2026-06-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Hur han tog kontakten, han uppmuntrade dem att ta droger och alkohol, tvingade till sig oralsex med den ena och berättade inte för sina kollegor om ena när hon kom in på tvångsvård (vilket han hade gjort om han va professionell och inte visste att han hade gjort något fel).

Det där låter som en scen ur: Thriller! (en grym film)

Citat:
Han har också valt att lämna sin anställning. Skriker inte heller oskyldig.
Och det finns digitala spår på att han olovligen läste journaler.

Han ville väl undvika en häxjakt.
Citera
2026-06-29, 11:26
Medlem
Aldrig har de bevingade orden "don't stick your dick in crazy" känts så passande!
Citera
2026-06-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Usch då hoppas vi legget ryker

Tror det krävs mycket för att legget ska dras in, men med dessa referenser och att detta hänt så tidigt i karriären gör nog att han behöver byta bana till något annat som inte involverar patientkontakt. Får väl se vad polisutredningen leder till, kanske villkorlig dom/böter för dataintrång. Undrar vad hans chef och medarbetare tänker…
Citera
2026-06-29, 13:01
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trehorningen09
Tror det krävs mycket för att legget ska dras in, men med dessa referenser och att detta hänt så tidigt i karriären gör nog att han behöver byta bana till något annat som inte involverar patientkontakt.

Jag är medveten om det och skrivit exakt det någon sida bak i tråden.
Citera
2026-06-29, 13:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trehorningen09
Tror det krävs mycket för att legget ska dras in, men med dessa referenser och att detta hänt så tidigt i karriären gör nog att han behöver byta bana till något annat som inte involverar patientkontakt. Får väl se vad polisutredningen leder till, kanske villkorlig dom/böter för dataintrång. Undrar vad hans chef och medarbetare tänker…

Citat:
Jag är medveten om det och skrivit exakt det någon sida bak i tråden.
Jag tänker mig att han sannolikt kommer jobba under någon slags övervakning - prövotid med handledning av erfaren kollega.
Citera
2026-06-29, 13:11
Medlem
Citat:
Får han behålla leg och hans enda problem i sitt yrkesutövande beror på svårigheter i kontakten med kvinnliga patienter så kanske han kan fortsätta arbeta som någon slags konsult, forskare, utredare inom kriminalvården (med manliga förövare) eller inom typ försäkringsmedicin?

Helt oduglig kan man väl inte va om man klarat att ta sig så långt utbildnings- och yrkesmässigt?

Men vad vet jag han kanske är skitkonstig överlag och inte ens kan arbeta ihop med folk (de har ju fått byta handledare åt honom och föreslog att han skulle vidareutveckla sina psykoterapeutiska metoder om jag inte minns fel)

Man kan vara väldigt oduglig och klara sig långt ändå. Utbildningen examinerar i princip bara teori och för de flesta inkompetenta läkare utbildade i sverige är problemet oftast något annat än teoretiska brister. Väl på AT/BT vill ingen egentligen underkänna någon oavsett kompetensnivå för om man underkänner någon blir det en cirkus av det och man riskerar att behöva förlänga personens placering när man egentligen bara vill bli av med vederbörande vilket leder till att vissa mycket inkompetenta läkare slinker igenom men blir i princip blacklistade att jobba kvar. Dessa hamnar sedan oftast inom verksamheter med såpass stor personalbrist att enda chansen att anställa är att tumma på kvaliteten och jag kan mycket väl tänka mig att psykiatrin på Visby har rekryteringssvårigheter, precis som den mesta psykiatrin utanför storstäder. Klarar man sig sedan genom en provanställning som ST blir det mycket svårt att bli av med personen.

Sen så brukar det finnas en viss tolerans för udda beteende från läkare, så länge man sköter arbetet i övrigt bra då många läkare är lite krångliga på ett eller annat sätt. Vet dock inte hur det är med läkaren i fråga.

Sen är jag nyfiken på vad dataintrånget består av, om personen i fråga var hans patient har han såklart rätt att vara inne i journalen, även om han rent tekniskt sett var på lunch. Gissningsvis har han varit schemalagd någon helt annanstans än psykakuten och bara råkat gå förbi och varit inne i journalen långt innan vederbörande blev hans patient.
Citera
2026-06-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tänker mig att han sannolikt kommer jobba under någon slags övervakning - prövotid med handledning av erfaren kollega.

I många fall ryker legget då också eftersom det kan vara svårt att hitta en arbetsplats som vill hjälpa till med detta, men det beror säkert på vad för beteende som föranlett prövotid. Just detta fall känns inte som en höjdare att vilja anställa dock.
Citera
2026-06-29, 14:30
Medlem
Kebabkas avatar
Är man körd om legitimationen ryker eller kan man på något sätt få tillbaka den?
Citera
2026-06-29, 14:41
Medlem
Citat:
Är man körd om legitimationen ryker eller kan man på något sätt få tillbaka den?

Vet inte, men ex i Da Costa fallet blev obducenten och allmänläkaren av med legitimationen utan att vara dömda. De har sedan dess och under väldigt många år överklagat och begärt resning för att få tillbaka legitimationen dock utan framgång.
Citera
2026-06-29, 16:11
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Han fick henne att ta Benzo och komma hem till honom varpå han påtvingade sig oralsex står det med.
Oavsett kan du inte använda ditt yrke på det sättet han gjort. Men osäker på om just den räknas som beroendeställning

Var står det någonstans.? Har bara sett radioartikeln.
Citera
2026-06-29, 16:11
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Exakt. Kvinnan va dessutom tvångsvårdad och beskrivs som avsevärt yngre än hon är.
Att han läser hennes journal massa gånger och sen smsar från sin privata telefon, inleder en relation och betalar för hennes krognotor är ungefär så fel det blir om man bortser från att våldta någon som är bältad.

För att inte tala om den andra kvinnan som han sa till att ta Benzo och komma hem till honom där han tilltvingade sig oralsex.

Var har ni denna info ifrån?
Finns det någonstans att läsa om detta?
Citera
2026-06-29, 16:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Han har blivit anmäld av två separata kvinnor, han berättade inte för sina kollegor när dessa han hade haft sex med kom in för vård (vilket man gör om de är så oskyldigt som du säger), han läste en journal 4 ggr under sin lunch, han sökte upp en kvinna som va psykiskt sjuk på en dating app för att be henne ta sina Benzo och komma hem till honom där han påtvingade sig oralsex.
Han har dessutom sagt upp sig när detta uppdagades.

Jag förstår faktiskt inte hur folk kan tro att detta låter som något som gått rätt till.

Han är med dessa kvinnor FÖR ATT han vet att dem är sjuka. Det är en fetisch och en sån man ska definitivt inte va läkare - och absolut inte inom psykiatrins inneliggande vård!

Var har du läst detta? Hur vet du det gått till så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in