Härligt att du önskar fri- och rättigheter för människor som lever under förtryck.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Ja, jag antar i konsekvensens namn du tycker Sverige tillhör samerna, USA tillhör indianerna och Australien tillhör aboroginerna. Själv tycker jag inte att landet tillhör någon. Landet har funnits där sedan jorden skapades långt innan människorna fanns. För att citera Crocodile Dundee:
Däremot anser jag att människorna som bebor i Krim idag har mänskliga rättigheter. I det ingår rätten att demokratiskt bestämma över sitt liv och sin framtid. Detta gäller såväl Krim, Gaza, Israel, Kosovo, Taiwan och Skåne. Regler som inte gäller alla är inga standarder - det är preferenser. Att mäta med olika måttstockar är hyckleri.
Historia
Josef Stalin beordrade 1944 massdeportation av hela Krimtatarernas befolkning till Centralasien. Upp till hälften av befolkningen omkom under resan och den efterföljande exilen. Ukraina har officiellt erkänt denna massdeportation som ett folkmord. Det har tyvärr inte Ryssland gjort.
Den ryska stöveln!
Ättlingar började återvända till sitt hemland i slutet av 1980-talet och 1990-talet när Sovjetunionen kollapsade. Efter den ryska annekteringen av Krim 2014 och den efterföljande fullskaliga invasionen 2022 har samhället mött förnyat, allvarligt förtryck från Ryssland. Mejlis (deras traditionella självstyrande församling) förbjöds i Ryssland som en "terroristorganisation", och många aktivister har försvunnit eller fängslats. Som ett resultat har tiotusentals Krimtatarer flytt till det ukrainska fastlandet.
Nutid
Krimtatarer är framträdande i anti-ryska partisanoperationer på ockuperade territorier ffa såsom motståndsnätverket
Atesh. I exil arbetar tatarsamhället hårt för att skydda sitt arv. Jag känner till åtminstone ett språkbevarande initiativ i Lviv men det ska finnas flera sociala hubbar i ukrainska städer.
Edit: länk till artikel från Lviv
https://hromadske.ua/en/posts/defiant_crimeans_nourish_culture_in_russia-forced_emigration