Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Fast du beskriver ju något annat. Du berättar att du får nya vänner titt som tätt. Det är nog ovanligt i detta bistra kalla land. TS mfl beskriver ju ett läge där det inte går att finna någon vän.
Jag kan stämma in i kören. Några nya vänner växer inte på träd. Jag ungås egentligen bara med frugan och barnen med undantag från större händelser såsom födelsedagar mm.
Har heller inte fått nya vänner i vuxen ålder utan träffar mina vänner jag växte upp med någon gång om året.
Man får nog bara acceptera att det är så. Jag är nog heller inte den roligaste att hänga med då jag hellre föredrar typ djupa samtal eller filosofiska funderingar. Men så har jag alltid varit och är nog en smula introvert t ex stannar jag hellre hemma än att gå på någon tillställning såvida det inte är en konsert eller något annat liknande!
Ja, du har helt rätt i att det är svårare i Sverige. Att skaffa svenska vänner utomlands är dock mycket enklare, de har oftast en helt annan mentalitet och är mer öppna. Men ja, här hemma kan det vara trögt. Grejen är ju att man måste anstränga sig om man vill ha vänner, de kommer ju inte direkt och knackar på dörren.
Det där med att bara umgås med frugan och barnen blir nog standard i Sverige, folk ses kanske på en pokerkväll eller liknande en gång i månaden. Sverige är generellt ett väldigt ensamt land, helt annorlunda mot exempelvis Spanien. Men som du säger, väljer man att stanna hemma så är det ju ens eget val i slutändan.
Jag är i Sverige nu efter att inte ha bott här på fem år, bara här en kortare tid. Mina gamla vänner har nästan alla familj nu, de ses kanske varannan månad om ens det för en öl. Det roliga jag märker här är att när någon inte är med, så snackas det väldigt mycket skit. Folk snackar skit om varandra även inför mig, trots att jag inte ens är lika nära vän med dem som de är med varandra. Sverige är ett märkligt land på det sättet.
Angående TS, har man något intresse som sport, gaming eller liknande, får man väl söka sig till events där man kan klicka med likasinnade. Det är så jag fick mina vänner i Sverige, via gymmet.