2026-06-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Företag som biltema fuldumpar priserna.
De kör på 0 vinst på varor i cafeet som ingen seriös korvmoj,grillkiosk eller cafe kan köra med även om de skulle skattefuska som biltema.
priset på mat och glass blir dyrt i slutändan men du får betala det genom mer skatt så du inte fattar det riktiga priset.
Det är ju helt fantastiskt att du lyckats komma på grejen med lockpriser.
Citera
2026-06-29, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag ser inte samma problem som du. Jag ser Klarna, Spotify och Minecraft.

Har inte skrivit att det är problematiskt, har skrivit att jag inte lägger någon värdering i det, lär dig läsa dräng.

Jag påstår att säljer man något så äger man det inte längre, det tycks du inte begripa.
Citera
2026-06-29, 23:40
Medlem
Vintergrisens avatar
Frågan man ska ställa sig är kanske varför dessa familjer säljer sina företag istället för att fortsätta driva dem? Det är rimligtvis ingen som tvingar dem att sälja så varför är ett bud från något stort investeringsbolag mer lockande än att fortsätta driva företaget i egen regi?

Jag har även lite svårt att se hur skulle vara Moderaternas fel att fler svenska företag säljs till högst bjudande men någon kanske kan förklara den biten. Vad skulle Sossarna göra stället? Förbjuda eller straffbeskatta försäljning eller förstatliga företagen?

Kanske är det helt enkelt så att företagsklimatet i Sverige inte är så lockande?
Citera
2026-06-29, 23:43
Medlem
Har en lokal veterinär här det är fn UNIKT
Citera
2026-06-29, 23:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Det gynnar alltså Sverige att utlänningar äger Sverige?

(Håller med om att valuta är sekundärt.)

Ingen ide att diskutera det där med stiffinger.
Han är marknadsliberal dåre som antagligen gått på nån värdelös hjärntvättarskola som handelshögskolan.

Han kommer aldrig fatta att sverige blir fattigare om man säljer ut alt till utländska företag som tar ut vinsten ur landet.
Eller så fattar han det att företagen tjänat in köpesumman efter 15år och sen tar ut allt ur landet men spelar dum för att ha nåt att säga.

Förövrigt är valuta också viktigt i sammanhanget.
Du vet väl hur usa tvingade andra länder att sälja och köpa olja i dollar och har invaderat och dödat ledare som försökte byta bort att sälja och köpa olja i dollar.

Detta tillsammans med att många länder har dollarn som andravaluta pga svag egen valuta har skapat en konstgjort stark dollar.

Utan detta att dollarvärdet varit högt på konstgjord väg under långa perioder skulle usa vara extremt mycket fattigare som land om länderna skulle köpt och sålt olja i norska kronor eller euro,rubel ,yen osv.
Citera
2026-06-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan man ska ställa sig är kanske varför dessa familjer säljer sina företag istället för att fortsätta driva dem? Det är rimligtvis ingen som tvingar dem att sälja så varför är ett bud från något stort investeringsbolag mer lockande än att fortsätta driva företaget i egen regi?

Jag har även lite svårt att se hur skulle vara Moderaternas fel att fler svenska företag säljs till högst bjudande men någon kanske kan förklara den biten. Vad skulle Sossarna göra stället? Förbjuda eller straffbeskatta försäljning eller förstatliga företagen?

Kanske är det helt enkelt så att företagsklimatet i Sverige inte är så lockande?
Exakt de är inte bättre själva som SÄLJER för GIRIGHETS SKULL! Hatar de vad de byggt upp?
Många är nog utbrända och lättmanipulerade
Citera
2026-06-29, 23:44
Medlem
populopiduss avatar
Detta är vad som händer när Moderaterna med bihang får härja fritt. Snackar om sänkt skatt (som i slutändan endast gynnar dom själva) samtidigt som detta sker bakom ryggen på oss medborgare.
Citera
2026-06-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Har inte skrivit att det är problematiskt, har skrivit att jag inte lägger någon värdering i det, lär dig läsa dräng.

Jag påstår att säljer man något så äger man det inte längre, det tycks du inte begripa.
Jag förstår att när man säljer något så äger man det inte längre. Jag ser inte det som något jobbigt eller som något problem.

Man säljer, pengar kommer in.
Citera
2026-06-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag förstår att när man säljer något så äger man det inte längre. Jag ser inte det som något jobbigt eller som något problem.

Man säljer, pengar kommer in.
Men man kanske ska tänka på ryktet
Citera
2026-06-29, 23:47
Medlem
Citat:

Du har byggt upp något under tiotals års slit. Plötsligt, när du är i tex 50-60 års ålder kan du få ut en gigantisk (relativt) summa som ger dig mer än vad du under de kommande åren skulle få ut från ditt bolag. Du får bli delägare i bolagsgruppen som ditt företag blir del av och du får dessutom kanske vara kvar med fet lön men slippa stora delen av ansvaret och riskerna.

Därför säljer så många.
Citera
2026-06-29, 23:47
Medlem
populopiduss avatar
Citat:

Det är just Moderaternas ideologi som är kärnan i kritiken. De har i årtionden drivit linjen att utländskt ägande i princip alltid är positivt och att staten ska hålla sig undan. Resultatet har blivit att en stor del av svenskt näringsliv kontrolleras från utlandet, medan vinster, beslut och huvudkontor flyttas bort från Sverige. Att sedan rycka på axlarna och säga "ingen tvingades sälja" känns mest som ett sätt att slippa ta ansvar för konsekvenserna av den egna politiken.
Citera
2026-06-29, 23:49
Avstängd
Citat:

Beror ju också på att de stora företagen har skattefuskare på kontoren för att ta ut mycket av vinsten ur beskattning i sverige medans skatteverket snor allt de kan från små och medelsmå familjeföretagare som inte har samma möjlighet att fuska och de mindre har fler anställda per tilverkad/såld vara och en av europas högsta arbetsgivaravgifter osv.

Skulle de bli lågbeskattade som i polen kanske de skulle tycka det är värt att fortsätta köra för de skulle ha råd att ha några extra anställda så att ägarna själva kan jobba mer normala timmar och ha lite ledigt oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in