Citat:
Ursprungligen postat av
Olduvai
Det är propaganda som makthavarna använder för att få folk att stödja Ukraina. Det behövdes tydligen att Ryssland ses som fattigare än Ukraina för att européer ska ta deras parti.
"Europe is a garden". Man vill få folk att frukta de fattiga barbarhorderna från öst som kommer och vill plundra och ta våra tvättmaskiner.
Sen att ryssarna är långt rikare än ukrainarna i verkligheten, det spelar ingen roll. Kriget är som det brukar vara: de större, rikare och mäktigare ger sig på de svaga och fattiga
Nu vet vi att Ukraina också har sin del av fattiga och en del av befolkningen inte når upp till den bas standard som vi räknar med i Sverige. Men de hade gjort större framsteg och fördelat resurserna jämnare i jämförelse med Ryssland fram till 2014.
Det var väl en av orsakerna till att Ryssland agerade som de gjorde för att inte den lokala befolkningen skulle inse skillnaderna.
Men faktum kvarstår att du kan inte jämföra Sverige med Ryssland gällande livskvalitet framför allt för den fattigare befolkningen levande utanför storstäderna.
I Sverige hittar du i princip ingen som lever utan rinnande vatten eller avlopp(Förutom de som valt detta själva).
Som jag skrev tidigare i tråden, jag gjorde ett hembesök hos en "Medelklass familj" i Jaroslavl: Han jobbade som kvalitets ingenjör på ett större industriföretag hon jobbade som lärare.
De bodde 2 vuxna och 2 barn i en 2 rumslägenhet med eget kök men delade badrum med 5 familjer.
Uppvärmningen var via egna koks kaminer i respektive rum. Nu hade de i och för sig tillgång till tvättstuga
De visade stolt upp sitt boende och bjöd på te när jag besökte hans arbetsplats, och jag förstod att de ansåg att de bodde bra då de hade eget kök och tillgång till vatten i lägenheten och ett fungerande badrum i huset. Då jag förstod att majoriteten av arbetarfamiljer fick dela kök och hade utedass.
Frågan är hur många medelklassfamiljer i t.ex Uppsala eller Malmö som skulle acceptera den standarden.
Dessutom så tillverkade fabriken elartiklar som konstruerats 1920-1930 och tillverkades enligt samma ritningar.
En liten inblick ur verklighetens Ryssland 2012.