2026-06-29, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Vad jag hittar:

Men det är absolut inget konstigt om Sverige skulle göra det olagligt, finns det någon gräns för polisen i detta land? Svenska polisen har så absurt mycket befogenhet och kan fortfarande knappt göra sitt jobb.

Jag gissar dock att de flesta brukar erkänna direkt så fort polisen stoppar en och börjar anklaga dem för saker, och det verkar ju vara svenska polisens spelbok. Kan inte polisen göra sitt jobb med de lagar vi har så verkar endast en polisstat som påminner om kina den enda lösningen för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror det är jävligt ovanligt att man får böter för att man blinkar till med helljuset i en sekund. Hur vet de att man inte bara kom åt knappen av misstag?

Ja Sverige har en lång tradition av skeva lagar och en polismyndighet som jagar vanliga svenskar för småbrott som fortkörning och innehav av 0,01g knark men misslyckas totalt att sätta dit mördare och skattesmitare som roffat åt sig miljarder av skattepengar.

När det kommer till trafiken så skulle jag vilja se FÄRRE snutar ute längs vägarna. Däremot får de gärna stå vid tex färjorna från Polen och alkoholtesta alla lastbilschaufförer. Men det gör de såklart inte.

Citat:
Ja jag gissar att om man erkänner direkt så är det ju kört, men annars ser jag absolut inte hur de skulle kunna bevisa det. Det finns aldrig någon anledning till att erkänna brott öht, men de flesta är ju rädda skulle jag tro så de viker sig direkt, eller så tror de att polisen redan har bevis. Har hört av några som har kommit undan fortkörningsböter då polisen inte kunde bevisa det, men hade man direkt sagt "Ja jag körde nog lite för fort" så är det ju en annan sak. Givetvis börjar detta bli betydligt svårt med nya tekniken, men man vinner aldrig på att erkänna brott.

Svenska polisen tycker att trafiken är så otroligt viktigt. Visst, trafiken kan vara dödlig, men att vi behöver fokusera på trafiken 80% av året låter ju otroligt fel prioriterat. Men ja, finns det något enklare sätt att få upp siffrorna och tjäna massa pengar än att stå och gömma sig med en laser bakom ett träd?

Alltså, det är ju extremt tragiskt att läsa så idiotiska inlägg som era, är ni totalt verklighetsfrånvända…? Är det bara svårt eller vitt i era skallar…?

Självklart klarar inte polisen, oavsett vilken avdelning det än handlar om, av att lagföra alla misstänkta brott etc. Men det jobbas på och massvis med folk oavsett ursprung och samhällsklass åker tid och får böta i pengar eller sitta av tid.

Att påstå att polisen inte skulle stå vid färjelägen och kolla nykterhet är så jubelkorkat att ni bord skämmas. Självklart gör polisen en massa sådana kontroller.

Likaså sätter de dit massvis med mördare och även folk som roffat åt sig en massa pengar. Bara för att de inte får fast alla betyder inte att de inte gör nåt alls.

Ett lagbrott är ett lagbrott oavsett dignitet, så man ska givetvis riskera att åka dit även för småbrott, varför skulle vi annars ens bry oss om att stifta lagar för olika saker vi inte vill ha i samhället, om det ska vara fritt fram att skita i dessa lagar för det ger ingen påföljd…? Polisen prioriterar givetvis beroende på allvarlighetsgrad etc, men oavsett vilket kan de inte hålla örnkoll på allt alltid.

De som tror/tycker Sverige skulle vara en polisstat har fan ingen erfarenhet av hur det kan se ut inte alls långt från Sverige.

Och givetvis tycker folk att polisen inte ska göra nåt för de saker just de själva brukar göra, för det är ju bagateller. Men fan att polisen inte klämmer åt andra som gör nåt som inte gillas.

Om folk bara såg till att verkligen försöka följa lagarna, istället för att hitta på alla möjliga korkade ursäkter för att just de inte ska behöva följa just de lagarna, men andra måste minsann följa andra lagar. Så tror jag vi skulle komma långt….

