2026-06-28, 15:22
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Så du menar att det var så många våldtäktsbebisar innan samtyckeslagen?

Min bedömning är att det då genomfördes fler oskyddade samlag.
Citera
2026-06-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag har tyvärr inga bra förslag.

Det krävs nog auktoritära metoder för att få upp födelsetalen (förbjud abort och preventivmedel). Och det hade jag inte velat göra.

Framtidstro kan inte heller dekreteras fram av politiker. Men viss, kraftigt skärpta straff för i princip alla brott hade kanske på lite sikt fått fler människor att känna att de levde i ett fungerande samhälle jämfört med nu. Men någon jätteskillnad tror jag inte att det hade gjort.

Så i dagsläget tror jag att vi är dömda till minskande födelsetal oavsett om vi styrs av miljöpartister eller sverigedemokrater.

Abortförbud har Malta ex. och de har lägre nativitetsiffror än vi har, faktiskt de lägsta i hela EU, samma gäller Polen som också har bland de lägsta.

Så tror inte det skulle hjälpa.

När de utkommer till Sverige, så tror jag på en kraftigt förbättrar bostadspolitik, så att unga människor lätt kan hitta billiga bostäder på de platser där det finns jobb, dvs i storstäderna.

- Höjda barnbidrag.
- Individualiserad föräldraförsäkring.
- bättre stötta för låginkomsttagare med barn.
- Kanske tom 6 timmarsdag med bibehållen lön, för de som väljer att skaffa barn. Det hade kanske varit det mest effektiva.
Citera
2026-06-28, 19:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Mycket text med precis noll svar. Visa en dom där någon blivit dömd enbart på de kriterier du hävdar räcker.

Det här är från BRÅ:

Citat:
I den här rapporten benämns de handlingar som nu ingår i våldtäkt för ”nya” fall eller ”rena ofrivillighetsfall". Det är alltså de fall där målsäganden inte deltagit frivilligt, men handlingen inte omfattar våld, hot eller utnyttjande av att målsäganden befann sig i en särskilt utsatt situation.

Antalet domar för 2023 som rör ”nya” fall var 121, vilket är nästan en fördubbling sedan Brås förra genomgång avseende 2019. Av de ”nya” fallen 2023 avsåg 26 oaktsam våldtäkt och samtliga dessa domar var fällande.

När målsäganden i ett ”nytt” fall berättar om vad som hände är det två situationer som är ungefär lika vanliga. I runt hälften av fallen beskriver målsägande att hon upprepade gånger sagt nej och visat att hon inte ville ha sex, men att den tilltalade inte lyssnade och att hon till slut gett upp och legat passiv. I de flesta övriga fallen beskriver målsäganden hur hon reagerat genom att bli helt orörlig. Den passiviteten förklaras av målsäganden ofta som någon form av frysreaktion (”frozen fright”), men det är heller inte ovanligt att avsaknaden av en tydlig reaktion hänger samman med att hon vaknar av att den tilltalade försöker inleda någon form av sexuell handling och att hon inte förmår reagera i det nyvakna tillståndet. I några få fall överrumplas målsäganden av en kortvarig sexuell handling och hinner inte reagera (i dessa fall är målsäganden helt vaken när övergreppet sker).

En ytterligare förändring som kan iakttas är att enbart muntlig bevisning i större utsträckning tycks ses som tillräckligt för en fällande dom. Andelen av alla fällande domar där det enbart finns muntlig bevisning har ökat från 16 procent år 2017, till 28 procent år 2023. I fällande domar för ”nya” fall är det hela 39 procent.

Det här är vad som krävs för att få någon dömd för våldtäkt i Sverige idag. Tycker du det ser ut som bortom rimligt tvivel?

Citat:
Målsäganden ska ha bedömts som både trovärdig och tillförlitlig genom att anmäla det som hänt relativt snart, ha en konkret berättelse om händelsen, vara tydlig med vad hon eller han minns och inte minns och vara konsekvent i sin beskrivning. Målsäganden ska i nära anslutning till händelsen i konkreta ordalag ha berättat för andra vad hon eller han varit med om (polis, sjukvård, vänner eller anhöriga) och beskrivit händelsen på samma sätt i de olika sammanhangen. Slutligen ska hon eller han enligt samlade vittnesmål ha visat tecken på traumatisering efter händelsen. I flera av den här typen av fällande domar är dessutom den tilltalades berättelse tydligt motsägelsefull och inte trovärdig.

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser
Citera
2026-06-28, 21:06
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
När de utkommer till Sverige, så tror jag på en kraftigt förbättrar bostadspolitik, så att unga människor lätt kan hitta billiga bostäder på de platser där det finns jobb, dvs i storstäderna.

- Höjda barnbidrag.
- Kanske tom 6 timmarsdag med bibehållen lön, för de som väljer att skaffa barn. Det hade kanske varit det mest effektiva.

