2026-06-24, 16:24
  #1
Medlem
Kebabkas avatar
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9245131

P4-Gotland rapporterar:
Citat:
En läkare inom psykiatrin på Gotland har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, av regionen, misstänkt för sexuella relationer med två patienter och otillåten journalåtkomst.
Båda kvinnorna har polisanmält läkaren, och vården polisanmälde honom för misstänkt dataintrång. Mannen blev först avstängd och sa senare upp sig.
Enligt anmälan fortsatte läkaren delta i ena kvinnans vård trots privata sexuella möten. Den andra kvinnan fick han först kontakt med via en dejtingapp.

Vem är läkaren, kommer läkarlegitimationen ryka, eller kommer han kunna hoppa till ny ort och få nytt arbete där han kan fortsätta begå oetiska handlingar mot patienter som befinner sig i en utsatt situation?
Citera
2026-06-24, 17:10
  #2
Medlem
Citat:
Den andra kvinnan fick han först kontakt med via en dejtingapp

Va? Så han raggade upp någon på tinder, erbjöd henne senare sina psykiatriska tjänster, varpå hon anmäler honom? Räknas det ens som beroendeställning?
Citera
2026-06-24, 17:11
  #3
Medlem
MrDoomsdays avatar
Den andra kvinnan som han hittade på en dejtingapp borde väl inte varit något problem? Även om hon senare "råkade" söka vård hos just honom också.. det är nog knappast ett sammanträffande, hon är minst lika skyldig själv, fel att belasta mannen för detta.

Den första kvinnan kan ju ha varit en nymfoman som satt och flörtade med honom under mötena för att senare släppa til såfort hon fick chansen, för att senare ångra sig. Men sådant tar man aldrig hänsyn till, är det en man så måste denna straffas!

Gubben var väl singel so what, fel att belasta män för sådana här förföriska kvinnors beteenden kan man ju tycka.
Citera
2026-06-24, 17:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Vem är läkaren, kommer läkarlegitimationen ryka, eller kommer han kunna hoppa till ny ort och få nytt arbete där han kan fortsätta begå oetiska handlingar mot patienter som befinner sig i en utsatt situation?

Hur vet vi att kvinnorna var i en utsatt situation? Det är ju inte så att det verkar som att han "pillat" otillbörligt på dem i ett undersökningsrum. I ena fallet har han haft privata sexuella möten och i det andra fallet rör det sig om en kvinna han fått kontakt med via en dejtingapp.

Visst, det kanske inte är så lämpligt att ha relationer med sina patienter, särskilt inom psykiatrin och det är väl det saken handlar om? Inte att han betett sig oetiskt mot kvinnorna eller utnyttjat någons "utsatta" situation, iaf inte vad vi vet.

Kan ju mycket väl vara så att han skrivit ut mediciner som normalt inte skulle skrivits ut, att det sedan uppdagats och att det tagit hus i helvete. Känns lite långsökt att någon man träffat via en dejtingapp skulle anmäla att hon upptäckt att den hon dejtar också är hennes läkare.

Tror det är bra att se vad som står. "Sexuella relationer och otillåten journalåtkomst". Det kan också vara värt att skilja på IVO-anmälan och polisanmälan.
__________________
Senast redigerad av Mechila 2026-06-24 kl. 17:20.
Citera
2026-06-24, 17:59
  #5
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Hur vet vi att kvinnorna var i en utsatt situation?

De var hans patienter.
Citera
2026-06-24, 18:13
  #6
Medlem
5549s avatar
Otillåten journalåtkomst? Var de två kvinnorna inte mannens patienter?

Vad anmälde dom honom för?
Citera
2026-06-24, 18:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
De var hans patienter.

Är man utsatt bara för att man är tillsammans med en läkare? Visst att många läkare visat sig haft minst en eller två skruvar lös och att man brukar säga att det är bra att som läkare sakna empati men att för den sakens skull anta att någon är i ett utsatt situation. Man är väl lika utsatt om man är tillsammans med en busschaufför om nu busschauffören kör den linje man brukar åka. Eller tänker du att man är tvungen att vara mer öppen för sin läkare?

Jag säger inte att du har fel men det känns inte helt självklart att någon "utsatta" situation utnyttjats. Alla psykfall är inte viljelösa offer, det finns gott om psyksjuka som är riktigt duktiga på att manipulera sin omgivning.
Citera
2026-06-24, 18:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Otillåten journalåtkomst? Var de två kvinnorna inte mannens patienter?

Vad anmälde dom honom för?

Ena kvinnan anmälde till vården att hon blivit sexuellt utnyttjad av honom samt att hon inte längre ville ha honom som läkare. Sedan har båda kvinnorna polisanmält honom för något och till sist anmälde regionen honom för dataintrång.

Dataintrånget består i journalåtkomsten som anses omotiverad.
Citera
2026-06-24, 19:17
  #9
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Är man utsatt bara för att man är tillsammans med en läkare?

Om man får behandling av denne läkare. När läkaren har inflytande över ens vård.
Hajar du?
Och han har läst journaler han inte är behörig att läsa: han får ut känslig och privat information om personen han har eller har haft en sexuell relation med.
Citera
2026-06-24, 19:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Om man får behandling av denne läkare. När läkaren har inflytande över ens vård.
Hajar du?
Och han har läst journaler han inte är behörig att läsa: han får ut känslig och privat information om personen han har eller har haft en sexuell relation med.

Jag tänker att det nog inte är helt ovanligt att läkare på ett eller annat sätt "behandlar" sina anhöriga, sen att läsa journaler man inte har behörighet till är såklart en annan sak. Vilken information han fått ut vet vi inte men har man en sexuell relation med någon är man ju redan hyfsat privat.

Som sagt, jag säger inte att du har fel men det är mycket vi inte vet och det känns inte givet att kvinnorna är viljelösa offer. De kan ju lika gärna ha utnyttjat läkaren får att få mediciner utskrivna.
Citera
2026-06-25, 18:03
  #11
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Den andra kvinnan som han hittade på en dejtingapp borde väl inte varit något problem? Även om hon senare "råkade" söka vård hos just honom också.. det är nog knappast ett sammanträffande, hon är minst lika skyldig själv, fel att belasta mannen för detta.

Den första kvinnan kan ju ha varit en nymfoman som satt och flörtade med honom under mötena för att senare släppa til såfort hon fick chansen, för att senare ångra sig. Men sådant tar man aldrig hänsyn till, är det en man så måste denna straffas!

Gubben var väl singel so what, fel att belasta män för sådana här förföriska kvinnors beteenden kan man ju tycka.

Korrekt. Men kvinnor är ju alltid offer och nu finns det saftiga skadeståndspengar att få.
Citera
2026-06-25, 21:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Korrekt. Men kvinnor är ju alltid offer och nu finns det saftiga skadeståndspengar att få.
Jaa så kan de ju vaa..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in