Att gnälla på att polisen skulle ”jaga vanligt folk” är jubelkorkat, lagarna skall följas även av just vanligt folk, och klarar man inte det så ska man ha klart för sig att det kan leda till konsekvenser.
Citera
2026-06-29, 12:03
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Alltså, det är ju extremt tragiskt att läsa så idiotiska inlägg som era, är ni totalt verklighetsfrånvända…? Är det bara svårt eller vitt i era skallar…?

Självklart klarar inte polisen, oavsett vilken avdelning det än handlar om, av att lagföra alla misstänkta brott etc. Men det jobbas på och massvis med folk oavsett ursprung och samhällsklass åker tid och får böta i pengar eller sitta av tid.

Att påstå att polisen inte skulle stå vid färjelägen och kolla nykterhet är så jubelkorkat att ni bord skämmas. Självklart gör polisen en massa sådana kontroller.

Likaså sätter de dit massvis med mördare och även folk som roffat åt sig en massa pengar. Bara för att de inte får fast alla betyder inte att de inte gör nåt alls.

Ett lagbrott är ett lagbrott oavsett dignitet, så man ska givetvis riskera att åka dit även för småbrott, varför skulle vi annars ens bry oss om att stifta lagar för olika saker vi inte vill ha i samhället, om det ska vara fritt fram att skita i dessa lagar för det ger ingen påföljd…? Polisen prioriterar givetvis beroende på allvarlighetsgrad etc, men oavsett vilket kan de inte hålla örnkoll på allt alltid.

De som tror/tycker Sverige skulle vara en polisstat har fan ingen erfarenhet av hur det kan se ut inte alls långt från Sverige.

Och givetvis tycker folk att polisen inte ska göra nåt för de saker just de själva brukar göra, för det är ju bagateller. Men fan att polisen inte klämmer åt andra som gör nåt som inte gillas.

Om folk bara såg till att verkligen försöka följa lagarna, istället för att hitta på alla möjliga korkade ursäkter för att just de inte ska behöva följa just de lagarna, men andra måste minsann följa andra lagar. Så tror jag vi skulle komma långt….

Att gnälla på att polisen skulle ”jaga vanligt folk” är jubelkorkat, lagarna skall följas även av just vanligt folk, och klarar man inte det så ska man ha klart för sig att det kan leda till konsekvenser.

Lugna ner dig lille vän .

Ingen här har påstått att polisen inte ska göra kontroller. Däremot är det väldigt svårt att försvara att vi har nationell trafikvecka nästan varje vecka samtidigt som vi har haft sprängningar och mord som påminner om 2004 Irak. Vi vet att det finns olika områden och poliser jobbar med olika saker, men polisen som resurs i överlag är begränsad, så det är svårt att försvara att vi lägger majoriteten av tiden på just detta. Resurser kan omprioriteras. Det är inte direkt så att polisen letar upp folk som har snott en cykel, ingen skulle tycka att det var en rimlig prioritering. Enligt din logik är det dock lika viktigt som alla andra brott.

Det finns inga konstigheter med att ifrågasätta detta. När det gäller polisstat så verkar du ju inte kunna se utvecklingen eller var vi är på väg. Polisen kan redan nu avlyssna folk som inte ens är misstänkt för brott, det är självklart inget som kan missbrukas. Det är sådana som dig som tror att polisen aldrig gör fel, självklart tror man inte då att Sverige kan bli en polisstat.
Citera
2026-06-29, 12:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Att påstå att polisen inte skulle stå vid färjelägen och kolla nykterhet är så jubelkorkat att ni bord skämmas. Självklarty gör polisen en massa sådana kontroller.

Snuten hade ett projekt för några år sen när de stod vid Polenfärjan och testade 100% av alla lastbilschaufförer. De tog onyktra förare på typ varenda färja i flera månader i rad. När projektet löpte ut så bestämde man att dessa kontroller inte skulle bli permanenta. Så jobbar polisen i Sverige - som ett gäng mongoloider.

