2026-06-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalia83

Tycker att det kunde ha räckt med en varning, typ ” Vi ser att du har skulder hos KF, och dessa behöver betalas in snarast annars kommer polisen beslagta bilen nästa gång vi träffar på den”.. Om det nu stämde att det fanns annat av värde så hade det kanske kunnat få tanten att få tummen ur och sälja av/ordna det istället.

Det kanske man hade gjort de tio tidigare gångerna man stoppat kärringeländet men hon fortsätter ändå att köra med bilen trots tillsägningar.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Trodde den nya lagen var till för att ta lyxbilar från kriminella blattar. Om den istället används för att systematiskt sätta åt etniska svenskar är det väldigt illa.

Ah, får polisen alltså köra med rasprofilering? Det var något nytt.
Citera
2026-06-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Inte från början och självmant. Man gör och har naturligtvis alltid redan gjort utredningar. Beslutat att inte ta bilen då det antingen anses oskäligt i relation till skulden eller saknar betydande värde.

Sedan har det tillkommit lagar som man säger ska slå mot gängkriminella där polisen och tullen ska kontrollera och ringa om frågor om egendom som kronofogden egentligen redan känner till och redan har utrett, som sen tas ändå trots tidigare utredning och beslut. Som drabbar vanligt folk, fattiga, skuldsatta, sjuka och arbetslösa.

Det är maktmissbruk, myndighetsmissbruk, kontrollsamhälle och massövervakning vi talar om. Där man nu börjat använda systemen även för att ifrågasätta och trakassera sjuka för att dom ens är ute och passerar, arbetslösa som är med i program som åkt på en kryssning och liknande. Om du vill ha ett sånt samhälle säger jävligt mycket om dig. Jag vill det inte. Det blir bara värre och värre och missbrukas enormt redan mot vanligt folk som trakasseras för dåliga förutsättningar. Det drabbar vanligt folk och ekonomiskt svaga och är uppenbara trakasserier mot lägre bemedlade klasser i samhället.
Inte från början och självmant?

Oavsett vad som hänt tidigare. Nu kontaktar polisen Kronofogden och säger att de stoppat X i en bil som är hennes. Och då hon har skulder så undrar de hur kronofogden ser på saken. Varvid Kronofogden beslutar att bilen ska tas i beslag.

Ska du tjura på någon myndighet, välj då rätt myndighet att ogilla.

Sedan vet jag inte ett skit om den kvinna som nu blev av med sin bil. Är hon en hårt jobbandes kvinna med 1500:- i skatt som är obetalt, då tycker jag kronkalle gjorde fel.

Är hon en sådan där som lever på bidrag, skitet i att betala skatt ifall hon tjänar något och i största allmänhet försöker blåsa samhället, ja då kunde de ryckt brallorna av henne också.
Citera
2026-06-28, 20:18
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Nej. De är helsvenska.
Vet du att det är vita svenskar eller är det svenska namn?
Många ziggisar har svenska namn....
Citera
2026-06-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men det är förbjudet för dem att beslagta bilen under de premisserna jag skriver om, dvs. att en bank eller kreditinstitut har pant i bilen och att den ekonomiska uppsidan inte går att försvara. Kronofogden beslutar och sedan verkställer ev. polisen deras önskan om beslagtagandet av fordonet. Kronofogden sköter naturligtvis om försäljningen också...
Om bilen inte är hennes (dvs köpt på kredit, leasad eller liknande) kan de såklart inte beslagta bilen för att reglera hennes skuld. Men så verkar det ju inte varit i detta fall.

Att kronofogden inte skulle ha rätt att beslagta en bil som har lågt värde, stämmer ju inte alls. Däremot gör de ju inte det då det kostar mer än det smakar.

Nu verkar det ju som att bilen inte är någon dyrgrip. Men att kronofogden gjort fel, nej det lär de inte ha gjort.
Citera
2026-06-28, 20:38
Medlem
Jag tycker det är rätt att beslagta bilen för att täcka skulderna, men att det är fel att lämna folk vid vägkanten när man tagit ifrån dem möjligheten att åka hem. Donutoperatörerna kunde gott ha slängt av dem nära hemmet, det är inte polisens jobb att bestraffa.
Citera
2026-06-28, 20:49
Medlem
zombie-nations avatar
Om ni får skjuts med någon, kollar ni då personens eventuella skulder först, så att inte detta händer er som passagerare?

Jävligt många edgy slynglar här som inte fattar att polisen inte ska riskera att orsaka kroppsskada på människor, vare sig dessa umgås med någon hos kronis eller inte. Men de kommer väl i brallan när de tänker på "hårdare tag".
Citera
2026-06-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

det var muslimpoliser som ville straffa de otrogna svenska kvinnorna, samt för att de tyckte att det var kul att plåga svenskar
Citera
2026-06-28, 21:02
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Förmodligen tre invandrarkärringar med attityd. Polisen gjorde helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Tre helsvenska äldre damer alltså? Skitpolis som behandlar våra äldre så illa!

Likhet inför lagen är inte din grej, va?
Citera
2026-06-28, 21:10
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om ni får skjuts med någon, kollar ni då personens eventuella skulder först, så att inte detta händer er som passagerare?

Jävligt många edgy slynglar här som inte fattar att polisen inte ska riskera att orsaka kroppsskada på människor, vare sig dessa umgås med någon hos kronis eller inte. Men de kommer väl i brallan när de tänker på "hårdare tag".
De här är inga främlingar för varandra där de får skjuts till ett kalas. Det är en familj.
Mor, dotter och moster där de säkert känner till skulderna som finns.
Citera
2026-06-28, 21:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Klart att ingen kollar upp sådant innan de accepterar skjuts från någon bekant, men om det sedan visar sig att föraren blir stoppad och polisen, av den ena eller andra anledningen men helt i linje med rådande regler, beslagtar bilden är det väl inte polisen man ska rikta sitt missnöje mot?

När det gäller det aktuella fallet är det flera frågor som inte besvaras av artikeln. Hur kommer det sig exempelvis att två skröpliga 80-åringar är ute och åker bil mitt i natten? Erbjöd polisen någon hjälp att ordna transport från platsen? Var skedde stoppet?

Varje gång någon tidning skriver artiklar av det här slaget får man på sin höjd halva bilden av händelseförloppet presenterad.
Citera
2026-06-28, 21:40
Medlem
pimlicopassports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Hur kommer det sig exempelvis att två skröpliga 80-åringar är ute och åker bil mitt i natten? Erbjöd polisen någon hjälp att ordna transport från platsen? Var skedde stoppet?

Varje gång någon tidning skriver artiklar av det här slaget får man på sin höjd halva bilden av händelseförloppet presenterad.

Dessa äldre damer kanske transporterades till position utanför affär på mindre småländsk ort för att tigga
Citera
2026-06-28, 21:44
Medlem
LA8PVs avatar
80+-åriga svenska kvinnor kör sällan bil.
Och är inte ute på nätterna. Än mindre i flertal.
Så någonstans finns det en hund begraven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in