2026-06-27, 19:08
Medlem
Citat:
Polisen granskas: Kvinnor strandsattes mitt i natten
Mitt i kalla aprilnatten blev tre äldre kvinnor stående vid vägkanten. Polisen hade beslagtagit bilen och lämnat dem åt sitt öde. Nu tar JO upp fallet till granskning.

Den ena av kvinnorna har gjort anmälan till JO, efter det de var med om i april. Hon beskriver sig själv som sjukskriven och känslig för smärta och kyla. Hennes medpassagerare var hennes mamma och hennes moster, båda i 80–åldern, båda sjukliga, mamman har haft både hjärtinfarkter och stroke.

Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil.

Kvinnorna blev lämnade vid vägkanten, men kunde till slut ringa och väcka en släkting som körde och hämtade dem.

”Detta är total katastrof. Så här får det inte gå till i Sverige”, skriver anmälaren till JO, som alltså tar upp fallet för utredning och dessutom flaggar den med rött (för brådskande/angeläget).
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
Citera
2026-06-27, 19:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem ...
Vadå "till slut". Tog det dem en kvart att komma på att de hade mobilen med sig. Jävla nonsens.
Citera
2026-06-27, 19:17
Medlem
Citat:
Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Vad säger polisen? Innan jag bildar mig en uppfattning så skulle jag vilja höra båda sidor.
Citera
2026-06-27, 19:18
Medlem
Regler är regler.
Har vi verkligen hela historien här? Varför hade hon inte betalat sina skulder? Var det ett stort trauma att ringa efter någon som kom och hämtade dem?
Citera
2026-06-27, 19:20
Medlem
Citat:
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Skamligt att polisen inte har resurser att reda ut brott av olika slag men de har resurser att trakassera svenskar med ekonomiska problem. Förvånar mig dock inte och man kan ju undra om polisen finns till för folket eller för den korrupta staten?!
Citera
2026-06-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Regler är regler.
Har vi verkligen hela historien här? Varför hade hon inte betalat sina skulder? Var det ett stort trauma att ringa efter någon som kom och hämtade dem?
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.
Citera
2026-06-27, 19:21
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Polisen kunde ha skjutsat hem kvinnorna tycker jag.

Jag fick skjuts hem av polisen en gång när jag var i 20-årsåldern och totalt spiknykter. Jag hade långt att gå mitt i natten, så jag var väldigt tacksam.

De hade väl inget bättre för sig eftersom det fanns mer resurser och färre "problem" på den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Kan inte riktigt förstå vad polisen har med folks eventuella skulder att göra, är inte det civilrättsligt?
Så var det tidigare, innan vi hade mängder av grovt kriminella gängbrottslingar och klaner.

En grovt kriminell som inte har vita pengar på papperet, eller andra utmätbara tillgångar, har tidigare kunnat åka omkring i dyra bilar, eftersom de betalat en släkting kontant (pengar från brottslighet) för att stå som bilens ägare.

Därför så ändrades lagen, för att göra det möjligt att konfiskera alla tillgångar som används av kriminella drägg.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-06-27 kl. 19:53.
Citera
2026-06-27, 19:24
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Förmodligen tre invandrarkärringar med attityd. Polisen gjorde helt rätt.
Citera
2026-06-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Förmodligen tre invandrarkärringar med attityd. Polisen gjorde helt rätt.
Tyvärr inte i det här fallet. Det var svenska kvinnor.
Citera
2026-06-27, 19:27
Medlem
Dom kunde väl ha låtit kärringarna få åka hem med blåljus så att dom hade något att fnittra om vid nästa kafferep.
Citera
2026-06-27, 19:27
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Tyvärr inte i det här fallet. Det var svenska kvinnor.

Tre helsvenska äldre damer alltså? Skitpolis som behandlar våra äldre så illa!
Citera
2026-06-27, 19:29
Medlem
Jag gissar på att kvinnorna varit förbannat otrevliga och polisen nyttjade sin makt för att jävlas tillbaka.
Förbannat otrevliga i polisens ögon då.

Helt klart ett fall av felaktigt myndighetsutövande, om nu berättelsen stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in