Vanligt folk följer lagar och regler för det mesta. När vi vanliga människor bryter mot nån lag handlar det oftast om struntsaker som inte drabbar någon annan men ändå ska snuten lägga enorma summor på att sätta dit skattebetalande, trevliga människor.

Som jag redan sagt i tråden - jag vill att polisen ska ha MINDRE makt - inte mer. Men alla får såklart tycka vad de vill. Själv gillar jag inte att bli övervakad av folk med våldsmonopol som kommer undan när de skjuter ihjäl mentalt handikappade med 20 skott.
Citera
2026-06-29, 12:13
Medlem
Citat:
Lugna ner dig lille vän .

Ingen här har påstått att polisen inte ska göra kontroller. Däremot är det väldigt svårt att försvara att vi har nationell trafikvecka nästan varje vecka samtidigt som vi har haft sprängningar och mord som påminner om 2004 Irak. Vi vet att det finns olika områden och poliser jobbar med olika saker, men polisen som resurs i överlag är begränsad, så det är svårt att försvara att vi lägger majoriteten av tiden på just detta. Resurser kan omprioriteras. Det är inte direkt så att polisen letar upp folk som har snott en cykel, ingen skulle tycka att det var en rimlig prioritering. Enligt din logik är det dock lika viktigt som alla andra brott.

Det finns inga konstigheter med att ifrågasätta detta. När det gäller polisstat så verkar du ju inte kunna se utvecklingen eller var vi är på väg. Polisen kan redan nu avlyssna folk som inte ens är misstänkt för brott, det är självklart inget som kan missbrukas. Det är sådana som dig som tror att polisen aldrig gör fel, självklart tror man inte då att Sverige kan bli en polisstat.

Du påstår nu saker som jag absolut aldrig ens antytt, så sluta fantisera…

Nej, polisen kan och får inte idag avlyssna folk hur de vill utan att de faktiskt är misstänkta för brott.

Du kanske skulle söka till rikspolischef, du verkar ju tycka att du vet bättre hur polisens verksamhet ska styras och skötas, och du har ju såklart full insikt och erfarenhet i hur en sådan tung befattning ska skötas…
Citera
2026-06-29, 12:18
Medlem
Citat:

Nej, polisen kan och får inte idag avlyssna folk hur de vill utan att de faktiskt är misstänkta för brott.

Du kanske skulle söka till rikspolischef, du verkar ju tycka att du vet bättre hur polisens verksamhet ska styras och skötas, och du har ju såklart full insikt och erfarenhet i hur en sådan tung befattning ska skötas…

Vad pratar du om? Polisen får avlyssna folk som inte är brottsmisstänkta. Sluta kasta ur dig saker som inte stämmer.
Citera
2026-06-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Snuten hade ett projekt för några år sen när de stod vid Polenfärjan och testade 100% av alla lastbilschaufförer. De tog onyktra förare på typ varenda färja i flera månader i rad. När projektet löpte ut så bestämde man att dessa kontroller inte skulle bli permanenta. Så jobbar polisen i Sverige - som ett gäng mongoloider.

Vanligt folk följer lagar och regler för det mesta. När vi vanliga människor bryter mot nån lag handlar det oftast om struntsaker som inte drabbar någon annan men ändå ska snuten lägga enorma summor på att sätta dit skattebetalande, trevliga människor.

Som jag redan sagt i tråden - jag vill att polisen ska ha MINDRE makt - inte mer. Men alla får såklart tycka vad de vill. Själv gillar jag inte att bli övervakad av folk med våldsmonopol som kommer undan när de skjuter ihjäl mentalt handikappade med 20 skott.

Ja jag noterar att du är så stollig att du dömer ut allt polisarbete bara för att det blivit fel i vissa fall….

Då kan vi väl döma ut allt du gjort i ditt liv, som korkat, för du gjort fel några av gångerna…? Allt annat som du ev gjort bra kan vi stryka, för det är bara de gånger det blev fel som räknas….