Jag tror att det hade varit ännu effektivare med en miljon i barnbidrag om året och en halvtimmes arbetsdag med bibehållen lön.
Citera
2026-06-28, 21:16
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det här är från BRÅ:

Det här är vad som krävs för att få någon dömd för våldtäkt i Sverige idag. Tycker du det ser ut som bortom rimligt tvivel?

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser

Är man så jävla korkad att man sätter på nån som ligger helt passiv, ointresserad och stel får man själv skylla sig. Vad skiljer det från att sätta på nån som ligger avsvimmad eller däckad? Bara för att nån med hål ligger helt orörlig och passiv så behöver man inte ta sin chans och trycka in den. Då skulle det vara helt ok för manliga sköterskor att sätta på kvinnor som ligger medvetslösa i koma? Där står inte ens ord mot ord.

Och sen 26 stycken 2023. Inte "tusentals" precis. Och enda anledningen till att ni rasister reagerat på detta nu är för att några blonda Kalles kaviar svennar åkt dit. Annars hade ni fortsatt klia er på pungen och skitit i det.
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-28 kl. 21:19.
Citera
2026-06-28, 21:35
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Är man så jävla korkad att man sätter på nån som ligger helt passiv, ointresserad och stel får man själv skylla sig. Vad skiljer det från att sätta på nån som ligger avsvimmad eller däckad? Bara för att nån med hål ligger helt orörlig och passiv så behöver man inte ta sin chans och trycka in den. Då skulle det vara helt ok för manliga sköterskor att sätta på kvinnor som ligger medvetslösa i koma? Där står inte ens ord mot ord.

Du har rätt i att det inte är ok.

Vad du och andra feminister verkar ha svårt att förstå är att bara för att det inte är ok, och olagligt så betyder det inte att man bör släppa på kravet att bevisa ett brott bortom rimligt tvivel innan man låser in någon i tre år.
Citera
2026-06-28, 21:38
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Abortförbud har Malta ex. och de har lägre nativitetsiffror än vi har, faktiskt de lägsta i hela EU, samma gäller Polen som också har bland de lägsta.

Så tror inte det skulle hjälpa.

- Höjda barnbidrag.

Inget konstigt alls att länder/stater med hårda abortlagar har låga nativitetssiffror. Unga tjejer/kvinnor har mindre (casual) sex i dessa länder/stater pga rädslan för att bli gravida. Samma sak hände i USA när Roe v Wade togs bort och vissa stater förbjöd abort och massa (kvinno)kliniker las ner. Vilket i praktiken också innebär att det är en stor risk för liv och hälsa för kvinnor att bli gravida i dessa stater/länder. Who'd have thought?

Synd om alla de 40 procenten ofrivilligt celibat killarna under 30 som inte får ligga men kul för dem samtidigt för de vill ju att tjejer ska vara oskulder när de gifter sig
Citera
2026-06-28, 21:41
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Du har rätt i att det inte är ok.

Vad du och andra feminister verkar ha svårt att förstå är att bara för att det inte är ok, och olagligt så betyder det inte att man bör släppa på kravet att bevisa ett brott bortom rimligt tvivel innan man låser in någon i tre år.

Hur bevisar man ett sånt fall bortom rimligt tvivel?
Vem blev dömd till 3 år?

Och sen 26 stycken. Inte "tusentals" precis. Och enda anledningen till att ni rasister reagerat på detta nu är för att några blonda Kalles kaviar svennar åkt dit. Annars hade ni fortsatt klia er på pungen och skitit i det.
Citera
2026-06-28, 21:50
Medlem
Citat:
Det här är från BRÅ:

Så med andra ord så hittar du inte en enda dom med de kriterier du nämnde?
Citera
2026-06-28, 21:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Vem blev dömd till 3 år?

Och sen 26 stycken. Inte "tusentals" precis. Och enda anledningen till att ni rasister reagerat på detta nu är för att några blonda Kalles kaviar svennar åkt dit. Annars hade ni fortsatt klia er på pungen och skitit i det.

Jag har aldrig påstått att det är tusentals. Jag skiter i om det är en eller en miljon som blivit dömda.

Lagen är lika för alla och därmed lika illa både för svennar och blattar.
Citera
2026-06-28, 21:55
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Så med andra ord så hittar du inte en enda dom med de kriterier du nämnde?

Jo, BRÅ har ju gått igenom domarna, duger inte det som källa åt dig?

Måste jag begära ut en dom själv för att du ska bli nöjd?
Citera
2026-06-28, 22:00
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att det är tusentals. Jag skiter i om det är en eller en miljon som blivit dömda.

Lagen är lika för alla och därmed lika illa både för svennar och blattar.

Jag påstod aldrig att det var du som påstod det

Vem blev dömd till 3 år?

Sure
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in