat och demokrati och absolut inte något för medborgargarden och folkdomstolar. Det hör medeltiden till och ibland kan man undra om vi inte kommit längre i utvecklingen när man läser vissa bidrag i tråden.
Hur är det med dem som inte skriver vad de vill göra , utan bara bejakar fiskarens önskemål och inte skickar några bilder som helst?
Är alla lika? Hur är det med proportionalitet?
Senast redigerad av Takanashi 2026-06-29 kl. 23:33.
Citera
2026-06-29, 23:39
Medlem
Citat:

I fallet med droger handlar det om bevisprovokation. När det gäller Dumpen så avser det mer brottsprovokation, då deras fiskare smörar och vill få till ett avtal med "gäddorna" utan att "gäddan" tagit första steget.
Citera
2026-06-29, 23:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totenhosen
I fallet med droger handlar det om bevisprovokation. När det gäller Dumpen så avser det mer brottsprovokation, då deras fiskare smörar och vill få till ett avtal med "gäddorna" utan att "gäddan" tagit första steget.
Det spelar ingen roll hur mycket någon smörar.
Man bryter kontakten när man får vetskap om att det är ett barn.
Man ger sig inte iväg till mötesplatsen där man tror att barnet finns.
Så enkelt är det.
Citera
2026-06-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Så enkelt är det.

Och vad har ditt inlägg att göra med det jag svarade på?
Citera
2026-06-30, 00:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Och vad har ditt inlägg att göra med det jag svarade på?
Det blir missvisande när du beskriver det som att någon smörar.
Gäddorna är mycket intresserade av att få träffa barnet och är själva drivande i de flesta fall.
Du kan väl hålla dej till sanningen när du ska jämföra bevis-och brottsprovokation.
Citera
2026-06-30, 00:27
Medlem
Citat:
Det blir missvisande när du beskriver det som att någon smörar.
Gäddorna är mycket intresserade av att få träffa barnet och är själva drivande i de flesta fall.
Du kan väl hålla dej till sanningen när du ska jämföra bevis-och brottsprovokation.

Gäddorna hade haft kuken i ena handen och luren i andra om Dumpens utsända varit kåta 18-åringar också men det är däremot uppstyrt så det skall passa det lilla livet Saras fabler. Ingen under 50 vill ha dessa byfånar på Dumpen men har öppnat lite så det pyser ut.

Inte en chans att det ser ut så här i verkligheten men det är fruktansvärt kul, jag erkänner det och slänger ett köttben åt Saras håll.
Citera
2026-06-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Att fånga gäddor är en polisiär uppgift i en rättsstat och demokrati och absolut inte något för medborgargarden och folkdomstolar. Det hör medeltiden till och ibland kan man undra om vi inte kommit längre i utvecklingen när man läser vissa bidrag i tråden.
Hur är det med dem som inte skriver vad de vill göra , utan bara bejakar fiskarens önskemål och inte skickar några bilder som helst?
Är alla lika? Hur är det med proportionalitet?

Tills lagen förändras och polisen kan jobba likt Dumpen kommer de att ha ett existensberättigande.
Då det är ett stort problem. Jag tycker också det är tragiskt att Dumpen måste finnas.
I en perfekt värld så finns det inga gäddor.
Men tills läget ser annorlunda ut måste Dumpen finnas.

Jag känner inte till de fallen de måste röra sig om ovanliga fall.
Men dyker de upp för att träffa ett barn, så är det hur som helst vidrigt och olämpligt.
Citera
2026-06-30, 00:40
Medlem
Citat:
Så enkelt är det.

Ja det borde inte vara svårt att förstå för en vuxen människa.
Citera
2026-06-30, 00:47
Medlem
Citat:

Det är ingen som tvingar gäddorna att fortsätta prata med barn och träffas.
Citera
2026-06-30, 06:57
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan att dyka upp på en plats och att begå ett övergrepp, buffalo. Låt oss ta ditt exempel med polisen som byter ut knark mot mjöl, för det bevisar faktiskt min poäng helt och hållet:

När polisen byter ut droger mot mjöl handlar det om en riktig narkotikaaffär mellan riktiga kriminella i den fysiska verkligheten. Det finns riktiga köpare, riktiga säljare och brottsobjektet (smugglad narkotika) existerar eller har existerat i kedjan. Det finns en konkret, reell fara. Det är därför det är straffbart.

Men på Dumpens bänk finns det inget barn. Det har aldrig funnits ett barn och det pågår ingen affär i verkligheten. Det är en vuxen person som chattat med en annan vuxen person. Att mannen dyker upp på platsen innebär bara att han har transporterat sin kropp till en bänk - det innebär inte att ett övergrepp har ägt rum.

För att gå tillbaka till mitt exempel: Om jag lovar att klippa din gräsmatta, sätter mig i bilen och svänger upp på din uppfart - men sedan ångrar mig och kör därifrån. Har jag då klippt din gräsmatta? Nej. Handlingen har inte skett i verkligheten, oavsett hur mycket jag förberedde mig på skärmen. På samma sätt har inget barn blivit utsatt för ett övergrepp på den där bänken, eftersom det inte fanns något barn där. Du vill döma personen för det fullbordade övergreppet, trots att det fysiskt sett aldrig ägde rum.

Du frågar när något går från tanke till handling för mig. Det är väldigt enkelt: Det blir en handling när det finns ett fysiskt offer i verkligheten. Ett spöke kan inte vara ett offer. Att skriva ord och skicka bilder på en skärm är text. Att köra till en bänk där det sitter en vuxen person är en transport. Inget av det är ett fysiskt övergrepp på ett barn.

Du frågar också hur jag vill att man ska fånga "gäddorna". Mitt svar är enkelt: Det ska polisen göra. Polisen har de lagliga verktygen, de har rätten att bedriva spaning och de gör det på ett rättssäkert sätt utan att agera domare och bödel på nätet. Det är inte min, din eller Dumpens uppgift att leka poliser.

Och nej, du säger att du inte vill montera ner rättsstaten och att Dumpen inte är en domstol. Men när du försvarar att ett privat, kommersiellt företag ska få hänga ut människor, utdela civil död och förstöra familjer baserat på vad de antar ska hända i framtiden - då har du i praktiken accepterat att vi kastar bort rättsstaten till förmån för en känslostyrd pöbel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in