Fy fan vad trött jag är på nötter som sitter bakom tangenterna och klagar på samhället, polisen, lagar, politiker etc etc, som om de skulle göra jobbet bättre själva…. Kliv fram då och ta ansvar, ställ upp och ta del i arbetet som ni klagar så in i helvete på, och visa hur det ska göras. Men nej då, fotbollsVM vinner man i soffan med chips och öl, och de som verkligen spelar fotboll de är idioter och vet inte hur det ska göras….
Citera
2026-06-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Vad pratar du om? Polisen får avlyssna folk som inte är brottsmisstänkta. Sluta kasta ur dig saker som inte stämmer.

Det jag pratar om är att de jag svarat sken av att polisen får avlyssna vem som helst hur de vill, men det stämmer ju inte alls.

För att falla under lagen som tillåter avlyssning trots att det vid aktuellt tillfälle inte finns misstanke om brott, så krävs att strikta regler är uppfyllda. Detta verkade inte de jag svarade vilja upplysa om…

Citat:
Ja, polisen får under vissa strikta förutsättningar avlyssna personer i hemlighet utan att de är misstänkta för ett specifikt brott. Detta sker genom en lag som kallas preventiv tvångsmedelsanvändning och syftar främst till att förhindra grov organiserad brottslighet.För att få använda denna typ av avlyssning utan brottsmisstanke krävs följande:Risk för allvarlig brottslighet: Det måste finnas en påtaglig risk för att personen ska utöva eller medverka till ett mycket allvarligt brott (t.ex. mord, grovt rån eller omfattande narkotikabrott).Koppling till gäng: Personen ska tillhöra eller verka för en kriminell grupp eller organisation där det förekommer den typen av brott.Dubbel riskbedömning: Åtgärden måste vara av synnerlig vikt för att förhindra brottet, och nyttan måste väga tyngre än det integritetsintrång som avlyssningen innebär.Domstolsbeslut: Alla former av hemliga tvångsmedel måste godkännas i förväg av en domstol.Utöver detta avlyssnas ibland personer som inte är direkt misstänkta när polisen avlyssnar en annan individ som faktiskt är brottsmisstänkt. Då kan kommunikation som sker mellan den misstänkta och en utomstående person (som du) också råka spelas in.

Det är alltså inte alls så att polisen får avlyssna vem som helst hur som helst bara de får lust, utan vanligt folks integritet är starkt skyddad. Det handlar om att man ska vara jävligt långt från att vara en vanlig hederlig svensson för att komma ens i närheten att bli avlyssnad.
Citera
2026-06-29, 12:25
Medlem
gracelesss avatar
Citat:

Du vet ju inte ens lagarna eller vad polisen har för befogenhet, men det är vi som är dumskallarna här.

https://www.sverigesradio.se/artikel/nu-far-polisen-lyssna-av-fler-i-hemlighet

Inte konstigt att svenska politiker lyckas få igenom alla dessa inskränkande förslag när det är människor som dig sitter och gapar utan fakta. Vill du också att polisen ska kunna komma hem till dig och vända upp och ner på din lägenhet utan brottsmisstanke? Definitivt inget som påminner om polisstat där.

https://www.altinget.se/artikel/polisen-ska-faa-gora-husrannsakan-utan-brottsmisstanke

Läs på lite innan du kommer hit och och ska läxa upp oss, så kanske du inte behöver skämma ut dig mer.

Edit:

Citat:
Det är alltså inte alls så att polisen får avlyssna vem som helst hur som helst bara de får lust, utan vanligt folks integritet är starkt skyddad. Det handlar om att man ska vara jävligt långt från att vara en vanlig hederlig svensson för att komma ens i närheten att bli avlyssnad.

Ja visst, polisen missbrukar ju aldrig sin makt..
Citera
2026-06-29, 12:26
Medlem
Citat:
Du vet ju inte ens lagarna eller vad polisen har för befogenhet, men det är vi som är dumskallarna här.

https://www.sverigesradio.se/artikel/nu-far-polisen-lyssna-av-fler-i-hemlighet

Inte konstigt att svenska politiker lyckas få igenom alla dessa inskränkande förslag när det är människor som dig sitter och gapar utan fakta. Vill du också att polisen ska kunna komma hem till dig och vända upp och ner på din lägenhet utan brottsmisstanke? Definitivt inget som påminner om polisstat där.

https://www.altinget.se/artikel/polisen-ska-faa-gora-husrannsakan-utan-brottsmisstanke

Läs på lite innan du kommer hit och och ska läxa upp oss, så kanske du inte behöver skämma ut dig mer.

