Citat:
Ursprungligen postat av
Zeta9
Jag kollade några priser efter att tullavgiften börjat implementeras. Vissa varor är plötsligt 3 gånger så dyra på Aliexpress och Temu. Köper man t ex 3 varor av samma sort betalar man 3ggr så mycket fast bara en avgift på ca 35 kronor borde påföras. Det kan bli dyrt att handla "billiga" varor som kostar under ca 100 kronor. Det riktiga priset ser man inte förrän det är dags att betala i kassan och det är svårt att se hur de har räknat. Man får nästan intrycket att vissa säljare kompenserar sig för eventuell försäljningsminskning genom att höja priset.
Dumt att man debiterar en tullavgift på 3 euro för varje produktkategori, inte per order. Det framgår inte någonstans hur olika produkter klassificeras. Köper jag 2 plagg av olika material blir det två avgifter. Men köper man kläder direkt från Ali eller Temu finns sällan en etikett på plagget där den exakta materialmixen framgår.
En order har jag struntat i att genomföra på Ali eftersom det totala priset blev ofördelaktigt. Fick bara köpa en styck av en vara som var "billig", men det tillkom en hög portokostnad. I vissa fall verkar man ha inkluderat tullavgiften i portot, men det framgår inte tydligt.
Man borde kunna räkna ut i förväg vad en vara kostar inklusive frakt, moms etc. Men det kan man inte nu och det är giriga EU som har krånglat till det och gjort allt dyrare för privatimport.
Kollade nya priset på flera varor jag nyligen köpt hos temu och kunde som du skrivit se att vissa höjts betydligt mer än ca 30 kr. La till flera stycken exakt likadana varor och priset ändrades naturligtvis inte trots att tull sammanlagt blir runt 33 kr för dem. I kassan såg jag inget om tull så det vill de inte redovisa.
Nu visar de tydligt att de utnyttjar tullen för att tjäna mer pengar på varorna. Detta i kombination med att de säkert behåller summan för minsta köpbelopp skulle kunna slå hårt mot dem och det hoppas jag att det gör när de utnyttjar situationen.
Man ska dessutom räkna med att det troligtvis tillkommer upp till 175 kr i hanteringsavgift hos ex. DHL. Eftersom man inte längre kan välja transportör så kan man inte välja bort de som tar den höga hanteringsavgiften. När jag beställer hos Temu väljer de i stort sett alltid DHL och bara det gör det otänkbart för mig att beställa.
Blir intressant att se hur tullreglerna kommer påverka Temu. Kommer de överleva...