2026-06-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Fast nu diskuterar vi inte om polisen gör nytta eller ej, självklart gör de mer nytta än inget. Men om du tror att polisen behöver kunna åka hem till dig utan anledning för att lösa gängkriminaliteten finns det inget jag kan säga som kommer gå in i din hjärna.

Du kan inte begripa att bara för att vissa lagar inte missbrukas nu innebär inte att framtiden är lika. Rättigheter vi ger bort försvinner i princip för alltid, så därför ska vi inte ger bort dom hur som. Men ja, du har bara gapat utan att tillföra något öht till debatten, så jag slutar svara nu.

Ja du verkar proppmätt på halmgubbar så som du värker ur dig dessa….

Så du menar att gängkriminalitet löser man genom att polisen inte får ha några befogenheter som kan vara till hjälp mot just denna brottslighet…?

Som att säga att polisen inte ska få använda knarkhundar för att stävja narkotikabrott, eller likhundar för att lösa mord, eller…..

Märkligt hur folk ”tänker” ang polisen och deras arbete och befogenheter.
När polisen får mer befogenheter inom särskilda problemområden, så klagar folk….
När folk är sura på invandrare så tjoar de om att utlänningar bara ska jagas ur landet, och då verkar det inte vara nåt gnäll om befogenheter, jo att polisen då har brist på befogenheter….
Citera
2026-06-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det har jag inte påstått.

Jag tycker bara att det är intressant när folk har dubbla måttstockar och kräver källa av andra, men avfärdar källkrav för sina egna påståenden.

Tja, kan det tänkas ha att göra med hur sannolikt eller osannolikt nåt är….?
Om nån påstår att jorden bevisligen är platt, så känns det som relevant att kräva källa.

Om nån påstår att jorden bevisligen är klotformad, så är man nog lite korkad om man kräver källa….?
Citera
2026-06-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, kan det tänkas ha att göra med hur sannolikt eller osannolikt nåt är….?
Om nån påstår att jorden bevisligen är platt, så känns det som relevant att kräva källa.

Om nån påstår att jorden bevisligen är klotformad, så är man nog lite korkad om man kräver källa….?
Ja, hade det varit så självklara saker hade jag inte haft någon invändning.
Citera
2026-06-29, 16:11
Medlem
gracelesss avatar
Alltså vilken jävla tomte. Att vissa inte begriper skillnaden mellan nödvändiga och överflödiga befogenheter... Nästa station är ju obligatoriska ID-handlingar för att använda nätet, det är VIKTIGT för att polisen ska kunna lösa brott.
Citera
2026-06-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi lever i ett hyfsat fritt land och det vill jag värna om och det är därför jag reagerar så fort nån börjar skrika om hårdare tag och mer statlig kontroll.

Tror du vi fått till denna frihet och ett så fantastiskt land att leva i om vi inte haft en god del hårda tag och statlig kontroll på vägen dit…? Eller tror du det bara hade kommit av sig själv området varit lite hur som och fritt fram för var och en att tänka och göra som de ville…?

Jag brukar jämföra med flyget, de har nått dit de nått vad gäller flygsäkerhet etc, just genom mycket strikta regler och hård kontroll.
Skulle vi införa lika hårda regler och kontroll etc i trafiken, på våra fordon, så skulle garanterat olycksstatistiken minskas drastiskt. Detta då just den mänskliga faktorn är den största orsaken till olyckor, inte minst just för att folk minsann kan tänka själva, tror de i alla fall…
Citera
2026-06-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ja, hade det varit så självklara saker hade jag inte haft någon invändning.

Ja det var såklart en extremt tillspetsad jämförelse, bara för att göra tankegången extra tydlig.
Citera
2026-06-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ja det var såklart en extremt tillspetsad jämförelse, bara för att göra tankegången extra tydlig.
Vi får nog enas om att ha helt olika uppfattning av vad som är självklart i så fall. Men jag misstänker att StoreSvarte är precis lika övertygad om självklarheten som du var.
Citera
2026-06-29, 16:16
Medlem
Citat:
Alltså vilken jävla tomte. Att vissa inte begriper skillnaden mellan nödvändiga och överflödiga befogenheter... Nästa station är ju obligatoriska ID-handlingar för att använda nätet, det är VIKTIGT för att polisen ska kunna lösa brott.

Tja, vem/vilka/vad, ska då avgöra vad som är nödvändiga eller överflödiga befogenheter….? Ska du eller jag, eller nån annan…? Hur kan vi vara säkra på att vi/alla tycker lika och landar i samma slutsats…? Vilka faktorer och kriterier ska vara avgörande och varför….?
Citera
2026-06-29, 16:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tror du vi fått till denna frihet och ett så fantastiskt land att leva i om vi inte haft en god del hårda tag och statlig kontroll på vägen dit…? Eller tror du det bara hade kommit av sig själv området varit lite hur som och fritt fram för var och en att tänka och göra som de ville…?

