2026-06-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Och då bör han använda en kondom eller låta bli att ligga med tjejer som han inte ser som en lämplig mor till sitt barn.

Borde räcka med ett ärligt svar från kvinnans hon käkar men nog så svårt att få
Citera
2026-06-29, 11:23
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Då är du med andra ord inte en förespråkare för jämställdhet, eftersom du ger kvinnan en rättslig ensidighet i beslutet?

Då är inte du en förespråkare för jämställdhet eftersom män inte kan föda barn.
Citera
2026-06-29, 11:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Om män kunde, då hade du läst andra ord från mig.
Citera
2026-06-29, 11:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Provrörsbarnen har då inte skrivit på nåt kontrakt å likt förbannat faderslösa å rättslösa.

Ja? Jag skrev ju att jag tycker att det är fel. Men idag gäller förstås dagens lagstiftning angående detta.
Citera
2026-06-29, 11:29
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik

Ja, det beror ju på vem du frågar..
Citera
2026-06-29, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja? Jag skrev ju att jag tycker att det är fel. Men idag gäller förstås dagens lagstiftning angående detta.
Jaha ok, sorry läste inte hela inlägget.
Citera
2026-06-29, 11:36
Medlem
Citat:
I jämställdhetens namn bör mannen rimligen ha lika mycket att säga till om som kvinnan i frågan om att sätta ett barn till världen.

Om kvinnan väljer att fullfölja graviditeten trots att mannen inte samtycker, tar hon också på sig det fulla föräldraansvaret och befriar därmed mannen från de skyldigheter som följer av föräldraskapet.

I ett sådant fall har kvinnan valt att åsidosätta mannens samtycke och därmed ensam fattat beslutet att bli förälder. Enligt detta resonemang bör därför också ansvaret för beslutet, liksom dess konsekvenser, vila på henne.

Följaktligen skulle krav på underhåll från mannen eller andra rättigheter som förutsätter ett gemensamt föräldraansvar, enligt detta synsätt, inte vara gällande.

Det är här jag menar att jämställdhetens paradox blir tydlig.

Om kvinnan vill ha barn och mannen inte vill det finns det ingen lösning som samtidigt tillgodoser bådas vilja. Antingen föds barnet eller så föds det inte. Utfallet är binärt... någon kompromiss är inte möjlig.

Väl resonerat! Det enda jag tänker att man missar i ett sånt resonemang är att det kan vara ett betydligt svårare val för kvinnan att genomgå aborten, både med risk för komplikationer och den känslomässiga bördan?
Citera
2026-06-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Man får väl ta ansvar för sina handlingar.

precis

varför är det alltid mannen som ska ta ansvar och inte kvinnan? även när kvinnna gör besluten haha

lustigt hur det funkar
Citera
2026-06-29, 11:38
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Och kvinnan samtycker genom att låta mannens sädes sprutas i henne.

Men nu handlar frågan om män som inte vill ha barn.
Citera
2026-06-29, 11:39
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Således ges kvinnan statligt och rättsligt oberoende från mannen.

Detta är, återigen, inte jämställdhet, utan en ordning som kan uppfattas som till kvinnans fördel.

Ja, men att kontemplera eller analysera alternativet är ett slöseri med kognitiv kapacitet. Biologins förutsättningar är vad de är, oavsett vad vi tänker och tycker.

Är det så viktigt för dig att få knulla utan kondom?
Citera
2026-06-29, 11:44
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja det tycker jag. Folk skriver i tråden om barnets rättigheter men hur mycket rättigheter har barnet när det exempelvis handlar om provrörsbefruktningar för ensamstående kvinnor. Dom fädrerna blir väl inte påtvingade faderskap å måste ta sina ansvar med engagemang att finnas där både för barnet samt ekonomiskt? Eller hur funkar det med det?
Bra poäng. Det är mycket tydligt att allt prat om barnets intressen bara är svepskäl för att män inte ska ha samma rättigheter som kvinnor.

Oönskade barn är fucked up. Det blir ju enormt jobbigt vid arvskifte och sånt också.
Citera
2026-06-29, 11:45
Medlem
Citat:
Det är okej.

Förslagsvis kan du bemöta det med två frågor:

1, varför tycker du inte att det låter som ett bra förslag?
2, har du något bättre förslag?
Förslaget simplifierar frågan drastiskt och bortser från vitala faktorer.

Det enda någorlunda rimliga alternativet jag skulle se är att staten tar över underhållsbiten till 100%, dvs att en far aldrig behöver betala underhåll någonsin. Men jag ser inte det som ett bra alternativ.

I övrigt ser jag inte det här som ett problem som behöver lösas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in