Läs mitt inlägg före ditt, där förklarar jag att jag som vanlig svensson har NOLL anledning till att oroa mig för att avlyssnas av polisen…
Polisen FÅR helt enkelt inte avlyssna mig, eller sådana som mig, de har inte tillstånd att göra det och kommer heller inte att få det.
Citera
2026-06-29, 12:29
Medlem
Citat:
Det jag pratar om är att de jag svarat sken av att polisen får avlyssna vem som helst hur de vill, men det stämmer ju inte alls.

För att falla under lagen som tillåter avlyssning trots att det vid aktuellt tillfälle inte finns misstanke om brott, så krävs att strikta regler är uppfyllda. Detta verkade inte de jag svarade vilja upplysa om…

Fast det var ju inte det du skrev. Vad du skrev och jag citerar:
"Nej, polisen kan och får inte idag avlyssna folk hur de vill utan att de faktiskt är misstänkta för brott".
Vidhåller du fortfarande att det citerade stämmer eller vidhåller du att du hade fel, för du gjorde en 180graders vändning direkt när jag påtalade att du är ute och cyklar?
Citera
2026-06-29, 12:30
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Läs mitt inlägg före ditt, där förklarar jag att jag som vanlig svensson har NOLL anledning till att oroa mig för att avlyssnas av polisen…

Japp, så funkar det exakt. Polisen gör aldrig fel och missbrukar aldrig sin makt, så då behöver vi inte oroa oss för dessa lagar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polis-doms-for-37-fall-av-dataintrang
https://www.ht.se/halsingland/polis-i-halsingland-doms-lackte-sekretessbelagd-information/
https://www.domstol.se/nyheter/2025/09/svea-hovratt-domer-tva-poliser-for-bl-a--grovt-narkotikabrott-till-langa-fangelsestraff/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pnE6a/polis-domd-efter-valdsam-bluesfestival
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fore-detta-polisen-doms-till-sex-ars-fangelse-for-grova-valdtakter
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polis-forgrep-sig-pa-pojkar-online-doms/

Det finns väldigt gott om exempel, om du orkar googla..
Senast redigerad av graceless 2026-06-29 kl. 12:32.
Citera
2026-06-29, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja jag noterar att du är så stollig att du dömer ut allt polisarbete bara för att det blivit fel i vissa fall….

Då kan vi väl döma ut allt du gjort i ditt liv, som korkat, för du gjort fel några av gångerna…? Allt annat som du ev gjort bra kan vi stryka, för det är bara de gånger det blev fel som räknas….

Fy fan vad trött jag är på nötter som sitter bakom tangenterna och klagar på samhället, polisen, lagar, politiker etc etc, som om de skulle göra jobbet bättre själva…. Kliv fram då och ta ansvar, ställ upp och ta del i arbetet som ni klagar så in i helvete på, och visa hur det ska göras. Men nej då, fotbollsVM vinner man i soffan med chips och öl, och de som verkligen spelar fotboll de är idioter och vet inte hur det ska göras….

Jag dömer inte ut ALLT som snuten gör. När de väl tar en mördare, gängledare eller våldtäktsman är det jättebra. Men det är där de ska lägga fokus enligt mig. Att lägga miljarder på att ta folk som cyklar mot rött, röker en joint eller kör i 81km/h på en 70-väg är bara pengar i sjön.

Men igen: det handlar om vilket samhälle man vill ha. Om du vill ha MER övervakning och statlig kontroll så är det upp till dig. Jag vill inte ha det.

Sen snackar du om ansvar. Jag jobbar och betalar skatt, jag är engagerad i kulturföreningar och idrottsföreningar, jag är trevlig mot folk i min omgivning, jag källsorterar med mera. Mer ska man inte behöva göra som medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in