2026-06-29, 09:27
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
”Skapa ett problem och förse lösningen”...
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det finns bara ett sätt att få bukt med klimatplågan och det är att höja skatten för de närande och bidragen för de tärande.

Där har vi "lösningen"...

Sarcastic Homer
Citera
2026-06-29, 10:05
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Under söndagen uppmättes de högsta temperaturerna som någonsin har noterats i Tyskland, Polen och Tjeckien, rapporterar BBC. I Tyskland var det tredje dagen i rad som värmerekordet slogs – den här gången med 41,7 grader. I Tjeckien visade termometern 41,1 grader och i Polen 40,5.

Enligt Tedros Adhanom Ghebreyesus, chef för Världshälsoorganisationen WHO, har värmen orsakat över 1 300 dödsfall i Europa sedan den 21 juni.

”Värmestress kallas ofta för ’den tysta döden’ – och europeiska hem, arbetsplatser och skolor är inte byggda för att klara av de här temperaturerna”, skriver Adhanom Ghebreyesus på X.

Källa: https://omni.se/a/wrnLLG

Oj, det är varmt under sommaren. Vad konstigt.

Om några månader så kommer folk klaga på att det är kallt, blött och grått.
Citera
2026-06-29, 11:29
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Allting ska politiseras numera. Otroligt tröttsamt.
Citera
2026-06-29, 15:06
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Allting ska politiseras numera. Otroligt tröttsamt.

Det kan du tycka, å andra sidan vinner ingen på spelad aningslöshet för ett civilisatoriskt problem, i slutändan kommer alla få betala både ekonomiskt och politiskt för vansinnet.
Citera
2026-06-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?
Jag har inte hört ett skit om någon extremvärme förutom när man söker efter väderprognoser.
Däremot är klimatförändringar något jag gärna bemöter.
Att vi i Sverige har en extremvecka per år är normalt vilket nog är anledningen till att det varit tyst i år. Men nere i Europa är det faktiskt extremt.
Citera
2026-06-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Den där visar att jorden har extremt snabbt blivit mycket varmare än tidigare
Å du menar denna enkla graf

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Samma är det med brandrisker, det börjas det tjabbla om redan i februari med 14 grader ute. På 90-tal så prata man om brandrisker eventuellt under två veckors tid i en juli period om det var sol på hela kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in