2026-06-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vad är ett bevis för en platt jord?
Frågar dig som jag frågat andra totalt hjärndöda idioter som tror att jorden är platt, varför skickar inte du upp en kamera i en väderballong och bevisar att jorden är platt?

Du tar upp helt efterblivna grejer, och det är inga som helst problem med hur allt kan bli kvar utanpå klotet.
Det är för att solen stoppar partiklar från trycka ner dig mot plattan jorden så du ens kan stå rakt upp , du. Vet väl att månen också minskar trycket mot jorden? Skulle jorden vara rund skulle vi ju lätta och sväva upp när solen går ner. Nej det är nått större än det vi ser som är ännu större som stoppar så du inte blir helt platt. Det vetenskapen kallar svarta hål i rymden oj där kom grannen flygandes höhö
Senast redigerad av troligengud 2026-06-28 kl. 21:39.
Citera
2026-06-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
För det säger oss att anledningen till att föremålet har just den vikten, är att det blir accelererat av marken i just den takten("tyngdaccelerationen"). Och det blir ju rätt otroligt ur ett glob-perspektiv.

Nopp, det är något du har missuppfattat. Ett föremål har inte tyngd för att det blir accelererat av marken.
Citera
2026-06-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vilka bevis menar du att vetenskapen inte har tagit till sig?

Man har snarast försökt att förskjuta och obfuskera bevisen som finns, genom att hitta på "allmänna relativitetsteorin" och liknande.
Citera
2026-06-28, 21:42
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är för att solen stoppar partiklar från trycka ner dig mot plattan jorden så du ens kan stå rakt upp , du. Vet väl att månen också minskar trycket mot jorden? Skulle jorden vara rund skulle vi ju lätta och sväva upp när solen går ner. Nej det är nått större än det vi ser som är ännu större som stoppar så du inte blir helt platt. Det vetenskapen kallar svarta hål i rymden oj där kom grannen flygandes höhö

Nej, du säger efterblivna saker och jorden är rund. Det är inte ens en fråga att diskutera eftersom vi vet att jorden är rund och all matematik och allt annat bevisar det. Du och såna som du är bara så sinnessjukt tröga att ni ligger så långt bak att ni tror att ni vinner.
Citera
2026-06-28, 21:56
Medlem
Citat:
Skulle faktiskt säga att en hel del bevis finns. Som pekar på att att den gamla uppfattningen är fel. Det verkar inte finnas någon kraft som verkar nedåt. Fenomen som förknippas med gravitation verkar istället kunna förklaras med att marken trycker på, underifrån.

Nej det menar jag verkligen inte. Jag menar att man måste ta till sig av alla bevis, och inte bara välja och vraka som du och Wille m.fl ägnar er åt.
Jag håller helt med om att vi måste beakta alla bevis, och det är vad jag gör. Det vill säga, jag väger alla tio (och många fler) bevis för att jorden är rund mot ditt påstående (faktiskt ganska odokumenterat).

Det hjälper inte ett dugg om du, mot alla odds, har rätt i ditt påstående. Det tar fortfarande bara 13 timmar att flyga från Sydney till Santiago, och det finns fortfarande midnattssol i Antarktis. Och det är inte bara jag som måste beakta alla bevis. Det måste du också!
Citera
2026-06-28, 22:10
Medlem
Jag tycker det inte är så konstigt med gravitation, det är bara olika lager som samlas efter vikt.eller flytande eller inte flytande av olika anledningar i materialets densitet eller värmer energi materialet skapar.
Du kan inte flyta på rymden "tunt material" gravitationen rör sig knappast med en acceleration på 9,8 meter per sekund igenom jord och lera. Samtidigt som du står på en rund boll man skäms lite när man tänker på vetenskapmännen
Om du är under vatten hundra meter flyter du ju upp för att du är en speciell vikt, vart tog gkraften vägen nu va hehe ni er helt snett ute

Är du lika tunn eller tunnare än rymden flyter du upp i rymden och kolla ner och ser en oändlig platt yta när du kollar ner. Dock får du svårt att andas men

Vattnet är tyngre ju länge ner för att vattnet blir kallt och krymper ihop och blir tyngre. Samma med alla material att solen flyger är för att den är varm tillräckligt för att flyta på rymden. Många säger gas planeter eller solen samma då bara att den brinner

Du kan inte ha en cirkulär flytande massa , allt blir platt efter olika lager , därför kan jorden bara vara platt.

Det behövs ingen jordcceleration för att flyta upp i vatten.

