Citat:
Ursprungligen postat av
Kebabka
Får han behålla leg och hans enda problem i sitt yrkesutövande beror på svårigheter i kontakten med kvinnliga patienter så kanske han kan fortsätta arbeta som någon slags konsult, forskare, utredare inom kriminalvården (med manliga förövare) eller inom typ försäkringsmedicin?
Helt oduglig kan man väl inte va om man klarat att ta sig så långt utbildnings- och yrkesmässigt?
Men vad vet jag han kanske är skitkonstig överlag och inte ens kan arbeta ihop med folk (de har ju fått byta handledare åt honom och föreslog att han skulle vidareutveckla sina psykoterapeutiska metoder om jag inte minns fel)
Man kan vara väldigt oduglig och klara sig långt ändå. Utbildningen examinerar i princip bara teori och för de flesta inkompetenta läkare utbildade i sverige är problemet oftast något annat än teoretiska brister. Väl på AT/BT vill ingen egentligen underkänna någon oavsett kompetensnivå för om man underkänner någon blir det en cirkus av det och man riskerar att behöva förlänga personens placering när man egentligen bara vill bli av med vederbörande vilket leder till att vissa mycket inkompetenta läkare slinker igenom men blir i princip blacklistade att jobba kvar. Dessa hamnar sedan oftast inom verksamheter med såpass stor personalbrist att enda chansen att anställa är att tumma på kvaliteten och jag kan mycket väl tänka mig att psykiatrin på Visby har rekryteringssvårigheter, precis som den mesta psykiatrin utanför storstäder. Klarar man sig sedan genom en provanställning som ST blir det mycket svårt att bli av med personen.
Sen så brukar det finnas en viss tolerans för udda beteende från läkare, så länge man sköter arbetet i övrigt bra då många läkare är lite krångliga på ett eller annat sätt. Vet dock inte hur det är med läkaren i fråga.
Sen är jag nyfiken på vad dataintrånget består av, om personen i fråga var hans patient har han såklart rätt att vara inne i journalen, även om han rent tekniskt sett var på lunch. Gissningsvis har han varit schemalagd någon helt annanstans än psykakuten och bara råkat gå förbi och varit inne i journalen långt innan vederbörande blev hans patient.