2026-06-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fiskmåsar är tyvärr fridlysta.
Var kan man läsa om detta?
Vilka måsar gäller det?
Citera
2026-06-29, 12:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Var kan man läsa om detta?
Vilka måsar gäller det?

Alla fåglar i Sverige är fridlysta, dessutom så gäller extra regler om försiktighet under häckningsperioden, man får inte ens störa ungar eller häckande fåglar.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/arter-och-artskydd/fridlysta-arter/

Citat:
De fridlysta arterna är:
43 orkidéarter (alla Sveriges orkidéarter) 
232 andra blomväxtarter (kärlväxtarter)
12 mossarter
8 lavarter
5 svamparter
1 algart
250 fågelarter (alla Sveriges fågelarter)
27 däggdjursarter
7 kräldjursarter (alla Sveriges kräldjursarter)
13 groddjursarter (alla Sveriges groddjursarter)
31 arter av ryggradslösa djur
Citera
2026-06-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Alla fåglar i Sverige är fridlysta, dessutom så gäller extra regler om försiktighet under häckningsperioden, man får inte ens störa ungar eller häckande fåglar.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/arter-och-artskydd/fridlysta-arter/
Jaha, men vi jagar gäss, svartfågel och mellanskarv. Kanske man kunde få utverkat skydsjakt där de är för mycket?
Citera
2026-06-29, 12:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
En gissning kan väl vara takens konstruktion? Är det platta tak i sjöstan?

Jag tror måsarna bygger bo typ bakom skorstenar på lutande tak där det inte blir så blött när det regnar. Jag har sett måsbon på de stegar som finns på sluttande tak också, men som inte finns på platta tak, om taken i sjöstan är platta.
Kan vara så, mås-avstötande bostäder, jag tänker att t.ex stuprännor är attraktiva att bygga bo i och det finns kanske inga eftersom det bara är nya hus här.
Citera
2026-06-29, 12:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Jaha, men vi jagar gäss, svartfågel och mellanskarv. Kanske man kunde få utverkat skydsjakt där de är för mycket?

Ja man får jaga vissa fåglar under speciella tidsperioder eller under specifika förhållanden, dock aldrig under häckningsperioden.

Det krävs naturligtvis som med all jakt att det sker under jaktförordningens bestämmelser.
Citera
2026-06-29, 12:19
Medlem
Jag tycker tvärt emot resten av tråden att vi bör ha fler måsar. I en tid när nästan alla är neurovarierade och fysiskt veka är måsen en frisk fläkt som med sina kraftfulla skrik och gubbkrossande utfall lär töntar att de ska stanna hemma med brusreducerande hörlurar och skygglappar på. Vi borde egentligen ha fler vargar också, för att se till att alla småfeta lattemammor stannar i Stockholm, men eftersom de äter får går det tyvärr inte. För måsen finns det inga sådana hinder.
Citera
2026-06-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Människan har ju förstört haven. För några decennier sedan när det fortfarande fanns fisk i haven så bodde de där. De har blivit intvingade till stan pga människans utrotning av fisk. Så skärp dig
Nja dom har inte blivit intvingade det är smarta djur dom har insett att dom kan bosätta sig inne i stan och leva på skräp som vi kastar omkring oss
Citera
2026-06-29, 13:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja. Jag bor hela somrarna där dom häckar och dom har aldrig stört mig. Men man ska inte underskatta djurs förmåga att känna av vilken sorts människor dom möter. Det är nog endast människor med dåliga intentioner dom attackerar. Djur är bra att avgöra vilka människor som är goda och vilka som är onda.
De verkar häcka på samma ställe år efter år och känner igen människor som de rensat bort som hot från tidigare år.
Citera
2026-06-29, 13:38
Medlem
Citat:
Nja. Jag bor hela somrarna där dom häckar och dom har aldrig stört mig. Men man ska inte underskatta djurs förmåga att känna av vilken sorts människor dom möter. Det är nog endast människor med dåliga intentioner dom attackerar. Djur är bra att avgöra vilka människor som är goda och vilka som är onda.

Hoppas detta är ragebait, annars är du nog den mest efterblivna och sjuka människa jag läst på detta forum. Jag har ett flertal måsar utanför min lägenhet som attackerar VARENDA EN som går förbi på gångvägen, vilket jag vet då jag har fönster ut mot det. Om du tror att djur kan läsa tankar/intentioner bör du läggas in på psyk ditt jävla stolpskott.
Citera
2026-06-29, 13:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasgrab
Hoppas detta är ragebait, annars är du nog den mest efterblivna och sjuka människa jag läst på detta forum. Jag har ett flertal måsar utanför min lägenhet som attackerar VARENDA EN som går förbi på gångvägen, vilket jag vet då jag har fönster ut mot det. Om du tror att djur kan läsa tankar/intentioner bör du läggas in på psyk ditt jävla stolpskott.
Ja ni ser ju ett exempel här ni som läser tråden. Just såna här aggressiva människor som direkt går på attack väljer måsarna attackera.

Kloka djur är dom, avslöjar lätt vilken sorts människa man är.
Citera
2026-06-29, 13:48
Medlem
Citat:
Man kan plantera in varg i städerna där det inte finns några får att riva. Gärna i stadsdelar där miljöpartiet har högt stöd.
Det finns redan mängder av varg i städerna. Tyvärr är de, likt stadsborna, domesticerade och garanterat livrädda för fiskmåsar. En gråtrut skulle antagligen kunna nedlägga en chihuahua. Ytterligare en anledning till att vi bör ha livskraftiga bestånd av måsfåglar.
Citera
2026-06-29, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fiskmåsar är tyvärr fridlysta.

Varför är fiskmåsar och huggormar som är helt ohotade fridlysta?

Vad bestäms fridlysningen på och ser någon någonsin över den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in