2026-06-29, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag förstår att när man säljer något så äger man det inte längre. Jag ser inte det som något jobbigt eller som något problem.

Man säljer, pengar kommer in.

Du kan börja med att förklara varför du påstår att jag ser det som något jobbigt eller som ett problem.

Pengar kommer in när man säljer, ja. Imponerande slutsats.

Välkomnar du att Sverige säljs ut så är det gott och väl, jag vill bara försäkra mig om att du begripit detta? Svenskarnas roll i Sverige devalveras.
Citera
2026-06-29, 23:53
Medlem
LA8PVs avatar
Det är en sorglig framtid då SAP har förstört Sverige.
Magdalena Andersson kan kasta in handduken. Bara luft i hennes uttalanden. Bluffa med skatt går tydligen bra.
Och vägrar att ta ansvar för de stollebeslut som legat till grund för förfallet.
Tänk bara på Göran Persson och kommunaliserandet av skolan. Vilken judaskyss.
Svensk författning behöver reetableras då dagens modell med självständiga myndigheter inte visat sig fungera.

Vid tiden för tsunamin i Thailand fanns det 500+ myndigheter i Sverige.
50+ var inblandade men ingen hade något mandat.
Tyskland och Finland skickade ambulansflyg direkt men för Sverige tog det en vecka.
Snacka om handlingsförlamning.

Eller att få arslet ur vagnen.

Gunnar Sträng betalade 12% i skatt genom att köpa fastigheter i Gamla Stan. Och utnyttja ränteavdrag till maximum.
Det var ju lätt för honom som stiftade lagar samtidigt.
Astrid Lindgren 102%. Pomperipossa i Monismanien. Men SAP fick hugga i sten.

Och socialdemokrater är extrema kålsupare.
Disponera annans inkomst.
Senast redigerad av LA8PV 2026-06-30 kl. 00:15.
Citera
2026-06-29, 23:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Det är en konsekvens av att det finns för mycket pengar nu, och dessa måste investeras i något.

Det vi ser är en prekrash, lite som ett pyramidspel men ändå inte, och det gäller att satsa när det fungerar och sedan gå av i rättan tid.

Har själv 40% i vanliga sparkonton, kort sparhorisont. Ingen belåning på värdepapper, och jag överlever en totalkrash på börsen. Visst har jag missat en del uppgång på att ha det så, men jag ser det som en försäkring.

Varför inte globala indexfonder? Har väl ökat 7-8% årligen till nästan ingen avgift? Varför skulle börsen totalkrascha och vad innebär det? Att alla företag i hela världen går i konkurs?
Har man långsiktig horisont så är väl börsen det säkraste att satsa på?
Citera
2026-06-29, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ingen ide att diskutera det där med stiffinger.
Han är marknadsliberal dåre som antagligen gått på nån värdelös hjärntvättarskola som handelshögskolan.

Han kommer aldrig fatta att sverige blir fattigare om man säljer ut alt till utländska företag som tar ut vinsten ur landet.
Eller så fattar han det att företagen tjänat in köpesumman efter 15år och sen tar ut allt ur landet men spelar dum för att ha nåt att säga.

Förövrigt är valuta också viktigt i sammanhanget.
Du vet väl hur usa tvingade andra länder att sälja och köpa olja i dollar och har invaderat och dödat ledare som försökte byta bort att sälja och köpa olja i dollar.

Detta tillsammans med att många länder har dollarn som andravaluta pga svag egen valuta har skapat en konstgjort stark dollar.

Utan detta att dollarvärdet varit högt på konstgjord väg under långa perioder skulle usa vara extremt mycket fattigare som land om länderna skulle köpt och sålt olja i norska kronor eller euro,rubel ,yen osv.

Jag är inte emot att sälja ut Sverige.

Min uppfattning är att vill svenskarna sälja ut sitt land så varsågoda, sälj på.
Citera
2026-06-29, 23:56
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du har byggt upp något under tiotals års slit. Plötsligt, när du är i tex 50-60 års ålder kan du få ut en gigantisk (relativt) summa som ger dig mer än vad du under de kommande åren skulle få ut från ditt bolag. Du får bli delägare i bolagsgruppen som ditt företag blir del av och du får dessutom kanske vara kvar med fet lön men slippa stora delen av ansvaret och riskerna.

Därför säljer så många.

Det låter ju som en rimlig förklaring som dock ger några följdfrågor. Varför ser man den utvecklingen nu, men inte tidigare, eller har det alltid fungerat så, och om det alltid fungerat så men nya inhemska företag uppenbarligen startats, varför ser vi inte en liknande "återväxt" idag?

Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det är just Moderaternas ideologi som är kärnan i kritiken. De har i årtionden drivit linjen att utländskt ägande i princip alltid är positivt och att staten ska hålla sig undan. Resultatet har blivit att en stor del av svenskt näringsliv kontrolleras från utlandet, medan vinster, beslut och huvudkontor flyttas bort från Sverige. Att sedan rycka på axlarna och säga "ingen tvingades sälja" känns mest som ett sätt att slippa ta ansvar för konsekvenserna av den egna politiken.

Jag kan inte minnas att jag hört någon påstå att just utländskt ägande skulle vara positivt men däremot finns det helt klart en tanke om att staten ska blanda sig så lite som möjligt.