Då värmer ju solen upp vattnet på ena halv och då skulle ju båtarna glida runt efter solen runt en boll det går ju inte vattnen skulle börja rotera runt bollen i rasande fart efter solen förstår ni väl att platt jord är ju det enda alternativet i det här fallet
Senast redigerad av troligengud 2026-06-28 kl. 22:36.
Citera
2026-06-28, 22:34
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Om du är under vatten hundra meter flyter du ju upp för att du är en speciell vikt, vart tog gkraften vägen nu va hehe ni er helt snett ute
Det stämmer inte, är du på mer än 15 meters djup flyter du inte upp längre eftersom luften i dina lungor har blivit för komprimerad för att ge dig nog med flytkraft. Det har inget med din vikt att göra.
Citera
2026-06-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det stämmer inte, är du på mer än 15 meters djup flyter du inte upp längre eftersom luften i dina lungor har blivit för komprimerad för att ge dig nog med flytkraft. Det har inget med din vikt att göra.
Det är sant faktiskt det tänkte jag inte på

Citera
2026-06-28, 22:39
Medlem
Citat:
Man har snarast försökt att förskjuta och obfuskera bevisen som finns, genom att hitta på "allmänna relativitetsteorin" och liknande.

Det finns inga bevis som är "obfuskera"

Och nej, relativitetsteorin är inte påhittad.

Citat:
.... bevisen som finns ....

Har du lust att utveckla? Eller ska vi summera det som att du mest tramsar och bara hittar på att det finns "bevis"?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-06-28 kl. 23:00.
Citera
2026-06-29, 02:42
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Jag tycker det inte är så konstigt med gravitation, det är bara olika lager som samlas efter vikt.eller flytande eller inte flytande av olika anledningar i materialets densitet eller värmer energi materialet skapar.
Du kan inte flyta på rymden "tunt material" gravitationen rör sig knappast med en acceleration på 9,8 meter per sekund igenom jord och lera. Samtidigt som du står på en rund boll man skäms lite när man tänker på vetenskapmännen

Är du lika tunn eller tunnare än rymden flyter du upp i rymden och kolla ner och ser en oändlig platt yta när du kollar ner. Dock får du svårt att andas men

Vattnet är tyngre ju länge ner för att vattnet blir kallt och krymper ihop och blir tyngre. Samma med alla material att solen flyger är för att den är varm tillräckligt för att flyta på rymden. Många säger gas planeter eller solen samma då bara att den brinner

Du kan inte ha en cirkulär flytande massa , allt blir platt efter olika lager , därför kan jorden bara vara platt.

Det behövs ingen jordcceleration för att flyta upp i vatten.

Då värmer ju solen upp vattnet på ena halv och då skulle ju båtarna glida runt efter solen runt en boll det går ju inte vattnen skulle börja rotera runt bollen i rasande fart efter solen förstår ni väl att platt jord är ju det enda alternativet i det här fallet

Du misslyckas ju så fort du försöker tänka lite? Du förstår inte varför t ex en fluga kan flyga när gravitationen samtidigt håller ner triljoner ton vatten. Det är för svårt för såna som dig. Och du skäms när du tänker på vetenskapsmän
Citera
2026-06-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har du lust att utveckla? Eller ska vi summera det som att du mest tramsar och bara hittar på att det finns "bevis"?

Ja, just allmänna relativitetsteorin som jag nämnde, verkar ju gå ut på att först kännas vid bevisen för att någon nedåtriktad kraft inte existerar.. för att sedan blanda bort korten något rent otroligt.

Och detta har ju varit otroligt effektivt. Folk, misstänker jag, blir så överväldigade av allt tillkrånglat om rum och tid och "krökning" därav, så att tankeverksamheten stänger av. Och även bland såna "skeptiker" som är kritiska mot Einstein och mainstreamsvetenskap, tenderar man att i stort sett aldrig reflektera över att teorin faktiskt har en grundpremiss som står totalt i konflikt med uppfattningen om sfärisk jord.
Citera
2026-06-29, 20:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, just allmänna relativitetsteorin som jag nämnde, verkar ju gå ut på att först kännas vid bevisen för att någon nedåtriktad kraft inte existerar.. för att sedan blanda bort korten något rent otroligt.

Och detta har ju varit otroligt effektivt. Folk, misstänker jag, blir så överväldigade av allt tillkrånglat om rum och tid och "krökning" därav, så att tankeverksamheten stänger av. Och även bland såna "skeptiker" som är kritiska mot Einstein och mainstreamsvetenskap, tenderar man att i stort sett aldrig reflektera över att teorin faktiskt har en grundpremiss som står totalt i konflikt med uppfattningen om sfärisk jord.

Du behöver inte dra in rumtiden i det faktum att allt som ligger löst på jordens yta, gör det pga gravitationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in