2026-06-30, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Skulle det ha blivit annorlunda om rödgrön röra styrt menar du? Hur då?
Citera
2026-06-30, 00:11
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
I min branch är 8 av 10 nu uppköpta, ägarna fick bra pengar men arbetsmiljön för alla även chefer är mycket sämre. På vissa orter konkurrerar dom nu med andra företag där huvudägare är densamma tills nån av dom går under... flera har vad jag förstått amerikanska ägare däribland galna sionister...

Blir uppsägning direkt om liknande skulle ske på mitt arbete.
Citera
2026-06-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Uttryckte mig oklart. Välkomnar du att Sverige säljs ut så är det gott och väl, jag vill bara försäkra mig om att du begripit att svenskarnas roll i Sverige devalveras i takt med att landet säljs ut. Svenskarna hamnar succesivt under utländskt ägande och blir lydfolk till utländskt kapital.

Jag lägger som sagt inte själv någon värdering i detta. Det är som det ska vara.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det är väl superbra att vi säljer förtag, till och med superbra.
Citera
2026-06-30, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det är väl superbra att vi säljer förtag, till och med superbra.

Som jag skrev innan, vill svenskarna sälja ut sitt land så varsågoda.

Superbra för svenskarna ..
Citera
2026-06-30, 00:22
Medlem
Citat:
Som jag skrev innan, vill svenskarna sälja ut sitt land så varsågoda.

Superbra för svenskarna ..
Jag håller inte med dig där.
Citera
2026-06-30, 00:22
Avslutad
Citat:
Jag håller inte med dig där.

Vad håller du inte med om?
Citera
2026-06-30, 00:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Men om man analyserar det vidare, är det väl ändå så att barnen inte orkar föra familjeföretagen vidare? Det är ju lite som bönder. Jobba 10-12 timmar per dag och mycket på helger. Min far och farfar hade företag. Farsan jobbade jämt, vilket var en anledning jag inte tog över. Tar du dagens ungdomar skriker de om 6 timmars arbetsdag. Så självklart många inte har kapaciteten driva företag. Lite ironiskt så har jag på sätt och vis jobbat lika mycket som pappa men som anställd.
Intressant rundgång.

Många vill inte jobba häcken av sig men vill ändå ha en dräglig levnadsnivå och då ta-dam: köper man billiga produkter.

Företagarnas barn har sett sina föräldrar slita och vill inte leva samma liv och säljer företaget - kanske till en riskkapitalist. Pengarna de fick kanske de själva investerar (i nåt företag) eller konsumerar (och då köper billigt).
Citera
2026-06-30, 00:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Skulle det ha blivit annorlunda om rödgrön röra styrt menar du? Hur då?
Den gamla tidens sossar tänkte långsiktigt. Den nya vänstern sysslar mest med identitetspolitik medan borgarna har lekstuga.
Citera
2026-06-30, 01:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heterojesus666
Vad menar du? Leder fri marknad till monopol?
Ja, det kan det göra om marknaden är helt oreglerad. Det finns trots allt en mening med och anledning till att lagar stiftats mot karteller och att det vid företagsuppköp/sammanslagningar prövas om det hämmar konkurrensen.

Hur tror du det skulle se ut om t ex ICA lyckades bli ensamma på marknaden i Sverige: man konkurrerar ut andra större aktörer, man genomför sammanslagningar eller gör uppköp, småskuttar konkurreras ut eller köps upp (för att sen läggas ner).
Vad ICA än säger så vill de innerst inne (av bekvämlighet och girighet) styra vad vi köper och vad vi betalar för det.
Det ligger i sakens natur.
Citera
2026-06-30, 01:37
Medlem
Citat:
Att man säljer svenska saker gynnar Sverige.

Det är ju inte så att det startas färre företag bara för att de säljs. Och jag tror inte att det handlar om "Bagare Bengtsson i Säffle".

Men om Kina köper Volvo så är sålda Volvobilar inte längre svenska saker. Att sälja ut ett företag kan du bara göra en gång, går då vinsten vidare utomlands så gynnar det inte längre Sverige.

Vad är det jag inte förstår?
Citera
2026-06-30, 01:38
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det finns betydligt fler alternativ än att förbjuda utländskt ägande. Moderaterna framställer det gärna som ett val mellan total frihet och förbud. Staten kan till exempel skapa bättre villkor för långsiktigt svenskt ägande, stärka svenska investerares möjligheter att köpa och behålla företag och ställa högre krav vid uppköp av strategiskt viktiga bolag. Flera länder gör redan sådant. Att låtsas som att enda alternativet är ett förbud känns mest som en halmgubbe.

Självfallet finns det fler alternativ eftersom det uppenbarligen går fint att både äga och driva företag i andra länder, men om man nu vill se samma utveckling i Sverige kanske man bör driva en mer företagarvänlig politik och även om Moderaterna har sina sidor tror jag inte direkt att motståndarsidan skulle vara bättre ur det perspektivet.

På tal om andra länder vore det kanske intressant att snegla lite på sådana där företagandet faktiskt fungerar. Några förslag?
Citera
2026-06-30, 01:42
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Självfallet finns det fler alternativ eftersom det uppenbarligen går fint att både äga och driva företag i andra länder, men om man nu vill se samma utveckling i Sverige kanske man bör driva en mer företagarvänlig politik och även om Moderaterna har sina sidor tror jag inte direkt att motståndarsidan skulle vara bättre ur det perspektivet.

På tal om andra länder vore det kanske intressant att snegla lite på sådana där företagandet faktiskt fungerar. Några förslag?

Tyskland är väl det mest uppenbara exemplet. De har en betydligt mer aktiv industripolitik, starkare nationellt ägande och tvekar inte att skydda strategiska företag när det behövs. Samtidigt är de en av världens största exportnationer. Företagsvänlig politik behöver alltså inte betyda att staten står helt passiv medan strategiska företag säljs ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in