Frågan här blir dock, om det nu är ett problem att staten inte blandar sig i tillräckligt, vad skulle staten göra för att förbättra situationen? Förbjuda utländskt ägande?
Citera
2026-06-29, 23:57
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Som företagare och affärsman så är det här konsekvenserna av höga skatter och en vansinnig företagspolitik de senaste 30 åren.

Ta bara facken som tar bort mer jobb än någon annan varje år.
Krav på löner ska öka med 2-3% vare år
Ökade utgifter för företagen växer mer och mer samtidigt som priserna måste höjas och bidragssystemet för våra bankomatflyktingar ska kunna bo bra och kunna resa hem på semester ett par gånger om året.

Att man sedan köper upp mindre företag blir ju naturligt. Att få ett antal miljoner i stället för sova dåligt som företagare tar de flesta i dessa tider.

Att köpa företag som är på ruinens brant är inte fel för rädda jobb men jag tror fortfarande Sverige måste börjar fatta hur Sverige ser ut

Fri karensdag och 32-35v sänker 7av 10 företag.

Ditt inlägg borde få mer uppmärksamhet. Det är helt enkelt för dyrt att anställa och producera varor i Sverige. Lönen ska räcka till svenskens sommarstuga, stuga i fjällen, nya bilar osv. Sen ska staten ha sitt. Lönerna måste ner!
Citera
2026-06-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Du kan börja med att förklara varför du påstår att jag ser det som något jobbigt eller som ett problem.

Pengar kommer in när man säljer, ja. Imponerande slutsats.

Välkomnar du att Sverige säljs ut så är det gott och väl, jag vill bara försäkra mig om att du begripit detta? Svenskarnas roll i Sverige devalveras.
Får faktiskt inte ihop vad du menar,
Citera
2026-06-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Varför inte globala indexfonder? Har väl ökat 7-8% årligen till nästan ingen avgift? Varför skulle börsen totalkrascha och vad innebär det? Att alla företag i hela världen går i konkurs?
Har man långsiktig horisont så är väl börsen det säkraste att satsa på?
För att jag vill vara säker. 60% är på börsen.
Citera
2026-06-30, 00:01
Avslutad
Citat:
Får faktiskt inte ihop vad du menar,

Uttryckte mig oklart. Välkomnar du att Sverige säljs ut så är det gott och väl, jag vill bara försäkra mig om att du begripit att svenskarnas roll i Sverige devalveras i takt med att landet säljs ut. Svenskarna hamnar succesivt under utländskt ägande och blir lydfolk till utländskt kapital.

Jag lägger som sagt inte själv någon värdering i detta. Det är som det ska vara.
Citera
2026-06-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ingen ide att diskutera det där med stiffinger.
Han är marknadsliberal dåre som antagligen gått på nån värdelös hjärntvättarskola som handelshögskolan.

Han kommer aldrig fatta att sverige blir fattigare om man säljer ut alt till utländska företag som tar ut vinsten ur landet.
Eller så fattar han det att företagen tjänat in köpesumman efter 15år och sen tar ut allt ur landet men spelar dum för att ha nåt att säga.

Förövrigt är valuta också viktigt i sammanhanget.
Du vet väl hur usa tvingade andra länder att sälja och köpa olja i dollar och har invaderat och dödat ledare som försökte byta bort att sälja och köpa olja i dollar.

Detta tillsammans med att många länder har dollarn som andravaluta pga svag egen valuta har skapat en konstgjort stark dollar.

Utan detta att dollarvärdet varit högt på konstgjord väg under långa perioder skulle usa vara extremt mycket fattigare som land om länderna skulle köpt och sålt olja i norska kronor eller euro,rubel ,yen osv.

Jag ser det som ett företags livscykel. Utländsk ägande kan möjligheter att växa. Samtidigt som man trimmar massa skit. Affärsverksamhet är inte välgörenhet. Jag har vart med att avveckling av ett företag och målet var att öka produktionsvolymerna på en av våra fabriker. Kan förstå att det inte är roligt för den fabriken som ryker, men det kompenserades med investeringar på den nya.
Jag tycker det är bra att kapital lämnar, det fungerar som en piska för bolag som egentligen inte fungerar så bra.
Citera
2026-06-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Vad menar du? Leder fri marknad till monopol?
Citera
2026-06-30, 00:09
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag kan inte minnas att jag hört någon påstå att just utländskt ägande skulle vara positivt men däremot finns det helt klart en tanke om att staten ska blanda sig så lite som möjligt.

Frågan här blir dock, om det nu är ett problem att staten inte blandar sig i tillräckligt, vad skulle staten göra för att förbättra situationen? Förbjuda utländskt ägande?

Det finns betydligt fler alternativ än att förbjuda utländskt ägande. Moderaterna framställer det gärna som ett val mellan total frihet och förbud. Staten kan till exempel skapa bättre villkor för långsiktigt svenskt ägande, stärka svenska investerares möjligheter att köpa och behålla företag och ställa högre krav vid uppköp av strategiskt viktiga bolag. Flera länder gör redan sådant. Att låtsas som att enda alternativet är ett förbud känns mest som en halmgubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in