2026-06-29, 11:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Men nu handlar frågan om män som inte vill ha barn.
Ja, och jag hävdar att jag både har klargjort min position och försvarat (och kommer att fortsätta försvara) den med argumentation.

Citat:
Är det så viktigt för dig att få knulla utan kondom?
Absolut inte. Jag betraktar personligen handlingen att orsaka mänskligt liv, eller att avstå från det, som ett av de kanske största ansvar vi kan ta på oss. Att orsaka eller inte bör, enligt mig, betraktas som i princip det viktigaste beslutet i livet.

Med det sagt gör jag inga anspråk på att kvinnor och män inte ska ha sex, utan snarare att man bör vara konsekvenstänkande i denna handling, eftersom den kan leda till att man hamnar i just detta livsavgörande beslut.

Varje liv innebär lidande och smärta.
Citera
2026-06-29, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Bra poäng. Det är mycket tydligt att allt prat om barnets intressen bara är svepskäl för att män inte ska ha samma rättigheter som kvinnor.

Oönskade barn är fucked up. Det blir ju enormt jobbigt vid arvskifte och sånt också.
Tack, ja tyvärr.
Citera
2026-06-29, 11:53
Medlem
Tyvärr har det aldrig handlat om jämställdhet för Feminizm.

Endast totalitär makt över det andra könet.

Annars hade det varit självklart att både mannen och kvinnan har något val i detta.

Utrota Feminizm är det viktigaste nu för jämställdheten.
Citera
2026-06-29, 11:53
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, och jag hävdar att jag både har klargjort min position och försvarat (och kommer att fortsätta försvara) den med argumentation.

Absolut inte. Jag betraktar personligen handlingen att orsaka mänskligt liv, eller att avstå från det, som ett av de kanske största ansvar vi kan ta på oss. Att orsaka eller inte bör, enligt mig, betraktas som i princip det viktigaste beslutet i livet.

Med det sagt gör jag inga anspråk på att kvinnor och män inte ska ha sex, utan snarare att man bör vara konsekvenstänkande i denna handling, eftersom den kan leda till att man hamnar i just detta livsavgörande beslut.

Varje liv innebär lidande och smärta.

Där delar vi uppfattning. Mer konsekvensmedvetenhet vore önskvärt.

Detsamma som att människor ska kunna ägna sig åt sex.

Kvinnor ansvarar för att skydda sig OCH män ansvarar för att skydda sig. Har båda skydd så är risken minimal för att det ska bli barn.

Men om det nu ändå blir barn så är det en risk man tar när man har sex.
Senast redigerad av cinmik 2026-06-29 kl. 12:08.
Citera
2026-06-29, 12:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Där delar vi uppfattning. Mer konsekvensmedvetenhet vore önskvärt.

Detsamma som att människor ska kunna ägna sig åt sex.

Kvinnor ansvarar för att skydda sig OCH män ansvarar för att skydda sig. Har båda skydd så är risken minimal för att det ska bli barn.

Men om det nu ändå blir barn så är det en risk man tar när man har sex.

Ja, men det sagt kan det också leda till motsatsen, nämligen att varje människa har potentialen att uppnå den högsta graden av inre frid, frigörelse och upplysning som är möjlig att uppnå.

Det är därför jag förespråkar konsekvenstänkande och således också den individuella friheten. Men jag kommer alltid att belysa konsekvenserna av att föra ett liv till världen. Kausalitetens följder kan ingen undkomma.

(Kanske en buddha kan )
Citera
2026-06-29, 12:25
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Japp och hon har beslutanderätten när det gäller abort eller graviditet.

Hade varit en helt annan sak om mannen kunde bli gravid.
Sluta kalla det abort, det är mord. Det förstår du!
Citera
2026-06-29, 12:26
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ja, men det sagt kan det också leda till motsatsen, nämligen att varje människa har potentialen att uppnå den högsta graden av inre frid, frigörelse och upplysning som är möjlig att uppnå.

Det är därför jag förespråkar konsekvenstänkande och således också den individuella friheten. Men jag kommer alltid att belysa konsekvenserna av att föra ett liv till världen. Kausalitetens följder kan ingen undkomma.

(Kanske en buddha kan )

Håll då med om att mannen väljer var han lägger sin säd.
Citera
2026-06-29, 12:27
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Sluta kalla det abort, det är mord. Det förstår du!

Tyck det du.

Som tur var lever vi inte utifrån denna villfarelse.
Citera
2026-06-29, 12:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Håll då med om att mannen väljer var han lägger sin säd.
Vi har aldrig varit oense om den punkten, men kvinnan väljer samtidigt om hon vill ta emot den.

Kan du se det ömsesidiga beroendet?

Ägg, sperma, kyckling, ägg, växt, vatten... ömsesidigt beroende och del av samma kausala kedja.
Senast redigerad av particulum1 2026-06-29 kl. 12:31.
Citera
2026-06-29, 12:31
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Vi har aldrig varit oense om den punkten, men kvinnan väljer samtidigt om hon vill ta emot den.

Kan du se det ömsesidiga beroendet?

Ägg, sperma, kyckling, ägg... ömsesidigt beroende och del av samma kausala kedja.
Och då vet både mannen och kvinnan att det kan bli barn och att det är kvinnan som bestämmer över sin kropp efter avslutat samlag.

Mannen kan endast samtycka till detta genom att spruta i kvinnan.
Citera
2026-06-29, 12:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Och då vet både mannen och kvinnan att det kan bli barn och att det är kvinnan som bestämmer över sin kropp efter avslutat samlag.
Det här är förutsättningar man lär sig redan i grundskolan. Ska vi verkligen behöva argumentera om detta?
Citat:
Mannen kan endast samtycka till detta genom att spruta i kvinnan.
Och kvinnan lika så...
Citera
2026-06-29, 12:37
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Det här är förutsättningar man lär sig redan i grundskolan. Ska vi verkligen behöva argumentera om detta?

Och kvinnan lika så...

Men premissen var ju att mannen inte ville ha barn.

Det är ju det han kan förhindra genom att inte spruta sina spermier i kvinnor. Hur villiga de än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in