Jag brukar jämföra med flyget, de har nått dit de nått vad gäller flygsäkerhet etc, just genom mycket strikta regler och hård kontroll.
Skulle vi införa lika hårda regler och kontroll etc i trafiken, på våra fordon, så skulle garanterat olycksstatistiken minskas drastiskt. Detta då just den mänskliga faktorn är den största orsaken till olyckor, inte minst just för att folk minsann kan tänka själva, tror de i alla fall…

Jag skiter i hur vi har haft det förr. Jag vill inte ha hårdare tag och mer kontroll av befolkningen NU. Men du får såklart tycka annorlunda.
Citera
2026-06-29, 16:24
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Tja, vem/vilka/vad, ska då avgöra vad som är nödvändiga eller överflödiga befogenheter….? Ska du eller jag, eller nån annan…? Hur kan vi vara säkra på att vi/alla tycker lika och landar i samma slutsats…? Vilka faktorer och kriterier ska vara avgörande och varför….?

Ja.. Vem är det som blir aggressiv och helt till sig när man börjar diskutera en befogenhet? Så fort man tar upp en sak börjar du babbla om helt andra saker. Du har rätt om att ingen vet vad som är rätt, men du beter ju dig som att du gör det i dina inlägg.
Citera
2026-06-29, 16:38
Medlem
Citat:
Okej, du har en bra poäng där. Däremot är det svårt att säga varför dessa personer dog (i bägge fall). Jag tycker att siffrorna är dock så pass nära trots att att om vi jämför antalet personer som befinner sig i trafiken vilken dag som helst är ju otroligt mycket fler än personer som är involverade i gäng eller gängkriminalitet. Sedan så tar man ju inte hänsyn till problem som överdoser och andra brott som leder på något sätt till döden. Då har vi inte heller tagit upp alla icke dödliga brott som helt och hållet beror på gängkriminaliteten, som gynnas av att gängen får mer makt. Det är verkligen inte normalt att vi har haft sprängningar i bostäder, även om siffrorna är låga.

Så då blir ju frågan: om vi tar allt det här i hänsyn, är det verkligen så att trafiken dödar många fler? Eller är det så att trafiken kanske bara har en viss dödlighet på grund av människan? Det finns ju såklart ingen tanke om att det inte skulle hjälpa att ha trafikkontroller. Hur mycket är för mycket dock? Jag vet inte, men jag tycker personligen inte att hastighet dödar, utan jag tror snarare att det är folk som inte kan köra bil, kör påverkade eller helt enkelt har otur.

Givetvis tycker jag att det är bra med kameror och att man ser till att folk sänker hastigheten på relevanta platser. Så jag håller med om förslaget är kontraproduktivt.

När man pratar om trafikolyckor så är det den mänskliga misstag som orsakar flest olyckor och här spelar hasigheten en stor roll. Dels pga förloppet går snabbare och man kanske inte hinner reagera. Men även utgången påverkas av hastigheten. I en modern krock säker bil så är det 40% mindre risk att man omkommer om olyckan sker vid 80 km/h än vid 90 km/h. I princip alla skyddade trafikanter omkommer i hastigheter som är 90km/h eller över. Så ja hastigheten har en stor betydelse när det gäller trafikolyckor.

När det gäller påverkade och trafiken så vet man om att ca 40% av de som omkommer i trafiken var påverkade av alkohol eller droger.

När det gäller hastighetskontroller så är jag personligen av åsikten att de ska ske med trafiksäkerhetskameror på väl utvalda platser. Skillnaden som jag skulle vilja ha är att även de skulle kunna sättas upp på kommunalavägar och inte bara statliga som idag.

Men polisen ska framför allt i trafiken arbeta mot påverkade personer på olika sätt.
Citera
2026-06-29, 17:47
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När man pratar om trafikolyckor så är det den mänskliga misstag som orsakar flest olyckor och här spelar hasigheten en stor roll. Dels pga förloppet går snabbare och man kanske inte hinner reagera. Men även utgången påverkas av hastigheten. I en modern krock säker bil så är det 40% mindre risk att man omkommer om olyckan sker vid 80 km/h än vid 90 km/h. I princip alla skyddade trafikanter omkommer i hastigheter som är 90km/h eller över. Så ja hastigheten har en stor betydelse när det gäller trafikolyckor.

När det gäller påverkade och trafiken så vet man om att ca 40% av de som omkommer i trafiken var påverkade av alkohol eller droger.

När det gäller hastighetskontroller så är jag personligen av åsikten att de ska ske med trafiksäkerhetskameror på väl utvalda platser. Skillnaden som jag skulle vilja ha är att även de skulle kunna sättas upp på kommunalavägar och inte bara statliga som idag.

Men polisen ska framför allt i trafiken arbeta mot påverkade personer på olika sätt.

Intressanta observationer som jag faktiskt inte har tänkt på. Det som gör trafiken till ett jobbigt problem är att det påverkar alla. Enligt mig så behöver personer ta ansvar för deras dumheter. Om någon kör för fort och krockar så är det ju deras problem och då får man ta konsekvenserna, men när det kan skada andra som inte har valt att vara idioter blir det svårt att följa den logiken. Det blir ännu svårare när det gäller påverkade personer.

Jag ska grubbla lite på det, du har bra poäng. Det går att argumentera att vi kanske är för mycket i trafiken i förhållande till andra viktiga saker, men det kanske inte är så mycket ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in